به گزارش خبرگزاری علم و فناوری و به نقل از آیای، آژانس ایمنی هوانوردی اروپا (EASA) به شرکت لوفتهانزا تکنیک (Lufthansa Technik) هفته گذشته مجوز داد تا از فیلمهای مخصوص صرفهجویی در مصرف سوخت «AeroSHARK riblet» روی دو نوع بوئینگ ۷۷۷ استفاده کند. در ساخت آن از پوست کوسه الهام گرفته شده و متمرکز بر پایداری سوخت است، به طور مشترک توسط لوفتهانزا تکنیک و شرکت شیمیایی BASF توسعه یافته و اکنون روی هواپیماهای باربری لوفت هانزا و خطوط هوایی بینالمللی سوئیس (SWISS) نصب خواهد شد.
به مدد ساختار سطحی خاص خود که از دندههای میکروسکوپی یا به اصطلاح ریبلت (riblet) این پوشش تشکیل شده، مقاومت اصطکاکی سطح هواپیما را کاهش و در نتیجه، مصرف سوخت و انتشار گاز دیاکسید کربن را حدود یک درصد کاهش میدهد.
هر بوئینگ ۷۷۷-۳۰۰ER که توسط سوئیس اداره میشود، با استفاده از این فناوری سالانه بیش از ۱۲۰۰ تن دی اکسید کربن و در حدود ۴۰۰ تن نفت سفید صرفه جویی میکند. بوئینگ ۷۷۷F نیز با بهرهگیری از این روش سالانه در حدود ۳۷۰ تن سوخت و ۱۱۷۰ تن دیاکسید کربن صرفهجویی خواهد کرد.

در ماه اکتبر آغاز فعالیت اولین بوئینگ ۷۷۷-۳۰۰ER این شرکت هواپیمایی سوئیسی مجهز به «AeroSHARK» است.در روزهای هشتم و نهم سپتامبر ۲۰۲۲ (۱۷ و ۱۸ شهریور) اولین پروازهای این هواپیما که انجام شد،استفاده از فناوری «AeroSHARK» بر ایمنی بوئینگ ۷۷۷ برای جمعآوری شواهد دقیق مبنی بر عدم ایجاد اثرات منفی صورت گرفت.
انجام چندین هفته ارزیابی دادهها پروازهای اولیه دنبال شد. توسط آژانس ایمنی هوانوردی اروپا فرمان جدید صادر شده اکنون به لوفتهانزا تکنیک اجازه میدهد تا فیلمهای ریبلت (riblet) خود را بر وی تمام هواپیمای بوئینگ ۷۷۷-۳۰۰ER و ۷۷۷F نصب کند.
مدیر اجرایی لوفتهانزا تکنیک سورن استارک (Soeren Stark)،میگوید: برای انواع بوئینگ ۷۷۷ تأیید «AeroSHARK» گام مهمی در توزیع این فناوری جدید برای پایداری بیشتر در حمل و نقل هوایی است.
اکنون بر روی دوازده فروند بوئینگ ۷۷۷-۳۰۰ER «AeroSHARK» و یازده هواپیمای ۷۷۷F سوئیس و لوفتهانزا کارگو نصب خواهد شد. این تغییرات اباید سالانه بیش از ۲۵۰۰۰ تن از ردپای کربن لوفت هانزا را کاهش دهد.
لوفت هانزا در سال ۲۰۲۰، اولین پرواز باری ۱۰۰ درصد بدون کربن خود را انجام داد.
زمان انتشار: سه شنبه ۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۲:۰۵
شناسه خبر: 102937