توسط محققان موسسه سرطان هانتسمن؛

چگونه خال ها به ملانوم تبدیل می شوند

محققان ملانوما مطالعه‌ای را منتشر کردند که توضیح جدیدی در مورد آنچه باعث می‌شود خال‌ها به ملانوم تبدیل شوند، ارائه می‌دهد. این یافته ها راه را برای تحقیقات بیشتر در مورد چگونگی کاهش خطر ابتلا به ملانوم، تاخیر در ایجاد و تشخیص زودهنگام ملانوم هموار می کند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری؛ ملانوما نوعی سرطان پوست است که با رشد غیرقابل کنترل ملانوسیت ها (سلول هایی که به پوست رنگ برنز یا قهوه ای می دهند) ایجاد می شود. سرطان زمانی شروع می شود که سلول های بدن شروع به رشد خارج از کنترل می کنند. تقریباً سلول های هر قسمت از بدن می توانند به سرطان تبدیل شوند و سپس به سایر مناطق بدن گسترش یابند. ملانوم نسبت به انواع دیگر سرطان های پوست مانند سرطان پوست سلول پایه و سنگفرشی بسیار کمتر دیده می شود، اما ملانوم خطرناک تر است، زیرا اگر زود تشخیص داده نشود و تحت درمان قرار نگیرد احتمالاً به سایر قسمت های بدن نیز سرایت می کند.

ملانوما چیست؟

بر اساس مطالب منتشر شده در مجله اینترنتی انستیتو کانسر پردیس؛ ملانوم، جدی ترین نوع سرطان پوست است که در سلول های (ملانوسیت های) تولید کننده ملانین ایجاد می شود - رنگدانه ای که به پوست شما رنگ می دهد. ملانوما همچنین می تواند در چشم ها و به ندرت در داخل بدن شما ایجاد شود، مانند بینی یا گلو.

علت دقیق همه ملانوماها مشخص نیست، اما قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش (UV) ناشی از نور خورشید یا لامپ ها و تخت های برنزه خطر ابتلا به ملانوم را افزایش می دهد. محدود کردن قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش می تواند به کاهش خطر ابتلا به ملانوم کمک کند. به نظر می رسد خطر ابتلا به ملانوم در افراد زیر 40 سال به ویژه زنان در حال افزایش است. دانستن علائم هشدار دهنده سرطان پوست می تواند اطمینان حاصل کند که تغییرات سرطانی قبل از گسترش سرطان شناسایی و درمان می شود. در صورت تشخیص به موقع ملانوم، می توان با موفقیت آن را درمان کرد.

نشانه های سرطان پوست ملانوما

ملانوما می تواند در هر نقطه از بدن شما ایجاد شود. آنها اغلب در مناطقی که در معرض آفتاب قرار گرفته اند، مانند پشت، پاها، بازوها و صورت ایجاد می شوند. همچنین ملانوماها می توانند در مناطقی که زیاد در معرض آفتاب قرار ندارند، مانند کف پا، کف دست و ناخن شما ایجاد شوند. این ملانومای پنهان بیشتر در افرادی با پوست تیره دیده می شود.

اولین علائم و نشانه های ملانوم عبارتند از:

• تغییر در خال موجود
  • ایجاد یک رشد رنگدانه ای یا ظاهری غیرمعمول جدید بر روی پوست شما
  • ملانوما همیشه به صورت خال آغاز نمی شود. همچنین می تواند روی پوستی با ظاهر طبیعی ظاهر شود.

خال های معمولی

خال های معمولی به طور کلی رنگ یکنواختی دارند مانند برنزه، قهوه ای یا سیاه- با یک مرز مشخص خال از پوست اطراف جدا می شود. قطر آنها بیضی یا گرد است و معمولاً کمتر از 6 میلی متر است. بیشتر خال ها از کودکی ظاهر می شوند و خال های جدید ممکن است تا حدود 40 سالگی تشکیل شوند. تا زمان بزرگسالی، بیشتر افراد بین 10 تا 40 خال دارند. خال ها با گذشت زمان ممکن است از نظر ظاهری تغییر کنند و حتی برخی با افزایش سن از بین بروند.

برای کمک به شما در شناسایی خصوصیات خال های غیرمعمول که ممکن است ملانوم یا سایر سرطان های پوست را نشان دهن ، به حروف ABCDE فکر کنید. چک لیست ABCDE به شما می گوید که به چه نشانه هایی باید توجه کنید:

• A  اشاره به شکل نامتقارن دارد. به دنبال خال هایی با اشکال نامنظم مانند دو نیمه کاملاً متفاوت باشید.
  • B اشاره به حاشیه نامنظم دارد. به دنبال خال هایی با حاشیه های نامنظم، بریده بریده یا پوسته پوسته باشید.
  • C اشاره به تغییر رنگ دارد. به دنبال خال هایی باشید که دارای رنگ های زیاد یا توزیع ناهموار رنگ باشند.
  • D اشاره به قطر دارد. به دنبال خال هایی بزرگتر از 1/4 اینچ (حدود 6 میلی متر) باشید.
  • E اشاره به تغییرات و تکامل دارد. با گذشت زمان به دنبال تغییرات باشید، مانند خالی که اندازه آن بزرگ شده یا رنگ یا شکل آن تغییر می کند. خال ها همچنین ممکن است تکامل یافته و علائم و نشانه های جدیدی مانند خارش یا خونریزی جدید ایجاد کنند.

خال های سرطانی (بدخیم) از نظر ظاهری بسیار متفاوت هستند. برخی ممکن است همه تغییرات ذکر شده در بالا را نشان دهند، در حالی که برخی دیگر ممکن است فقط یک یا دو ویژگی غیرمعمول داشته باشند.

ملانومای پنهان

همچنین ملانوماها می توانند در مناطقی از بدن شما که در معرض آفتاب قرار ندارند یا به هیچ وجه در معرض آفتاب نیستند ایجاد شوند، مانند فضاهای بین انگشتان پا و کف دست، کف پا، پوست سر یا دستگاه تناسلی شما. از این موارد به عنوان ملانومای مخفی یاد می شود، زیرا در جاهایی اتفاق می افتد که بیشتر افراد تصور نمی کنند آن را بررسی کنند. هنگامی که ملانوم در افرادی که پوست تیره تری دارند ایجاد می شود، بیشتر در یک منطقه پنهان ایجاد می شود. ملانومای پنهان شامل موارد زیر است:

ملانوم زیر ناخن: ملانوم آکرال لنتیژینوس نوعی ملانوم است که می تواند در زیر ناخن انگشت یا پا اتفاق بیفتد. همچنین می تواند در کف دست یا کف پا دیده شود. این بیماری بیشتر در افراد با نژاد آسیایی، سیاه پوستان و دیگران با رنگدانه های تیره پوست دیده می شود.

ملانوم در دهان: دستگاه گوارش، مجاری ادرار یا واژن. ملانوم مخاط در غشای مخاطی ایجاد می شود که بینی، دهان، مری، مقعد ، مجاری ادرار و واژن را می پوشاند. تشخیص ملانومای مخاطی دشوار است، زیرا به راحتی می توان آنها را با سایر موارد بسیار شایع اشتباه گرفت.

ملانوم در چشم: ملانومای چشم، ملانومای چشمی نیز نامیده می شود ، اغلب در uvea رخ می دهد یعنی لایه زیر سفید چشم (اسکلرا). ملانومای چشم ممکن است باعث تغییر بینایی شود و در معاینه چشم تشخیص داده شود.

علت ابتلا به ملانوما چیست؟

به طور معمول، سلول های پوستی به روشی کنترل شده و منظم توسعه می یابند. سلول های جدید سالم سلول های پیر را به سمت سطح پوست شما هل می دهند، جایی که آنها می میرند و در نهایت از بین می روند. اما وقتی برخی از سلول ها به DNA آسیب می رسانند، سلول های جدید ممکن است رشد خارج از کنترل خود را شروع کنند و در نهایت می توانند توده ای از سلول های سرطانی را تشکیل دهند. اینکه چه چیزی به DNA سلول های پوست آسیب می رساند و اینکه چگونه منجر به ملانوما می شود، مشخص نیست. این احتمال وجود دارد که ترکیبی از عوامل، از جمله عوامل محیطی و ژنتیکی باعث ایجاد ملانوم شود. هنوز هم پزشکان معتقدند قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش (UV) از خورشید و لامپ ها و تخت های برنزه دلیل اصلی بروز ملانوم است. نور ماورا بنفش باعث ایجاد همه ملانوماها نمی شود، خصوصاً مواردی که در مکان هایی از بدن شما اتفاق می افتند که در معرض نور خورشید قرار ندارند.