کم-خوابی::خبرگزاری علم و فناوری
کم-خوابی

کم‌خوابی سلامت جامعه پرستاری را تهدید می‌کند

برای درک بهتر تاثیر خواب بر عملکرد پرستاران و پیامدهای آن بر بیماران، ویتکوسکی و همکارانش به بررسی مدت زمان خواب و مشخصات شغل پرستاران پرداختند تا مشخص کنند که آیا طول خواب بر کیفیت مراقبت و ایمنی بیمار تاثیر می‌گذارد یا نه. برای این منظور از اطلاعات دو نظرسنجی بر روی ۱۵۶۸ پرستار در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ استفاده شد. نتیجه‌گیری شد که خواب کافی برای عملکرد بهتر و دقیق پرستان الزامی است.

محققان ‌آلمانی: تاخیر یک‌ ساعته کلاس ۸ صبح عملکرد دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد

«تیل راننبرگ»، محقق این آزمایش، توضیح می‌دهد: «ما تاثیر شروع دیرتر کلاس در دانش‌آموزان را با استفاده از این دبیرستان بررسی کردیم. در این سیستم جدید انعطاف‌پذیر به‌جای تعیین ساعتی ثابت برای شروع کلاس، که عمدتا ۸ صبح است، به دانش‌آموزان حق انتخاب بین ۸ یا ۸:۳۰ صبح را می‌دهد. آن‌ها می‌توانند در نیمه‌ی اول حضور داشته باشند یا خود به مطالعه‌ی خارج از کلاس بپردازند.»

تأمین سلامتی با زمان دقیق برای «خواب»

نتایج یک بررسی تازه نشان می‌دهد زمان دقیق خواب می‌تواند در وضعیت سلامت جسمی و روانی آینده نوجوانان تأثیر بسزایی داشته باشد.

نور آبی نمایشگر موبایل آنقدرها هم مضر نیست!

تحقیقات نشان داد نور آبی اثر کم‌تری نسبت به نور زرد بر روی موش‌ها دارد. این یافته‌ها برای طراحی نور و نمایشگرهای تصویری به منظور تضمین الگوهای سالم خواب و هوشیاری دارای اهمیت هستند. این مطالعه اظهار می‌کند که ساعت بدن از پروتئین‌های حساس به نور موجود در چشم برای اندازه‌گیری سطح روشنی استفاده می‌کند. این پروتئین‌ها که «ملانوپسین» نام دارند، در تشخیص فوتون‌های نوری با طول موج کوتاه بهتر عمل می‌کنند.

آیا به زودی «داروی ضدخواب بدون عارضه جانبی» ساخته خواهد شد؟

به نظر می‌رسد هنوز زود است تا از تولید داروی ضد خواب بدون عارضه جانبی صحبت کنیم، اما این ایده‌ای به شدت جذاب است. تصور کنید قرصی را می‌خورید و از آن پس به خواب کمتری نیاز خواهید داشت یا شاید روزی برسد که دیگر نیاز به خواب نداشته باشیم. این تاثیر البته باید بدون عارضه جانبی، بدون بازگشت و تاثیرات سوء باشد.

آخرین یافته های محققان دانشکاه کالیفرنیا:

آیا ژن مخصوصی میزان خواب مورد نیاز ما را تعیین می کند؟

خواب تجربه جهانی همه است، با اینکه ما یک سوم عمر خود را می خوابیم ولی دانشمندان هنوز اطلاع دقیقی از دلیل خواب کم و زیاد ندارند.

علم و فناوری گزارش می‌دهد:

چاقی و اضافه وزن معضلی جهانی در آینده/ خواب در تاریکی سلامتی را تضمین می‌کند

از مهم‌ترین عادت‌های اشتباهی که بسیاری از افراد بخصوص در کشور ما دارند، خواب روبه‌روی تلویزیون است که طبق جدیدترین نتایج پژوهش محققان، این موضوع باعث بروز چاقی و اضافه وزن و درنتیجه بیماری‌های دیگر می‌شود.

کم خوابی یا پرخوابی، مسئله این است:

خواب راحت و به اندازه، ضامن سلامت است/ لباس خواب هوشمند روانه تخت خواب‌ها می‌شود

باتوجه به افزایش چشمگیر دغدغه‌ها و فعالیت‌های روزمره، بخصوص در زندگی شهرنشینی، خواب راحت مسئله‌ای است که توجه بسیاری از روانشناسان، پزشکان و محققان را در جهت تامین سلامتی افراد به خود جلب کرده است.

محققان دانشگاه مادرید:

خواب کمتر از ۶ ساعت خطر بیماری‌های قلبی-عروقی را افزایش می‌دهد

تیمی از محققان اسپانیایی و آمریکایی این تحقیق جدید را به انجام رساندند که در آن قریب به ۴ هزار شرکت‌کننده اسپانیایی شرکت داشته‌اند. در این مطالعه از این داوطلبان که هرگونه علائمی از بیماری های قلبی را نشان نمی‌دادند، درخواست شد تا از یک آکتی‌گراف استفاده کنند. آکتی‌گراف یک وسیله کوچک است که به طور مداوم هرگونه فعالیت و حرکتی را ثبت می‌کند. محققان در تلاش بودند تا با این وسیله میزان خواب داوطلبان را در طول یک هفته مورد ارزیابی قرار دهند.