ارتقای رتبه ایران درکارآفرینی استارت آپی

کار آفرینی و استارت آپ به نوعی جزو موضوعات روز در فضای کسب و کار بوده و ایده های جدید و کسب و کارهای کوچک و نوپا نقش بسزایی در ایجاد اشتغال خصوصا در کشور ما دارا می باشند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری؛ انسان در اعصار مختلف همیشه به این فکر کرده که چگونه بتواند با کمترین هزینه و وسایل اندک بیشترین بهره و سود را تحصل نماید حال با گذشت زمان و توسعه تکنولوژی در سرتاسر جهان و همچنین فراخور آن بالا رفتن سطح سواد و رشد جمعیت و اینکه تعداد مشاغل حال حاضر پاسخگوی این سیل عظیم جمعیتی را نمی دهد و متفکران و نخبگان عرصه علم و صنعت را بر این داشت که با توجه به آموخته های خود روش ها و اشکالی از اشتغال را پدید اورند که هم پاسخگوی نیاز روز جامعه باشد و هم بتواند در راستای بالا بردن سطح رفاه جامعه موثر باشد.

استارت آپ یشرکتی است که در مرحله اول عملیات خود قرار دارد. این شرکت ها اغلب در ابتدا توسط بنیانگذاران کارآفرین خود حمایت می‌شوند و برای توسعه محصول یا خدمات مورد استفاده قرار می گیرند، زیرا بنیانگذاران آنها معتقدند برای این کار تقاضا وجود دارد.

محمد رفیعی رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی گفت: سازمان دیده‌ بان کارآفرینی رتبه ایران را در کارآفرینی استارتاپی بالاتر از روسیه و بسیاری کشورهای پیشرفته در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ تعریف می‌کند که این مهم نیز جای افتخار دارد.

وی اظهار کرد: یکی از مطالبه های اصلی پارک علم و فناوری، در خصوص مراکز نوآوری و تقویت این مراکز بوده که امروز قسمت نخست آن در دانشگاه اراک و صنعتی رقم خورده که جای تقدیر دارد چراکه کمک خوبی به تقویت اکوسیستم فناوری در استان کرده و سبب شده بتوانیم به تقویت ورود واحدها در پارک ببالیم.

رفیعی گفت: هدف اصلی پارک علم و فناوری مدیریت جریان دانش و انتقال دانش و فناوری بین دانشگاه ها، کارخانه‌ها، مراکز R&D و پژوهشی و به طور کلی جامعه است که این مهم در اراک در حال رقم خوردن است و اکوسیستم با آزمون و خطای حداقلی در حال ظهور و بروز است، البته این مهم همچنان نیازمند حمایت است تا از حالت گلخانه‌ای خارج شده و شکل عینی‌تری به خود بگیرد.

وی گفت متاسفانه پارک علم و فناوری در استان مرکزی همچنان با مباحث مربوط به زیرساخت‌ ها درگیر است و شاید بهتر بود سال ۸۵ مکان مناسب‌تری برای پارک در نظر گرفته می‌شد.

رفیعی افزود: فضای ۲۰ هکتاری ساخته شده شرکت صنایع با تمام زیرساخت‌ها از جمله آب و سوله های ۴۸ هزار متری برای توسعه فضای پارک علم و فناوری استان مکان بسیار خوبی است که اگر بتوانیم حداقل ۳۰ درصد اولیه بهای آن را پرداخت کنیم مابقی ۸۵ میلیارد که بانک ملی به عنوان واگذاری مطرح می‌کند از درآمدهای اختصاصی پارک پرداخت خواهد شد، هرچه زیرساخت های فناوری در استان تقویت شود قطعا موجب تعالی جدی تر فناوری خواهد بود.

 

مراحل راه اندازی استارت آپ

1. ایده‌پردازی
مفهوم استارت آپ از یک ایده شروع می‌شود، این ایده ممکن است خلاقانه و جدید بوده و یا ممکن است برگرفته از یک کسب‌و‌کار خارجی یا داخلی باشد. به عنوان مثال، قرار نیست که همیشه یک کسب‌و‌کار جدید برمبنای یک اختراع جان بگیرد، شاید یک فرد خلاق بتواند با تغییر کوچکی در یک فلاسک چای، توجه مشتریان را به آن جلب کرده و آن را به عنوان محصول بفروشد. پس همیشه قرار نیست ایده یک استارت آپ پیچیده و سنگین باشد یا هزینه زیادی برای سرمایه گذاری لازم داشته باشد.

2. تحقیق و تعیین نقشه راه
گام دوم که برای تحقق بخشیدن به مفهوم استارت آپ باید بردارید، برداشتن یک کاغذ سفید و نوشتن نقشه راه است. در واقع این یک طرح خام از ایده شما و مسیر کلی آن است و باید در آن مشخص کنید که می‌خواهید به چه نقطه‌ای برسید. همانطور که گام اول را با ایده پردازی برداشته‌اید، بهتر است کمی خیال پردازی کنید و هدف خود را تا نهایت ممکن پیش ببرید.

بعد از مشخص شدن هدف نهایی، زمان آن رسیده است که این مسیر را به چندین مسیر کوتاهتر بشکنید و در واقع چندین هدف کوتاه و بلند برای خود در نظر بگیرید. به عنوان مثال اگر قصد دارید به یک شهر دیگر سفر کنید، باید در مسیر خود مشخص کنید که به کدام یک از روستاها یا شهرستان‌ها خواهید رسید و هدف شما در آنجا چیست.

در مرحله بعد، باید تحقیق کنید. داشتن یک ایده خام خوب است، اما به همان اندازه خطرناک است و ممکن است شما را از مسیر خارج کند. تحقیقات شامل بررسی‌های مختلف در مورد محصول و همچنین استقبال مشتریان از این محصول است. بهترین نقطه برای شروع تحقیق این است که از افراد خانواده و آشنایان خود بخواهید که در مورد ایده شما نظر دهند و اگر ایرادی در این مسیر وجود دارد، به شما متذکر شوند.

3. ثبت ایده و ادعای مالکیت
مرحله قبل نباید از محدوده خانواده و آشنایان قابل‌اعتماد بیشتر شود، دلیل این موضوع هم ساده است، جلوگیری از افشای ایده. فراموش نکنید که ایده یک چیز جدید است و ذهن افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است. شاید شما به یک ایده رسیده باشید که افراد دیگر هرگز به آن فکر نکرده‌اند.

بنابراین در مرحله سوم از راه اندازی استارت آپ باید به سراغ ثبت ایده و ادعای مالکیت آن بروید. اگر ایده شما تکراری و برگرفته از سایر شرکت‌ها و کسب‌و‌کارهای ملی و بین المللی است، کار شما چندان سخت نیست و برای ثبت آن نیازی به مراحل سختی ندارید.

 اما در برخی موارد شاهد اختراع و ایده‌های خلاقانه از طرف افراد هستیم که در سطح ملی و در سطح بین المللی، نمونه‌های مشابه ندارند. اگر ریسک افشای آن را بپذیرید و آن را با افراد مختلف در میان بگذارید، احتمال دزدیده شدن ایده شما وجود دارد و شاید افرادی امکانات لازم برای رسیدن سریع‌تر به نتیجه آن را داشته باشند.

4. تهیه نمونه اولیه
ایده‌های مختلفی در قالب مفهوم استارت آپ تعریف می‌شوند که انجام هر کدام از آنها از یک مسیر متفاوت عبور می‌کند. برخی از این ایده‌ها، خدماتی هستند و نیازی به تهیه نمونه اولیه ندارند، برخی دیگر شامل نمونه‌های آزمایشگاهی می‌شوند، که اصلی‌ترین گام مربوط به همین تهیه نمونه اولیه است.

پس در ابتدا مشخص کنید که محصول نهایی شما چه چیزی خواهد بود و آیا امکان تولید نمونه اولیه از آن وجود دارد؟

5. عرضه نمونه به جامعه هدف کوچک و بررسی بازار
در این مرحله، با توجه به این که ایده خود را ثبت کرده‌اید و می‌توانید ادعای مالکیت داشته باشید، می‌توانید جامعه هدف خود را توسعه دهید. چند مورد یا نمونه اولیه را تولید کنید (در مورد محصولات فیزیکی بهتر است 100 نمونه باشد)، و آن‌ها را در اختیار جامعه هدف خود قرار دهید و همزمان با آن، یک فرم نظرسنجی نیز در اختیار آنها قرار دهید. از این افراد بخواهید که از محصول مورد نظر استفاده کنند و در مورد شرایط مختلف آن نظر دهند.

6. ثبت ایده و محصول
در مرحله قبل، ایده خود را به ثبت رسانده‌اید و این شانس را به خود داده‌اید که در مورد مالکیت آن ادعا داشته باشید. اما این ادعا نمی‌تواند شامل محصولات به دست آمده از آن باشد و ممکن است افرادی از محصولات مشابه با آن یا حتی از ویژگی‌های بهتر آن استفاده کنند. پس باید در مراجع قانونی نسبت به ثبت ایده و محصول خود اقدام کنید و مطمئن شوید که هیچ شخص دیگری از محصولات شما استفاده نمی‌کند.

مقدمات انجام این کار نیز همانند مراحل ثبت اختراع است و می‌توانید از پایگاه اطلاع رسانی مرکز مالکیت معنوی این کار را انجام دهید تا از مراحل بعدی و از کپی نشدن محصول خود مطمئن شوید. مفهوم استارت آپ با ریسک همراه است و باید نهایت تلاش خود را به کار بگیرید تا این ریسک‌ها را از بین ببرید.

7. پیدا کردن سرمایه‌ گذار
یکی از مهمترین مراحل و شاید بزرگترین چالش برای راه اندازی استارت آپ، پیدا کردن یک سرمایه‌گذار برای پروژه است که بتواند ریسک سرمایه‌گذاری بر روی یک ایده نو را بپذیرد. بنابراین، شاید پیدا کردن یک سرمایه گذار بعد از مدتی امکان پذیر باشد، اما لازم است که نوع سرمایه گذاری آنها نیز مشخص شود.

 

انتهای پیام/ ف

زمان انتشار: چهارشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۳:۱۵

شناسه خبر: 101049

مطالب مرتبط :
عکس فراخوان

فراخوان جذب ایده و استارتاپ های حوزه تعلیم و تربیت

فراخوان جذب ایده و استارتاپ های حوزه تعلیم و تربیت

تعلیم وتربیت

عكس

فراخوان دعوت برای شرکت در رویداد جایزه سال هوشمندسازی

دعوت از استارت آپ ها برای شرکت در رویداد جایزه سال هوشمندسازی از سوي فروم اينترنت اشياء ايران و مركز تحقيق و توسعه همراه اول برگزار مي شود.

بهبود فضای کسب و کار

عضو هیئت علمی گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه مازندران:

طرح توسعه کسب و کارهای الکترونیکی در کشور نهادینه شود/ نقش برجسته اساتید دانشگاهی در ترویج کسب و کار در بستر اینترنت

عضو هیئت علمی گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه مازندران،گفت: طرح توسعه کسب و کارهای الکترونیکی در کشور با توجه به شیوع کرونا نهادینه شود و اساتید برجسته نقش اجتماعی خویش را در این زمینه ایفا کنند.

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب