یافته‎های جدید از تکامل انسانها

بزرگترین شجره‎نامه بشریت، تاریخ گونه انسان را آشکار می‎کند

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری، در بررسی های جدید باستان شناسی ما را با یک شجرنامه آشنا می کنند، شجره‏ نامهای از انسانها که از هزاران ژنوم ساخته شده است، سرنخهایی در مورد اینکه گونه ما برای اولین بار کجا تکامل یافته و چگونه در سراسر جهان گسترش یافته است را به ما میدهد.

شجرهنامه بشریت با استفاده از دادههای ژنتیکی هزاران انسان مدرن و ماقبل تاریخ ساخته شده است. این درخت نمایی از ۲ میلیون سال پیش از تاریخ و تکامل انسان را ارائه میدهد.

"گیل مک‌وین" از دانشگاه "آکسفورد" می‌گوید: «انسان‌ها در نهایت با یکدیگر مرتبط هستند. کاری که من مدت‌ها می‌خواستم انجام دهم این است که بتوانم کلیت آنچه را که می‌توانیم درباره تاریخ بشر از طریق این شجره نامه بیاموزیم، نشان دهم.»

شجره نامه جدید نشان می دهد که ریشه های اولیه ما در شمال شرقی آفریقا بوده است. همچنین سرنخ‌هایی ارائه می‌کند که مردم ده‌ها هزار سال زودتر از آنچه که سوابق باستان‌شناسی نشان می‌دهند به پاپوآ گینه نو و قاره آمریکا رسیده‌اند، و اشاره‌ای به مهاجرت‌های اولیه‌ای دارد که هنوز کشف نشده‌اند. با این حال، هر دوی این ایدهها باید توسط باستان شناسان تایید شوند.

متخصصان ژنتیک در دو دهه گذشته کل ژنوم افراد را مطالعه کردهاند. McVean و همکارانش ۳۶۰۹ ژنوم کامل را گردآوری کردند که تقریباً همه آنها متعلق به گونه ما، Homo sapiens بودند، به جز سه نئاندرتال و یکی از گروه Denisovan، که ممکن است زیرگونه ای از H. sapiens یا یک گونه جداگانه باشد.

کنار هم قرار دادن آنها در یک درخت چالش برانگیز بود. مک‌وین می‌گوید: «مجموعه‌ی داده‌های مختلف در طول زمان با استفاده از فناوری‌های مختلف تولید شده‌اند و به روش‌های متفاوتی تحلیل شده‌اند.»

این تیم بر روی قطعاتی از DNA که از فردی به فرد دیگر متفاوت است، تمرکز کردند. آنها ۶,۴۱۲,۷۱۷ نوع را شناسایی کردند و سعی کردند بفهمند هر کدام چه زمانی و در کجا پدید آمدند. برای انجام این کار، آنها همچنین 3589 نمونه دیگر از DNA باستانی را بررسی کردند که به اندازه کافی خوب نبودند که در درخت گنجانده شوند، اما زمانی که گونههای آن ظهور کردند، روشن شدند.

انواعی که قبل از 72000 سال پیش پدیدار شدند، بیشتر در شمال شرقی آفریقا رایج بودند، و قدیمی ترین ۱۰۰ نوع آن نیز از آنجا، به ویژه در سودان کنونی بودند. این قدیمی‌ترین گونه‌ها حدود 2 میلیون سال قدمت دارند، بنابراین آنها مدت‌ها پیش از گونه‌های ما که حدود ۳۰۰۰۰۰ سال پیش ظهور کرده‌اند، هستند. در عوض، گونه‌ها به اولین اعضای جنس ما، Homo، مربوط می‌شوند.

تفسیر ساده این است که بشریت ابتدا در آن منطقه تکامل یافته است، اما به احتمال زیاد مهاجرت‏های بعدی با دادهها تداخل داشته است. جنیفر راف از دانشگاه کانزاس می‌گوید: «قطعاً پاسخ ساده‌لوحانه و فوری را نمی‌پذیرم.

اولین فسیل های H. sapiens از شمال و شرق آفریقا هستند، اما تعداد کمی از آنها کشف شدهاند، بنابراین ما محدوده اولیه گونه خود را با هیچ قطعیتی نمیدانیم. قدیمیترین نمونههای شناخته شده از جبل ایرهود در مراکش در شمال آفریقا هستند و شاید ۳۱۵۰۰۰ سال قدمت داشته باشند. قدیمی‏ترینهای بعدی کسانی هستند که از اومو کیبیش در اتیوپی در شرق هستند. تصور میرود که آنها ۱۹۷۰۰۰ سال قدمت داشته باشند، اما مقالهای که در ژانویه منتشر شد شواهدی را ارائه کرد که نشان میدهد بیشتر از ۲۳۳۰۰۰ سال قدمت دارند.

بسیاری از مردم شناسان اکنون فکر میکنند که جمعیتهای متعددی در سراسر آفریقا پراکنده شدهاند که گاهی از هم جدا میشدند و گاهی اوقات با هم ترکیب میشدند. اگر این درست باشد، بشریت یک منشأ مرکزی ندارد. مک‌وین می‌گوید: «یافته‌های ما مطمئناً کاملاً با آن سازگار است. در آفریقا دودمان‌های بسیار عمیقی وجود دارد که حاکی از این است که منبع جمعیت‌های متعددی وجود دارند که عمیقاً از هم جدا شده‌اند و نشان‌دهنده انشعابات باستانی هستند.

در همین راستا، مطالعه دومی که این هفته منتشر شد، DNA باستانی را از شش آفریقایی جنوب صحرا که در ۱۸۰۰۰ سال گذشته زندگی می کردند، به دست آورد. آنها DNA را از سه دودمان متمایز که در گذشته های دور، از شرق، مرکز و جنوب آفریقا سرچشمه میگیرند، حمل میکردند. این گروهها از حدود ۵۰۰۰۰ سال پیش شروع به آمیختگی بیشتر کردند، اما تا ۲۰۰۰۰ سال پیش این امر تا حد زیادی متوقف شد.

شجرهنامه جدید همچنین حاوی نکات سفرهای اولیه است. این نشان میدهد که مردم ۱۴۰۰۰ سال پیش در پاپوآ گینه نو زندگی میکردند، تقریباً ۱۰۰۰۰۰ سال قبل از اولین ساکنان مستند. به طور مشابه، نشان می‏دهد که مردم ۵۶۰۰۰ سال پیش در قاره آمریکا بوده‏اند، علیرغم اینکه بسیاری از باستان شناسان در ۱۸۰۰۰ سال پیش به عنوان اولین ورودی ساکن بودها‏ند.

ایده وجود انسان در قاره آمریکا قبل از این زمان مورد بحث است زیرا قبل از آن، صفحات یخی بزرگ مناطق شمالی را پوشانده بود و مهاجرت را مسدود میکرد. با این وجود، مطالعه‌ای در سپتامبر ۲۰۲۱ ردپای پارک ملی وایت سندز در نیومکزیکو را توصیف کرد که نشان می‌دهد انسان‌ها بین ۲۳۰۰۰ تا ۲۱۰۰۰ سال پیش در قاره آمریکا بوده‌اند. همچنین شواهد مورد مناقشهای وجود دارد که نشان میدهد انسانها در غار Chiquihuite در مکزیک تا ۳۳۰۰۰ سال پیش زندگی میکردند.

مک وین میگوید: «من فکر میکنم سه توضیح ممکن وجود دارد. یکی این است که ما اشتباه میکنیم. دوم اینکه انسان واقعاً خیلی زودتر از اینها در این مکانها بوده است.»

گزینه سوم یک سناریوی پیچیده‏تر است. اولین مردمی که در قاره آمریکا زندگی کردند از شرق آسیا بودند و ممکن است جمعیتی که از آن آمده بودند در آسیا از بین رفته باشد. این بدان معناست که قدیمی‌ترین واریانت‌های ژنتیکی آمریکایی در واقع متعلق به افرادی هستند که در آسیا زندگی می‌کردند اما تنها افراد زنده با این گونه‌ها امروزه در آمریکا هستند و این تحلیل را نادیده می‌گیرد.

راف می‌گوید: «در داده‌های ژنتیکی ما بسیار رایج است که دودمان‌های باستانی وجود دارند که در طول زمان باقی نمی‌مانند. این کاملاً قابل قبول است.»

زمان انتشار: یکشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۳:۴۵