مشکلات شرکت های استارتاپی از نگاه یک مدیر جوان

حدود ۵۰ درصد از کسب و کارهای کوچک در چهار سال اول تاسیس و بیش از ۹۰ درصد استارتاپ ها در بلند مدت شکست می خورند، بنیان‌گذاران استارتاپ‌ ها برای رسیدن به قله موفقیت باید از مسیرهای پر پیچ و خمی عبور کنند و با چالش‌های فراوانی روبرو شوند. با آگاهی از موانع موجود در این مسیر و آشنایی با تجارب استارتاپ‌ های دیگر، شاید بتوان از دچار شدن به سرنوشت تلخ استارتاپ های شکست خورده جلوگیری کرد، در این خصوص با مدیرعامل شرکت نوژان صنعت ایکاد به گفته و گو نشسته ایم که در این مطلب می خوانید.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از شیراز، از نظر استارتاپ‌ها مهم‌ترین دلیل شکست استارتاپ های ایرانی، نبود سرمایه کافی است. با توجه به نوپا بودن صنعت کارآفرینی و سرمایه‌گذاری خطرپذیر در ایران، تعداد کم شرکت‌ ها و صندوق‌ های سرمایه‌گذاری خطرپذیر و هم‌چنین چالش‌ های موجود برای ورود سرمایه‌ی خارجی به دلیل تحریم‌ های بین‌المللی، انتخاب این گزینه به عنوان مهم‌ترین دلیل شکست استارتاپ ها توسط استارتاپ‌ها می‌تواند قابل درک باشد.


حدود 50 درصد از کسب و کارهای کوچک در چهار سال اول تاسیس و بیش از 90 درصد استارتاپ ها در بلند مدت شکست می خورند، بنیان‌گذاران استارتاپ‌ ها برای رسیدن به قله موفقیت باید از مسیرهای پر پیچ و خمی عبور کنند و با چالش‌های فراوانی روبرو شوند. با آگاهی از موانع موجود در این مسیر و آشنایی با تجارب استارتاپ‌ های دیگر، شاید بتوان از دچار شدن به سرنوشت تلخ استارتاپ های شکست خورده جلوگیری کرد، در این خصوص با مدیرعامل شرکت نوژان صنعت ایکاد به گفته و گو نشسته ایم که در ادامه می خوانید:

 

** * سلام لطفا خودتان را معرفی کنید.
به نام خدا حدیثه احمد نژاد مدیرعامل شرکت نوژان صنعت ایکاد هستم.

** * یک توضیحی از شرکت خود می دهید؟
شرکت نوژان صنعت ایکاد با تمرکز بر طراحی و تولید انواع ماشین الات صنعتی و مدارهای الکترونیکی پرکاربرد در صنایع آغاز به کار کرد تا با باز طراحی قطعات ماشین الات صنعتی و با نگاهی ویژه به قطعات الکترونیکی جامعه مخاطب محصولات خود را فراگیر تر نماید به نحوی که در زندگی روزمره مورد استفاده واقع شود.


** * با توجه به مشکلاتی که استارتاپ ها دارند آیا برگزاری نمایشگاه می تواند به درصدی از مشکلات شما کمک کند؟
برگزاری نمایشگاه ها به بیشتر دیده شدن چنین شرکت ها و استارتاپ های دانش بنیان کمک می کند، اما شاید برخی از این شرکت ها توان حضور در نمایشگاه هایی که در شهرهای دیگر و یا استان های دیگر برگزار می کنند نداشته باشند از این رو بهتر است تا نمایشگاه ها در شهرهایی برگزار شود که دسترسی بهتر می شود به آنان داشت.


** * از نظر و طبق تجربیات شما دلیل شرکت استارتاپ ها چیست؟
انتخاب گزینه سرمایه ناکافی به عنوان کم‌اهمیت‌ترین دلیل شکست استارتاپ های ایرانی است. در نظر شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، نقش هم‌تیمی ضعیف، برتری رقبا و ضعف بازاریابی در شکست استارتاپ ها، بسیار پررنگ‌تر از عدم وجود سرمایه کافی است.
شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر برخلاف استارتاپ‌ها معتقدند که سرمایه کافی برای شکل‌گیری استارتاپ‌های موفق در ایران موجود است، اما استارتاپ‌ها به دلیل ضعف در هر یک از موارد جدول بالا، امکان بهره‌مندی از این سرمایه را ندارند.


** * آیا عدم اطلاع کافی از بازار هم دلیل برای شکست استارتاپ ها می شود؟
عدم اطلاع کافی از بازار موجب می‌شود که جامعه مخاطبان هدف و نیازهای کاربران به درستی شناسایی نشوند. شکست استارتاپ ها زمانی رخ می‌دهد که استارتاپ به جای رفع نیازهای بازار، به دنبال رفع نیازهای خود باشد. استارتاپی که دارای سرمایه‌گذاران خبره، نیروی انسانی قوی، فناوری پیشرفته و مزیت رقابتی خوبی نسبت به رقبا باشد، اما از نیازهای بازار آگاه نباشد، محصول یا خدمتی را به بازار ارائه خواهد کرد که هیچ نیازی را از کاربران خود برطرف نخواهد کرد.
همچنین در فضای استارتاپی به محض پدید آمدن یک ایده جدید و نشانه‌هایی از موفقیت آن ایده در بازار، سایر افراد نیز مشتاق به ورود به بازار خواهند شد. در صورتی که موانع ورود برای بازیگران جدید کم باشد، به مرور رقبای جدیدی به بازار وارد خواهند شد که ممکن است به دلیل دسترسی آسان به سرمایه، توانایی جذب نیروی انسانی ماهر و یا تجربه موفق در اداره استارتاپ‌های پیشین، مزیت رقابتی استارتاپ شما را از بین برده و سهم بازار زیادی را در زمان کمی تسخیر کنند.


 گفتگو از حجت کهیاری

محمد صادقی

انتهای پیام/

زمان انتشار: جمعه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵:۲۷

شناسه خبر: 102063

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب