ستاره شناسان وجود سیاهچاله با جرم متوسط را در کهکشان آندرومدا تایید کردند

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری، اخترشناسان "دانشگاه یوتا" وجود سیاهچاله ای با جرم متوسط را تایید کرده اند، امری که مدت هاست دانشمندان به دنبال آن بوده اند. این جرم در B023-G078، یک خوشه ستاره ای در کهکشان "آندرومدا"، نزدیکترین کهکشان مارپیچی پنهان شده است.

سیاهچاله B023-G078 با جرم 100000 خورشیدی به اندازه سیاهچاله های مرکز کهکشان ها بزرگ نیست، اما بزرگتر از سیاهچاله های ایجاد شده توسط ابرنواخترها است. این تحقیق، بخشی از تلاش "بنیاد ملی علوم ایالات متحده" برای پیشرفت علم با ایجاد فرصت‌هایی برای تحقیق در امکانات پیشرفته، در مجله "Astrophysical " منتشر شد.

آنها ردیابی های بسیار خوبی از بزرگترین سیاهچاله ها با جرم ستاره ای تا 100 برابر خورشیدمان و سیاهچاله های بسیار پرجرم در مراکز کهکشانی انجام دادند که میلیونها برابر خورشید ما اندازه دارند، اما وجود ندارد. آنیل ست، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: هر گونه اندازهگیری جرم سیاهچاله بین این دو، این کشف شکاف را پر می کند.» محققان مدت‌ها تصور می‌کردند که گروهی از ستارگان هستند که توسط گرانش در کنار هم قرار گرفته‌اند، که به عنوان خوشه ستاره‌ای کروی شناخته می‌شوند، محققان استدلال می‌کنند که B023-G078 در واقع هسته‌ای جدا شده است بقایای کهکشان‌های کوچکی که به کهکشان‌های بزرگ‌تر سقوط کرده و ستاره‌های بیرونی آن‌ها از هم جدا شده‌اند. چیزی که باقی میماند یک هسته کوچک و متراکم است که به دور کهکشان بزرگتر میچرخد ​​و در مرکز آن هسته یک سیاهچاله قرار دارد.

با داده‌های جدید رصدخانه "جمینی"، برنامه‌ای از NOIRLab NSF، و تصاویر تلسکوپ فضایی هابل، تیم با مدل‌سازی مشخصات نوری آن، توزیع جرم را در جسم محاسبه کرد. یک خوشه کروی دارای مشخصات نور و شکل مشخصی است. مشخصات نوری و شکل B023-G078 نشان می‌دهد که جسم را نمی‌توان به عنوان یک خوشه کروی طبقه‌بندی کرد.

ست می‌گوید: «ما می‌دانیم که کهکشان‌های بزرگ معمولاً از ادغام کهکشان‌های کوچک‌تر تشکیل می‌شوند، اما این هسته‌های خالی به ما امکان می‌دهند تا جزئیات را رمزگشایی کنیم.»

سیاهچاله‌های با جرم متوسط ​​می‌توانند پاسخ‌هایی به سؤالات مربوط به سیاه‌چاله‌ها در مراکز کهکشان‌های کم‌جرم و چگونگی ساخت کهکشان‌ها داشته باشند.

گلن لنگستون، مدیر برنامه در بخش علوم نجومی NSF، افزود: «این محققین مؤلفه مهمی را در تشکیل سیاهچاله های عظیم شناسایی کرده اند که بر دینامیک در قلب کهکشانها غالب است.»

زمان انتشار: یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰:۳۳