پژوهش‌سرای پرتوان جابر بن حیان شیراز

پژوهش‌سرای دانش آموزی جابر بن حیان شیراز توانسته با فعالیت های پرتعداد و متنوع خود در حوزه های علمی توانسته نقشی موثر در حیطه علمی دانش آموزان داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از شیراز، توجه به رسالت آموزش و پرورش در زمینه شناسایی و شکوفایی استعدادها و ارتقای شایستگی های دانش آموزان و ایجاد شرایط و امکاناتی که رشد و پرورش خلاقیت ها و ارتقای دانایی و توانایی دانش آموزان را به تناسب استعدادها و علایق آنان فراهم نماید، از جمله مسئولیت ها و وظایف آموزش و پرورش می باشد.

 در همین راستا و به منظور اجرای مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند راهبری کشور در امور نخبگان، محلی به نام پژوهش سرای دانش آموزی تأسیس گردیده است .

 

پژوهش سراهای دانش آموزی مکملی برای برنامه های درسی به منظور ارتقای سطح علمی و عملی دانش آموزان در زمینه پرورش و شکوفایی استعدادهای بالقوه آنان هستند که کمتر شناخته شده و کمتر مورد استفاده قرار گرفته اند.

 پیشرفت علمی بدون تحقیق، پژوهش و مطالعه امکان ندارد و این مکان ها و فضاهای تحقیقاتی، مطالعاتی همچون پژوهش سراهای دانش آموزی نقش تعیین کننده ای در رشد خلاقیت و ابتکار دانش آموزان و در نهایت تولید علم و فن آوری خواهند داشت.

این روزها  پژوهش سراهای دانش آموزی هر یک می توانند از مهم ترین قطب های علمی کشور هستند و نقش بسیار مهمی در روند پژوهش دانش آموزان دارند. در دنیای امروز با گسترش ابعاد مختلف علمی، مسئله‌ آموزش از اولین و برترین نیاز های فردی به شمار می‌ آید. در همین راستا وجود مراکزی که از سنین پایه کودکان را جهت شرکت در عرصه‌ های بزرگ علمی و فناوری آماده سازی کنند، امری ضروری است؛ به همین علت مراکزی با عنوان پژوهش سراهای دانش آموزی تشکیل شده‌اند و دانش آموزان مستعد را در زمینه‌ های مختلف علمی پرورش می‌ دهند.

امروزه در هر محفلی که وارد شوید سخن از کارآفرینی و نوآوری است و همه افراد دوست دارند کارآفرینی موفق و بنام باشند، اما هیچ کس سوال نمی کند که برای طی کردن این مسیر، نقطه آغاز کجاست؟ پول قرض کردن و به هر ضرب و زوری کسب و کار راه انداختن است و یا به دنبال ایده های مختلف بودن؟ البته که این موارد مهم هستند اما نقطه آغاز جایی است که بتوانید علایق و استعداد خود را کشف کنید و مهارت های لازم را فراگیرید و این مهم تنها در پژوهش سرای دانش آموزی آسمان امکان پذیر است.

یکی از این پژوهش سراها، پژوهش سرای جابربن حیان ناحیه یک آموزش و پرورش شیراز است که سال 1384 تاسیس شده.

مسوول پژوهش سرای جابربن حیان ناحیه یک آموزش و پرورش شیراز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری، شناسایی و استعداد یابی دانش آموزان، هدفمند کردن آنان در رشته های مورد علاقه شان و مهارت آموزی را برخی از اهداف پژوهش سرای جابربن حیان برشمرد و گفت: از ایده تا اختراع ، تجاری سازی اختراع، ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی، آماده سازی المپیادهای علمی، آموزش انواع دوره ها از دیگر اهداف این پژوهش سرا می باشد .

 

ثریا فارسی اضافه کرد: پژوهش سرای جابربن حیان شامل بخش های نانو، آزمایشگاه فیزیک شیمی و زیست، نجوم، انرژی های نو ، دومینو ، رباتیک و بخش ادبیات می باشد که همایش ها و مسابقات متعدد نیز در برهه های مختلف برگزار می شود .

وی پژوهش سرای جابربن حیان یک را به عنوان قطب گیاهان دارویی از سال 1400-1401 عنوان کرد و با اشاره فعالیت ‌های زیاد و متنوع این پژوهش سرا در حوزه گیاهان اظهار داشت : در این زمینه فعالیت های زیاد و متنوعی انجام گرفته که از مهم ترین این فعالیت ها تجهیز ازمایشگاه گیاهان دارویی است که اولین ازمایشگاه  جنوب کشور  محسوب می ‌شود و در اختیار کل دانش آموزان استان قرار دارد .

مسوول پژوهش سرای جابربن حیان ناحیه یک آموزش و پرورش شیراز ادامه داد: در راستای بهره مندی همه دانش آموزان استان فارس از این پژوهش سرا بیش از 50 هزار دانش آموز از کل استان در رقابت های مسابقات گیاهان دارویی شرکت کردند.

ثریا فارسی همچنین از تشکیل کارگاه های رایگان منطقه ای در زمینه خلاقیت، ریاضی، انرژی های نو، گیاهان دارویی، نانو و سلول های بنیادی، برگزاری اردوی علمی رایگان سلول های بنیادی ، تشکیل غرفه دست آوردهای دانش آموزان سال قبل در نمایشگاه بسیج ناحیه یک آموزش و پرورش شیراز، برگزاری جلسه با دانشگاه های مختلف شیراز و برگزاری وبینار محیط زیست با همکاری اداره کل محیط زیست از دیگر فعالیت‌ های پژوهش سرا خبر داد.

 

خبرنگار: صمن رخ صهبانیا جعفر بیگلو

انتهای پیام/

زمان انتشار: یکشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۱:۰۸

شناسه خبر: 102364

مطالب مرتبط :
زز

حذف ذخائر ژنتیکی دام بومی؛ تهدیدی بر اسکان اجباری عشایر

درصورت حذف ذخائر ژنتیکی دام بومی ضمن منجر به اسکان اجباری عشایر، مشکلات عدیده حاشیه نشینی و مسائل امنیتی دیگر نیز به دنبال خواهد داشت.

سند تحول

یادداشت تولیدی/

چرا سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مهم است و باید اجرایی شود؟

در اثر مجاهدت های علمی فراوان در نظام تعلیم و تربیت کشور تحت راهبری، شورای عالی آموزش و پرورش، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورایی از حوزه علمیه، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در دستور کار اجرایی سیستم آموزشی کشور قرار گرفته که هر چند در سال های اخیر بدلیل عدم اهتمام به اجرای سند توفیقات اجرایی سند کم بوده اما از نظر گذراندن افق های کارآمد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جهت تبدیل شدن به گفتمان عمومی جهت اجرا بسیار ضروری و حیاتی است.

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب