محققان کشف کردند؛

یک ویروسی معمولی «EBV» باعت بیماری ام اس می‌شود/روزنه امیدی برای ریشه کنی ام اس ایجاد شد

بر اساس یک مطالعه جدید بزرگ، یک ویروس معمولی «EBV» می تواند باعث مولتیپل اسکلروزیس شود، محققان می گویند: اکنون که محرک اولیه ام اس شناسایی شده است، شاید ام‌اس را بتوان ریشه کن کرد.

‌‌به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از اصفهان به نقل از ساینس آلرت، بر اساس یک مطالعه جدید بزرگ،  یک ویروس معمولی می‌تواند باعث مولتیپل اسکلروزیس (بیماری ام اس) شود.

مولتیپل اسکلروزیس  یک بیماری خودایمنی که بر مغز و نخاع تأثیر می‌گذارد ممکن است پس از عفونت با ویروس اپشتین بار  (EBV) ظاهر شود.

بر اساس منبع بالینی آپ تودیت، تخمین زده می‌شود که 90 تا 95 درصد از مردم تا زمانی که به سن بلوغ می‌رسند به EBV که ویروس هرپس انسانی 4 نیز نامیده می‌شود، مبتلا می‌شوند.

در کودکان، ویروس به طور معمول باعث عفونت بدون علامت یا بسیار خفیف میشود، اما در نوجوانان و بزرگسالان، EBV میتواند باعث مونونوکلئوز عفونی شود که بیشتر به عنوان "مونو" شناخته میشود. علیرغم اینکه EBV یک ویروس رایج است، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد عفونت با این ویروس یک عامل خطر برای مولتیپل اسکلروزیس است، یک بیماری بسیار کمتر رایج.

برای مثال، مطالعات نشان داده‌اند که افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس در مقایسه با افراد بدون بیماری، سطوح بالایی از آنتی‌بادی‌های اختصاصی EBVمولکول‌های ایمنی که به ویروس چسبیده‌اند  دارند. تحقیقات قبلی اشاره کرد که ابتلا به مونو خطر ابتلا به مولتیپل اسکلروزیس را در مراحل بعدی زندگی افزایش می‌دهد.

با توجه به اینکه اکثر مردم در برخی مواقع به EBV مبتلا می‌شوند، اثبات این که این عفونت‌ها ممکن است در واقع یکی از علل زمینه‌ای مولتیپل اسکلروزیس باشند، دشوار است.

اکنون، مطالعه جدیدی که روز پنجشنبه (13 ژانویه) در مجله ساینس منتشر شد، شواهدی برای این ایده ارائه می‌کند. تیم تحقیقاتی با جمع‌آوری داده‌های حدود 10 میلیون نفر از اعضای ارتش ایالات متحده، جمع‌آوری‌شده در طول دو دهه، دریافتند که خطر ابتلا به مولتیپل اسکلروزیس به دنبال عفونت با EBV، 32 برابر افزایش می‌یابد.

آنها چنین ارتباطی بین بیماری خودایمنی و سایر عفونت‌های ویروسی پیدا نکردند و هیچ عامل خطر دیگری چنین افزایش خطری را نشان نمی‌دهد.

دکتر لارنس استینمن، استاد علوم اعصاب و عصب‌شناسی در دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد، که در این مطالعه شرکت نداشت، گفت: این مطالعه نشان می‌دهد که EBV به وضوح با ایجاد مولتیپل اسکلروزیس مرتبط است، در حالی که سایر ویروس‌ها ارتباطی ندارند.

استینمن در ایمیلی به لایو ساینس گفت: یکی از محدودیت‌های این تحقیق این است که دقیقاً توضیح نمی‌دهد که چگونه EBV ممکن است باعث ایجاد بیماری شود - اما سایر کارهای اخیر سرنخ‌های قوی ارائه می‌دهند.

شواهد قانع کننده

کاساندرا مانگر، یکی از نویسندگان ارشد مطالعه علوم و دانشمند تحقیقاتی ارشد در گروه تحقیقاتی اپیدمیولوژی عصبی دانشکده بهداشت عمومی هاروارد تی چان، گفت: ما روی این فرضیه برای حدود 20 سال کار کرده‌ایم که EBV ممکن است یک عامل خطر علّی برای ام‌اس باشد.

برای آزمایش این فرضیه، تیم تصمیم گرفت افرادی را شناسایی کند که هرگز در معرض ویروس قرار نگرفته‌اند، وضعیت EBV آنها را در طول زمان ردیابی کنند و ببینند که آیا شانس ابتلا به مولتیپل اسکلروزیس بعد از قرار گرفتن در معرض آن‌ها افزایش می‌یابد.

مانگر خاطرنشان کرد: "این یک فرضیه چالش برانگیز برای آزمایش است زیرا بیش از 95 درصد از جمعیت در بزرگسالی به EBV آلوده می‌شوند." بنابراین برای شناسایی افرادی که قبلا در معرض EBV قرار نگرفته‌اند، این تیم مجموعه‌ای از مجموعه داده‌های منحصربه‌فرد را که توسط وزارت دفاع ایالات متحده تهیه شده بود، بررسی کردند.

وزارت دفاع یک مخزن سرم، قسمت زرد و مایع خون، که از پرسنل نظامی نمونه‌برداری شده است، نگهداری می‌کند. در آغاز خدمت و تقریباً هر دو سال پس از آن، اعضای ارتش فعال سرم را برای غربالگری HIV ارائه می‌کنند و هر سرم باقیمانده از آزمایش‌ها در مخزن قرار می‌گیرد.

سرم حاوی آنتی بادی است و بنابراین، این نمونه‌های ذخیره شده راهی را در اختیار محققان قرار می‌دهد تا وضعیت EBV هر فرد را در طول زمان با بررسی وجود آنتی بادی علیه ویروس بررسی کنند.

سپس تیم از این داده‌ها برای بررسی ارتباط بالقوه بین وضعیت EBV و شروع مولتیپل اسکلروزیس استفاده کرد. (البته، داده‌های آنها فقط بر روی این افراد متمرکز بود که در اوایل دهه 20 زندگی خود در معرض قرار گرفتند، نه در دوران کودکی) .

آنها با استفاده از سوابق پزشکی، 801 نفر را شناسایی کردند که در طول دوره مطالعه به مولتیپل اسکلروزیس مبتلا شده بودند و حداقل سه نمونه سرم را قبل از تشخیص ارائه کرده بودند.

آنها دریافتند که آزمایش 35 نفر از این 801 نفر برای آنتی بادی‌های اختصاصی EBV در نمونه‌گیری اولیه سرم منفی بوده است، اما با گذشت زمان، همه افراد به جز یک نفر در معرض ویروس قرار گرفتند. بنابراین 800 نفر از 801 نفر قبل از ابتلا به مولتیپل اسکلروزیس به EBV مبتلا شدند.

این تیم آزمایش‌های متعددی را انجام داد تا ببیند آیا ویروس دیگری با این بیماری همبستگی قوی دارد یا خیر، اما دریافتند که EBV تنها ویروسی است که در این راه متمایز است.

و تیم به نکته دیگری مبنی بر اینکه EBV باعث ایجاد مولتیپل اسکلروزیس می‌شود اشاره کرد: در سرم افرادی که به این بیماری مبتلا شده بودند، تیم نشانه‌هایی از آسیب عصبی را مشاهده کرد که پس از قرار گرفتن در معرض EBV آنها اما قبل از تشخیص رسمی ام اس خود را نشان داد.

در بیماری ام اس، سیستم ایمنی به اشتباه به میلین، غلاف عایق که بسیاری از رشته‌های عصبی را احاطه کرده است، حمله می‌کند و این آسیب توانایی سلول‌های عصبی برای انتقال سیگنال‌ها را مختل می‌کند. بر اساس گزارشی که در سال 2019 در مجله JAMA منتشر شد، علائم اولیه این آسیب سلول‌های عصبی می‌تواند تا شش سال قبل از شروع مولتیپل اسکلروزیس ظاهر شود. بنابراین تیم به دنبال نشانه‌هایی از این آسیب در نمونه‌های سرم بودند.

به طور خاص، آنها به دنبال پروتئینی به نام زنجیره سبک نوروفیلامنت بودند که به دنبال آسیب به سلول‌های عصبی، غلظت آن در خون افزایش می‌یابد. این پروتئین در سرم افرادی که به مولتیپل اسکلروزیس مبتلا شدند، افزایش یافت، اما تنها پس از اینکه در معرض EBV قرار گرفتند.

برای کسانی که در گروه کنترل بودند، که هرگز به مولتیپل اسکلروزیس مبتلا نشدند، غلظت زنجیره سبک نوروفیلامنت در خون آنها قبل و بعد از ابتلا به EBV یکسان بود. این با این ایده مطابقت دارد که قرار گرفتن در معرض EBV باعث ایجاد MS در همه افراد نمی شود، بلکه فقط در افراد مستعد ایجاد می‌شود.

مانگر گفت: "به نظر می‌رسد عفونت قبل از هر گونه شواهدی از درگیری سیستم عصبی رخ می‌دهد."

او به لایو ساینس گفت: با توجه به نتایج دیگر مطالعه، "به نظر ما، این واقعاً شواهد قانع کننده‌ای از علیت است."

رابینسون با تکرار این احساس گفت: "این به نوعی عفونت EBV و توسعه ام اس را به طور جدانشدنی پیوند می‌دهد."

با این حال، این کار نمی تواند دقیقاً دلیل وجود این پیوند را نشان دهد - اما مطالعه اخیر به رهبری رابینسون و استاینمن سرنخ‌هایی را ارائه می‌دهد.

این مطالعه که در 11 ژانویه در پایگاه داده پیش‌چاپ Research Square ارسال شد، هنوز توسط همتایان بررسی نشده یا در یک مجله علمی منتشر نشده است.

این نشان می‌‌​دهد که در افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس، سلول‌های خاص تولید کننده آنتی بادی به تعداد زیاد در مایع اطراف مغز و نخاع ظاهر می‌شوند. این سلول‌ها آنتی‌بادی‌هایی می‌سازند که روی پروتئین EBV به نام EBNA-1 می‌چسبند – اما متأسفانه، همان آنتی‌بادی‌ها نیز به دنبال مولکول‌هایی مشابه روی سلول‌های سازنده میلین می‌روند.

چندین مطالعه دیگر نیز شواهدی از آنتی‌بادی‌های اختصاصی EBV ارائه می‌دهند که اجزای سلول‌های عصبی و خود غلاف میلین را هدف قرار می‌دهند.

رابینسون گفت: "من فکر می‌کنم که این فرضیه اصلی است که یک جزء ویروسی شبیه یک پروتئین خود به نظر می‌رسد" و این شباهت چشمگیر سیستم ایمنی را به حمله به میلین سوق می‌دهد.

البته، حتی با وجود این شواهد فزاینده، یک سوال بزرگ باقی می‌ماند: اگر اکثر افراد در مقطعی به EBV مبتلا می‌شوند، چرا فقط برخی از افراد به مولتیپل اسکلروزیس مبتلا می‌شوند؟ پاسخ، حداقل تا حدی، در ژن‌های آنها نهفته است.

رابینسون گفت، شواهد نشان می‌دهد که نسخه‌های خاصی از ژن‌هایی که سیستم ایمنی را تنظیم می‌کنند ممکن است فرد را مستعد ابتلا به مولتیپل اسکلروزیس کنند.

در این زمینه ژنتیکی، EBV می‌تواند فیوز را روشن کند که باعث ایجاد مولتیپل اسکلروزیس می‌شود. او گفت، اما شاید در آینده، یک واکسن EBV بتواند از روشن شدن آن فیوز جلوگیری کند، یا درمان‌ها می‌توانند با اثرات ماندگار ویروس بر سیستم ایمنی مقابله کنند و در نتیجه بیماری ام اس را در مسیر خود متوقف کنند.

استینمن و رابینسون در تفسیری نوشتند: "اکنون که محرک اولیه ام اس شناسایی شده است، شاید اماس را بتوان ریشه کن کرد."

زمان انتشار: جمعه ۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۳:۲۸