ستاره‎شناسان بین المللی یک کوتوله قهوه‌ای هم اندازه "مشتری" با جرم ۶۰ برابری کشف کردند

یک گروه از ستاره‌شناسان با استفاده از "ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران" یا به اختصار تِس (TESS) موفق به کشف یک کوتوله قهوه‌ای جدید شدند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری، اندازه این جرم کیهانی تازه کشف شده تقریبا مشابه سیاره مشتری است اما جرم آن ۶۰ برابر از بزرگ‌ترین سیاره منظومه شمسی بیشتر است. این کشف در مجله‌ی "arXiv.org" گزارش شده است.

اجرام متوسطی میان سیاره‌ها و ستاره‌ها هستند که محدوده جرمی آن‌ها بین ۱۳ تا ۸۰ برابر جرم سیاره مشتری کوتوله‌های قهوه‌ای میگویند. با اینکه تعداد زیادی از کوتوله‌های قهوه‌ای تا به امروز کشف شده‌اند، کشف چنین اجرامی که به دور ستاره‌های دیگر می‌چرخند، به ندرت رخ می‌دهد.

گروهی از ستاره‌شناسان به رهبری "ترون دبلیو. کارمایکل" (Theron W. Carmichael) از دانشگاه ادینبورگ (Edinburgh) در بریتانیا، ‌یک کوتوله قهوه‌ای دیگر را کشف کردند که از کنار یک کوتوله سرخ دیگر گذر می‌کند. چنین منظومه‌هایی تا به امروز هشت مورد کشف شده است.

گروه "کارمایکل" از "تِس" برای مشاهده یک کوتوله فعال نوع ام به نام "TOI-۲۱۱۹" که در فاصله‌ی ۱۰۳.۷ سال نوری از زمین قرار داشت، استفاده کردند. در منحنی نور این ستاره یک سیگنال عبوری مشاهده شد و در رصدهای بعدی نشان داد که این سیگنال ناشی از یک کوتوله قهوه‌ای است.

منحنی نوری یک نمودار از شدت نور یک جسم آسمانی یا منطقه به عنوان یک تابع از زمان است.

ماموریت "تِس" که منحی نور "TOI-۲۱۱۹" را ایجاد کرد، از روز ۱۶ آوریل ۲۰۲۰ آغاز شد و تا ۱۲ مه ۲۰۲۰ ادامه یافت و بار دیگر از ۲۵ مه ۲۰۲۰ تا ژوئن ۲۰۲۰ انجام گرفت.

کوتوله قهوه‌ای تازه کشف شده دارای شعاع حدود ۱.۰۸ برابری سیاره مشتری است. این در حالی است که برآورد می‌شود جرم آن ۶۴.۴ برابر جرم سیاره مشتری باشد. این کوتوله هر ۷.۲ روز یکبار ستاره‌ی خود را دور می‌زند و در فاصله ۰.۰۶ واحد نجومی از آن قرار دارد. بیشترین فاصله زمین تا خورشید که نزدیک ۱۵۰٬۰۰۰٬۰۰۰ کیلومتر است، برابر با یک واحد نجومی در نظر گرفته می‌شود. درجه حرارت مؤثر این آن ۱۷۵۶ درجه سانتی‌گراد محاسبه شده است.

"TOI-۲۱۱۹"  که ستاره والد آن است از نظر اندازه و جرم تقریبا نصف خورشید ما است. درخشندگی آن تقریبا 04/0خورشید و درجه حرارت مؤثر آن ۳۳۴۷ درجه سانتی‌گراد است. سن آن ۲.۱۴ میلیارد سال تخمین زده می‌شود.

با جمع‌بندی نتایج، نویسندگان این مقاله به این نتیجه رسیدند که ممکن است کوتوله قهوه‌ای ""TOI-۲۱۱۹"b" در مداری نزدیک و غیرعادی شکل گرفته باشد و یا اکنون در حال مهاجرت سریع به داخل منظومه از یک فاصله دورتر باشد. هر دوی این سناریوها ممکن هستند و برای تایید هر کدام از آن‌ها باید تحقیقات بیشتری در مورد این منظومه انجام شود.

زمان انتشار: چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۸:۱۸