آنچه والدین درباره وضعیت تغذیه و تحرک بدنی دانش آموزان باید بدانند/ راهکارهای تغذیه برای افزایش تمرکز دانش آموزان در مدارس

خطر چاقی دانش آموزان موضوع جدی است که پس از شیوع کرونا گسترش پیدا کرده و والدین نیاز است که به نسبت به کنتزل تغذیه و تحرک بدنی دانش آموزان حساسیت‌های بیشتری را لحاظ کنند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از استان مازندران، پس از شیوع کرونا و مشخص شدن تکلیف مباحث آموزشی دانش آموزان به صورت آنلاین، دغدغه چاقی کودکان یکی از موضوعات مهم بود اما چون عملا دانش آموزان به صورت عادی در اختیار مدارس نبودند، امکان برنامه ریزی خاصی برای توجه به امور دانش آموزان وجود نداشت.

پس از اقدامات لازم و موثر برای کنترل شیوع کرونا در کشور و بازگشائی مدارس حساسیت‌ها نسبت به تغذیه کودکان و نوجوانان و به تبع آن پایه ریزی برای برنامه‌های ورزشی در دستور کار متولیان آموزشی قرار گرفته است.

این برنامه‌ریزی‌های آموزشی و ورزشی نیاز به راهبرد داشت که دانشگاه علوم پزشکی متولی سلامت جامعه در این حوزه مباحث و دغدغه‌های دارد که در گفت و گو با رئیس دانشگاه علوم پزشکی و معاون بهداشتی درمانی برخی اولویت‌های تغذیه‌ای و تحرک دانش آموزان به بحث و بررسی گذاشته شده است.

 

فرهاد غلامی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره اهمیت توجه به ورزش در مدارس به ویژه در بین نوجوانان و کودکان، اظهار کرد:ورزش به ویژه در سنین کودکی و نوجوانی باعث آزاد کردن انرژی‌های اندوخته می‌شود و این خود بسیار لذت‌بخش و آرامش‌دهنده است.

وی اضافه کرد:توجه به سلامت جسم یک اصل بوده و در کنار آن باید به بحث تغذیه سالم، خواب کافی و مهمتر از به ورزش توجه مناسبی شود.

وی با اعلام اینکه ورزش  برای از بین بردن اضطراب این روز‌ها بسیار موثر است، افزود: تثبیت فرهنگ ورزش در خانه و نهادینه کردن این فرهنگ بین خانواده‌ها  بسیار دارای اهمیت بوده و باید به عنوان یک تجربه جدید مورد مطالعه قرار گیرد و بر تداوم آن کوشید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه  داد: ایده ورزش در خانه هم برای افراد و هم برای جوامع بحران زده از کرونا بسیار فایده بخش است که جدای از مباحث سلامتی دیگر فوائد آن  صرفه جویی در وقت، پایین آمدن هزینه‌های مالی، رعایت بهداشت فردی، حضور نداشتن در اجتماع و در نتیجه آن پایین آمدن ریسک ابتلا به ویروس کرونا را به همراه دارد.

وی با اعلام اینکه توجه به ورزش در خانه به دلیل تهدیدات ناشی از شیوع مجدد کرونا مورد تاکید مقامات وزارت بهداشت است، افزود: در چنین شرایطی ورزش می تواند به عنوان یک سپر محکم در مقابله با کرونا و هر ویروس دیگر در آینده به کار گرفته شود.

 

*چرا به فعالیت بدنی نیاز داریم؟

دکتر غلامی در ارتباط با لزوم توجه به تحرکات بدنی، گفت: حرکات بدنی مرتب هم به بدن و هم به مغز سود می‌رساند همچنین ورزش زمینه کاهش فشار خون، کنترل وزن و کاهش خطر بیماری قلبی، دیابت نوع دو و انواع سرطان راه کاهش می‌دهد.

 وی اضافه کرد: ورزش در کودکان باعث تقویت رشد شده و خطرات بیماری در آینده را کاهش داده و با توصیه به ورزش مهارت‌های حرکتیِ پایه‌ای در کودکان نهادینه شده و زمینه ساز تقویت روابط اجتماعی می‌شود.

یکی از اقدامات متولیان امر در دانشگاه علوم پزشکی مازندران توجه به حوزه پیشگیری است و معاونت بهداشت و درمان دانشگاه است.

با عباس علیپور معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره میزان تحرکات بدنی دانش آموزان گفت و گو کردیم که معتقد است،سازمان بهداشت جهانی برای میزان فعالیت بدنی افراد در تمام سنین پیشنهادهایی داده است که افراد برای بهبود سلامتی و تندرستی خود باید آن‌ها را انجام دهند.

*حداقل میزان فعالیت پیشنهادشده برای سنین مختلف

وی میزان فعالیت پیشنهاد شده برای کودکان و بزرگسالان ۵ تا ۱۷ سال را روزی حداقل ۶۰ دقیقه در روز به مدت حداقل ۳ روز در هفته اعلام کرد و گفت:این فعالیت ها شامل فعالیت‌ بدنی متوسط تا شدید شامل فعالیت‌هایی که استخوان و ماهیچه را استحکام می‌بخشد در برنامه کاری قرار گیرد.

 

 

*بزرگسالان بالای ۱۸ سال

معاون بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، بزرگسالان در مجموع حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنیِ متوسط یا حداقل ۷۵ دقیقه فعالیتِ بدنی شدید شامل فعالیت‌های تقویت‌کننده ماهیچه را به مدت ۲ روز یا بیشتر در طول هفته انجام دهند.

همچنین افراد مسن با توان حرکتی ضعیف باید برای بهبود تعادل و جلوگیری از افتادن به مدت ۳ روز یا بیشتر در هفته فعالیت بدنی داشته باشند.

*چطور در خانه و اطراف خانه فعال بمانیم؟

معاون بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ضمن توصیه به عدم نشستن‌های طولانی مدت برای کار و مطالعه و تماشای تلویزیون، گفت: برای کاهش نشستن برای طولانی‌مدت هر ۲۰ تا ۳۰ دقیقه یک‌بار ۳ تا ۵ دقیقه استراحت کنید.

 

*برنامه روزانه منظمی را برای فعالیت بدنی داشته باشید

معاون بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، خاطر نشان کرد:داشتن زمانی مشخص برای تحرک داشتن به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که هر روز فعالیت دارید

*میزان تاثیر مصرف صبحانه در یادگیری دانش آموزان

علیپور معاونت بهداشتی و خدمات درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعتقاد دارد: سن ورود به دبستان  ۶ سال تمام است که سن رشد کودک به حساب می‌آید،در این مقطع سنی، تغذیه مناسب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و نقش موثری در افزایش ایمنی و سلامت کودکان دارد. 

وی اضافه کرد: با توجه به احتمال بازگشایی مدارس، رعایت نکات تغذیه ای در این شرایط خاص که با پاندمی کرونا مواجه هستیم، نقش مهمی در ارتقا سلامت و تقویت سیستم ایمنی بدن و در نتیجه توان مواجهه و مقابله کودکان با کرونا را دارد.

معاون بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، خاطر نشان کرد: دانش آموزان به دلیل قرار داشتند در سن رشد،نیاز به توجهات تغذیه خاص تری دارند تا ضمن رشد بیشتر قدرت تمرکز آنها هم تقویت شود.

  وی ادامه داد:در تغذیه کودکانی که در سنین ابتداییِ ورود به مدرسه هستند با بزرگسالان تفاوت‌هایی باید قائل شد که  این تفاوت در کیفیت پروتئین مصرفی آنهاست یعنی میزان مصرف پروتئین‌های با کیفیت بالا در کودکان باید بیش از بزرگسالان باشد به همین دلیل مصرف انواع پروتئین‌های حیوانی مثل انواع گوشت‌ها، تخم مرغ و لبنیات می‌تواند در تامین این پروتئین مورد نیاز بسیار موثر و مفید است.

علیپور یاد آور شد در کنار توجه به بحث تقویت حافظه باید برنامه تغذیه‌ای طوری تنظیم شود که وزن دانش آموزان هم متعادل شود؛ یعنی نه به کم وزنی مبتلا شوند و نه از اضافه وزن رنج ببرند که این مسئله با یک برنامه ریزی صحیح غذایی قابل اجراست.

وی خاطر نشان کرد: برنامه غذایی که دارای ترکیبی از همه گروه‌های غذایی به ویژه پروتئین حیوانی و مواد غذایی که سرشار از املاح و مواد مفید و ویتامین‌ها  تا حد زیادی به تعادل وزن کودکان در سن ورود به مدرسه کمک کرده و منجر به افزایش قدرت تمرکز و افزایش سیستم ایمنی  بدن می‌شود.

معاون بهداشتی و خدمات  درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران،ادامه داد: با توجه به همه گیری کرونا و بازگشایی مدارس، از مواد غذایی برای کودکان استفاده کنیم که به تقویت سیستم ایمنی بدن آن‌ها کمک کند تا بتوانند در مقابله با این بیماری عملکرد مناسبی داشته باشند؛خانواده‌ها در زمان بازگشایی مدارس با توجه به شیوع کرونا، حتماً بر خوردن صبحانه در کودکشان، جدیت داشته باشند به این دلیل که  صرف صبحانه باعث دریافت مواد مغذی مختلفی برای کودک می‌شود که به افزایش تمرکز و یادگیری درس هایش کمک می‌کند.

وی ادامه داد: در کودکانی که وعده صبحانه را حذف می‌شود میزان دریافت میان وعده‌ها و مواد غذایی ناسالم مثل چیپس، پفک، بیسکویت، کیک و ... افزایش پیدا کرده و چاقی و اضافه وزن در این گروه از کودکان افزایش می‌یابد.

معاون بهداشتی و خدمات درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، خانواده‌ها ضمن توجه به صرف وعده ناهار کودکان بهتر است از غلات سبوس دار،میوه و سبزیجات تازه و لبنیات در این وعده‌ها استفاده کنند.

وی در اختیار قرار دادن میان وعده شیرهای کوچک کم چرب و یا دسر ساده برای اینکه کودک از مواد غذایی فرآوردی شده مضر در اوقات گرسنگی فاصله بگیرند را بسیار ضرروی عنوان کرد و گفت: عدم مصرف فست فودها و نوشیدنی‌های شیرین و گازدار مورد توجه خانواده‌ها قرار بگیرد،مصرف این نوع مواد غذایی می‌تواند منجر به اختلال در عملکرد سیستم ایمنی کودکان شده  بهتر است خانواده‌ها توجه زیادی بر مواد غذایی مصرفی کودکانشان داشته باشند و به جای این نوع مواد غذایی از میوه‌ها سبزیجات خشکبار آجیل‌ها و مغز جات برای میان وعده‌های کودکان شان بهره بگیرند.

این مسئول اضافه کرد:بررسی‌ها نشان می‌دهد خوردن آب میوه های فصل در میان وعده های قبل از ظهر به یادگیری مطالب سخت عملی در کودکان کمک می‌کند به همین دلیل والدین می‌توانند با تهیه آبمیوه‌های خانگی برای فرزندان خود، مغزشان را همیشه فعال نگه داشته و از خستگی و بی‌حوصلگی و کسالت‌های آن‌ها در کلاس‌های درس جلوگیری کنند؛دانش آموزان در طول روز از تمام گروه‌های غذایی مثل میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین‌ها، غلات و لبنیات به اندازه استفاده کنند.

علیپور ادامه داد: مواد غذایی سرشار از آهن یکی از نیازهای ضروری دانش آموزان است که در گوشت، حبوبات و تخم مرغ به فراوانی وجود دارد، توجه به مصرف املاح روی که نقش مناسبی در رشد قد و افزایش تمرکز کودکان دارد در دستور کار تغذیه‌ای خانواده‌ها قرار گیرد که این املاح در آجیل‌ها و خشکبار و حبوبات و میوه‌های خشک شده وجود دارد.

معاون بهداشتی و خدمات درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام اینکه ویتامین‌ها آ و سی در سلامت کودکان بسیار موثر است، گفت: داشتن خواب کافی برای کودکان در افزایش تمرکز و یادگیری نقش بسیار موثری دارد و خانواده‌ها باید به این نکته برای رشد مناسب کودکشان توجه ویژه‌ای داشته باشند.

*شیر بخورید

علیپور درباره ضرورت توجه به تغذیه شیر در بین کودکان، گفت:براساس تحقيق به عمل آمده مشخص شد كه مصرف شير در پيشرفت تحصيلي دانش آموزان مؤثر مي باشد و مي توان با مصرف حداقل يك ليوان شير مقداري از نياز جسمي دانش آموزان را تأمين كرد.

*با تغذیه مناسب به جنگ چاقی بروید

وی با اعلام اینکه تغذیه دانش آموزان در این دوران اصلا خوب نیست، گفت: مسئله تغذیه چند بعد دارد. اولین و مهم ترین بعد آن این است که دانش آموز هنگامی که در خانه است و هیچ تفریحی ندارد، غیر از گاهی تلویزیون تماشا کردن و یا استفاده از تبلت و گوشی و.. ناخودآگاه به سمت یخچال و خوردن می‌رود. مخصوصا افرادی که چاقی ژنتیکی دارند و میل به غذا خوردن دارند. اینطور افراد هنگامی که وقتشان برای مدرسه یا رفتن به باشگاه و... تلف نشود، ناخودآگاه به سمت خوردن می روند.

وی در پایان گفت:وقتی دانش آموز بخواهد درست تغذیه کند باید طبق هرم غذایی تغذیه کند. یعنی گوشت و لبنیات، هچنین میوه جات و سبزیجات و غلات و مغزیجات را به اندازه مصرف کند.

انتهای پیام/

 

زمان انتشار: یکشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۱:۴۷

شناسه خبر: 102730

مطالب مرتبط :
چاقی کودکان

خبرگزاری علم و فناوری منتشر می‌کند

بایدها و نباید‌های تغذیه کودکان در تداوم قرنطینه‌های خانگی/ آیا فعالیت ورزشی بر درمان کرونا سریعتر کرونا موثر است

کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، به برخی از موارد تغذیه‌ای در زمان شیوع کرونا اشاره کرده است و خواستار توجه ویژه خانواده‌ها به تغذیه کودکان شده است.

۲۵

گزارش علم وفناوری از ناامنی غذایی در کشور

افزایش سوتغذیه و فقرغذایی در ۸استان

سوء تغذیه آثار مخربی بر روی بدن انسان و به طور خاص کودکان می گذارد. قرار گرفتن بدن به مدت طولانی مثلاً ماه ها یا سال ها در معرض کمبود کالری یک یا چند ماده مغذی اساسی، گرسنگی مزمن یا سوء تغذیه نامیده می شود.

گیاهان دارویی

توسعه کشت گیاهان دارویی در ایران

تنوع اقلیم در ایران باعث گردیده است، که کمتر گیاه دارویی در جهان وجود داشته باشد که تقریباً همان گونه یا گونه هاي مشابه آن در ایران وجود نداشته باشد.

عکس

بایدها و نبایدهای تزریق واکسن کرونا

بایدها و نبایدهایی که قبل و پس از تزریق واکسن کرونا باید بدانید.

حجامت

بایدها و نبایدهای حجامت/ بهترین زمان انجام حجامت با نظر پزشک متخصص

حجامت یک روش درمانی است که هدف از آن ثاتیرگذاری بر عملکرد اعضای بدن با بهبود گردش خون و لنف و تحریک پوست است .

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب