در گفت و گو با دکترای علوم تربیتی در زمینه مهارتهای زندگی و یادگیری بررسی شد؛

تقویت هوش های ده گانه در کودکان و نوجوانان

بهنودی گفت: در ورکشاپ های هوش های ده گانه ویژگیهای افرادی که این هوش ها را دارند بررسی می شود و اینکه چگونه میتوانیم هوش های خود را در این ارکان ده گانه ارتقا دهیم و ابزاری که باعث ارتقای سریعتر این هوش ها می شود را آموزش می دهیم.

«مریم بهنودی» دکترای علوم تربیتی در زمینه مهارتهای زندگی و یادگیری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری از یزد در رابطه با برگزاری ورکشاپ های هوش های ده گانه و روشهای عملی یادگیری در کودکان و نوجوانان اظهار داشت: ورکشاپ هوش ده گانه در ارتباط با بررسی هوش های ده گانه گاردنر است.

وی افزود: در این ورکشاپ ها ویژگیهای افرادی که این هوش ها را دارند بررسی می شود و اینکه چگونه میتوانیم هوش های خود را در این ارکان ده گانه ارتقا دهیم و ابزاری که باعث ارتقای سریعتر این هوش ها می شود را آموزش می دهیم.

دکتر بهنودی هدف اصلی برگزاری ورکشاپ های هوش ده گانه را چگونه اندیشیدن و حل مسئله برای هر مشکل عنوان کرد و گفت: بچه ها و مربیان می توانند در راستای این موضوع،‌ فعالیت خود را در محیط کاری خود انجام دهند.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین قسمت ها، سطوح یادگیری بود که آموزش می‌دهیم کودکان چگونه می توانندهوش هیجانی( Emotional Intelligence) خود را ارتقا دهند که پوششی بر هوش گاردنر و آغاز هوش ها است.

دکتر بهنودی ادامه داد: در مورد هوش معنوی و اخلاقی که اضافه شده بر هوش گاردنر صحبا می شود و اینکه ما یاد بگیریم چگونه بیاندیشیم.

وی افزود: بازی های فکری برای اینکه چگونه ذهنیت خود را مثبت اندیشی کنیم و راحت باشیم کار شد. در این بازی های شبانه بچه ها خیلی هیجان داشتند و بخصوص که والدین هم در کنارشان سهیم بودند و کمپ بین والدین و کودکان بود و بسیار دل انگیز بود.

وی توصیه کرد: هوش طبیعت گرای کودکان تقویت شود. بچه ها به طبیعت برده شوند و اجازه دهند که بچه ها با ذره بین، حشرات و موجودات را ببینند و یا با لمس کردن، با نوع بافت حیوانات خانگی آشنا شوند. 

دکتر بهنودی تصریح کرد: غذا دادن به حیوانات، کمک کردن به مادران و پدران توسط کودکان، مواردی بود که ما توصیه کردیم بچه ها انجام دهند. 

وی به زندگی سیستماتیک اشاره کرد و افزود: با کوچک سازی زباله چقدر می توانیم در اقتصاد یک شهر تاثیر بگذاریم. از اینکه اگر تردد ماشین زباله زیاد باشد ، بنزین زیادی مصرف می کند و نفت کشور زودتر تمام می شود و هزینه و حقوقی که باید بابت چندبار رفت و آمد ماشین زباله و کارگران پرداخت شود بیشتر خواهد بود، بنابراین میبینیم که با کوچک سازی زباله در تمام این موارد چقدر می توانیم صرفه جویی کنیم.

وی ادامه داد:  کودکان در ورکشاپ ها یاد گرفتند که زندگی سیستماتیک چگونه است و چطور می توانند به شهر خود کمک کنند، با جزیی ترین مواردی که رخ می دهد. اینکه بچه ها در این موارد دخیل هستند بسیار آیتم خوبی بود.

وی همچنین به موارد دیگری نظیر یاری رساندن کودکان در کارهای منزل و دادن مسئولیت به کودکان اشاره کرد و گفت: شرکت کردن آنها در تمام موارد منزل و اینکه باید مسئولیت داشته باشند و در عین حال که متوجه می شوند این کارها در زندگی آینده آنها تاثیر بسزایی خواهد داشت، پاداش بگیرند.

وی با بیان اینکه از سنین کودکی فرزندان باید برای ۲۰ سال آینده تربیت شوند اذعان داشت: واگذاری مسئولیت به بچه ها اعم از جارو زدن منزل، شستشوی لباس ها و حمام ، تازدن لباس ها، مرتب کردن اتاق ها با کمک مادر بسیار مهم است.

انتهای پیام/ گفت و گو از ندا دهقانی زاده

زمان انتشار: دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۵:۵۹

شناسه خبر: 102365

مطالب مرتبط :
دانشگاه آزاد یزد پیشران رفع کمبود نیروی کار صنعت استان یزد

رییس دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی یزد:

دانشگاه آزاد یزد پیشران رفع کمبود نیروی کار صنعت استان یزد

«ابوالفضل داوودی» راه اندازی دانشکده مهارت و کارآفرینی در دانشگاه آزاد اسلامی یزد را راهی برای تربیت و تأمین نیروی متخصص بخش صنعت دانست.

نقش شرکت های دانش بنیان در اشتغال نخبگان

در گفت و گو با امام جمعه بخش مرکزی یزد مطرح شد؛

نقش شرکت های دانش بنیان در اشتغال نخبگان

آیت الله مدرسی گفت: متاسفانه ما آنطور که باید جذب مغزها داشته باشیم، نداشتیم و در این زمینه کوتاهی وجود داشته و این مشکل برمی گردد به عدم اشتغال جوانان و نخبگان. امیدوارم که این شرکت های دانش بنیان، زمینه اشتغال جوانان و بخصوص نخبگان را هم برای ما فراهم کنند.

پذیرش دانشجو در رشته نانوفناوری پزشکی

رئیس دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی یزد خبر داد؛

پذیرش دانشجو در رشته نانوفناوری پزشکی

«صادقیان» رئیس دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی یزد از پذیرش دانشجو در رشته نانوفناوری پزشکی از مهرماه خبرداد.

شانزدهمین نشست مركز راهبردي پيشرفت و عدالت استان

در شانزدهمین نشست مركز راهبردي پيشرفت و عدالت استان یزد مطرح شد؛

برنامه‌های تحولی یزد نوین در توسعه کشاورزی

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یزد در شانزدهمین نشست مركز راهبردي پيشرفت و عدالت استان، گفت: توسعه کمی بخش کشاورزی خط قرمز برنامه‌های تحولی یزد نوین بوده و کشت‌های جایگزین به عنوان یک تحول اساسی و اثربخش در استان مطرح است.

راه اندازی پروژه های اقتصادی دانش بنیان در واحدهای دانشگاه آزاد یزد

رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد خبر داد؛

راه اندازی پروژه های اقتصادی دانش بنیان در واحدهای دانشگاه آزاد یزد

دهقانی اشکذر از راه اندازی پروژه های اقتصادی دانش بنیان در واحدهای دانشگاه آزاد استان شامل چهار طرح پرورش آبزیان، چهار طرح گلخانه نوین و نیروگاه CHP خبر داد.

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب