وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

در علوم پایه به مرجعیت علمی رسیده‎ایم

دکتر زلفی گل، وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به جایگاه و دستاوردهای حوزه علوم پایه گفت: در علوم پایه به مرجعیت علمی رسیده‌ایم و از انجمن‎های علمی خواستند پروژه‎های کلان تعریف کنند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری، دکتر زلفی گل در آیین افتتاحیه "سال علوم پایه برای پیشرفت پایدار"، ضمن اشاره به چالش‏های موجود در حوزه آموزش گفت: ما به جای هدایت تحصیلی، هدایت تحمیلی داریم و هدایت تحصیلی براساس استعداد ذاتی و علایق درونی هر فرد نداریم.

وی تصریح کرد: باید تمهیدی اندیشیده شود تا مدالآوران المپیادهای علمی بدون شرکت در فراخوان‌ها  بتوانند به عنوان عضو هیأت علمی جذب شوند و قوانینی وضع شود تا انگیزه بورسیهها برای تحقیق و انجام فعالیت‏های پژوهشی ارتقاء یابند.

وزیر علوم با اشاره به تفاوت‌ها در رشته‌های علوم پایه گفت: رشته‌های مختلف علوم پایه همه از شرایط یکسانی برخوردار نیستند، بازار کار در برخی رشتهها مطلوب‌تر است.

وی با طرح این پرسش که چه کنیم تا سطح علاقه داوطلبان برای ورود و ادامه تحصیل در علوم پایه را افزایش دهیم؟ افزود: باید با احصاء نتایج، ارتباط منطقی برقرار نماییم تا راهکارهای عملی ارائه شود؛ از آن جمله اینکه اگر دانش آموختگان علوم پایه و علوم انسانی در آموزش و پرورش به عنوان دبیر پذیرفته و امید به آینده شغلی داشته باشند داوطلبان نیز با انگیزه بهتر و بیشتری وارد حوزههای دانشی مذکور خواهند شد.

وزیر علوم، از آسیب‌شناسی میزان استقبال داوطلبان ورود به دانشگاه از حوزه علوم پایه گفت: اصل این است که داوطلبان به آینده شغلی مطمئن نیستند؛ باید از قوانین برای حل مشکلات کسانی که وارد رشتههای علوم پایه میشوند بهره بگیریم و برای رسیدن به این نقطه راهکار ارئه داد.

علم فقط فناوری و نوآوریهای به روز نیست بلکه علم امروز، تکنولوژی فرداست؛ اگر ریاضی و آمار را از علوم بگیرید دیگر چه می ماند و چگونه میتوان بدون آمار و ریاضی برای کشور برنامه‌ریزی کرد؟

وی بر اهمیت تحقیقات بنیادی و کاربردی تاکید کرد و خاطرنشان کرد: در کشورهایی که دانشمندان را وادار کردند صرفاً در راستای نیازهای جامعه کار کنند پس از مدتی به این نتیجه رسیدند دانشمندان در کنار تحقیقات کاربردی باید به سئوالهای ذهنی نیز پاسخ دهند؛ ضروری است در کنار دانشمندی که به دنبال حل مسئله و تولید محصول است دانشمند دیگری باید به تحقیقات بنیادی و ارائه نظریه بپردازد.

وزیر علوم از انجام پروژهای برای ساخت دوربینهایی برای فیلمبرداری از طرف واکنشی مولکولی در کشور خبر داد و گفت: دنیا به دنبال این است که واکنشها را از اندازه مولکولی به تصویر بکشد. بیشک دستیابی به سطحی از دانش و تکنولوژی در حوزه مولکولی، سونامی در علم خواهد بود.

در علـوم پایـه به مرجعیـت علمـی رسیده ایم

دکتر زلفی گل، وزیر علوم تحقیقات و فناوری  با اشاره به جایگاه و دستاوردهای حوزه علوم پایه گفت: در علوم پایه به مرجعیت علمی رسیده ایم و ریشه همه پیشرفتها و تکنولوژی را علوم پایه دانست در رشته های علوم پایه به مرجعیت علمی رسیدیم مقالات عزیزان ما رفرنس بین المللی شدند تعداد مجلات ما در علوم پایه 164 مجله است واحدهای پژوهشی 67 تعداد انجمن های علمی که یک پتاسیل مغفول مانده دارد و خود انجمن های عملی باید فعال باشند و باید آنها افق های علمی علم خود را ببینند هدف این است انجمنهای علمی پروژههای کلان تعریف کنند ما هم حمایت می کنیم.

وزیر علوم خواستار فعالیت و نقش آفرینی بیشتر انجمن های علمی شد و تاکید کرد: انجمن های علمی ظرفیت مغفول مانده در کشور هستند و نتوانسته ایم از توان ارزشمند انجمن ها بهره کافی را ببریم؛ انجمن های علمی با تعریف پروژه های کلان ملی و جذب محققان و متخصصان می توانند در راستای رسیدن به افق های جدید دانش نقش مهم و تاثیرگذاری را ایفا نمایند اما تاکنون این امر محقق نشده است.

دکتر زلفی گل با اشاره به جایگاه ایران در تولید علم دنیا بیان داشت: در کشور 76 هزار مقاله منتشر شده است که این عدد نشان از این دارد که  بیش از 2 درصد علم دنیا در کشور تولید می شود، دانشمندان و محققان ما با دست خالی کار بزرگی را انجام دادند که باید دست مریزاد به ایشان گفت؛ بی تردید اگر زیرساخت‌ها و تجهیزات مدرن در آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی فراهم بود نتایج مطلوب تری را شاهد بودیم

وی در پایان سرمایه‌گذاری در حوزه علم و دانش تاکید کرد و افزود: بهترین محل برای سرمایه گذاری برای آینده کشور علم فناوری و نوآوری است. هر ریال هزینه در حوزه علم چند صد تومان سود خواهد داشت. اگر اشتغال را پروژه اول تعریف کنیم توزیع متوازن استعدادها در حوزه های مختلف دانشی را در پی خواهد داشت و بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.​​​​​​​

زمان انتشار: چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۲:۱۶

شناسه خبر: 101697

مطالب مرتبط :
معنای عمیق‌تر مرجعیت و جهش علمی «افق‌گشایی» است/افق‌گشایی شهید مطهری تا گام‌های نخست شهید فخری‌زاده

حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا گفت:

معنای عمیق‌تر مرجعیت و جهش علمی «افق‌گشایی» است/افق‌گشایی شهید مطهری تا گام‌های نخست شهید فخری‌زاده

حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا گفت: مرجعیت علمی در کشور ما شدنی و تحقق یافته است اما معنای عمیق‌تر مرجعیت و جهش علمی افق گشایی است و آن نیاز به انسان‌هایی مانند شهید مطهری دارد. جهش در علوم پایه یا در حوزه علوم اجتماعی و علوم انسانی باید واقع بشود و رخ دهد بعد امتدادش بصورت طبیعی در حوزه فنی مهندسی و مانند اینها باید رخ دهد راهی را که مثل شهید فخری‌زاده دنبال می‌کردند.

زلفی گل

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در هرمزگان: دانش آموختگان دانشگاه هرمزگان باید با سایر دانشگاهها متفاوت باشند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: در هرمزگان با توجه به صنایع و شرایط ویژه‌ای که حاکم است انتظار می‌رود دانشگاه هرمزگان الگوی آموزش مهارت محور برای آموزش عالی کشور باشد.

وزیر علوم در دانشگاه زنجان

وزیر علوم تحقیقات و فناوری:

دانشگاه ها از لحاظ کمی محدود می شوند

دکتر منصور غلامی با تبیین طرح ساماندهی آموزش عالی از محدودیت کمی دانشگاه ها و تربیت نیروی تخصصی خبر داد

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب