به گزارش علم و فناوری و به نقل از اسپیس، ناسا میگوید که هواپیمای مافوق صوت X-۵۹ طوری طراحی شده که برای پرواز با سرعت ۱.۴ ماخ، ترکش صوتی کمی ایجاد کند.
ترکش صوتی(Sonic boom) صدایی است که موجهای ضربهای هنگام حرکت یک جسم با سرعتی بیشتر از سرعت صوت ایجاد میکنند.
هواپیمای مافوق صوت ناسا اکنون یک قدم به اجرای نمایش پرواز خود بر فراز ایالات متحده آمریکا نزدیکتر شده است.
این آژانس فضایی،طبق اعلامیه اخیر هواپیمای مافوق صوت X-۵۹ به تازگی موتور ۱۳ فوتی خود را دریافت کرده است. این قطعه مهم، ۲۲۰۰۰ پوند نیروی رانش ایجاد میکند و X-۵۹ را برای انجام پروازی سریعتر از سرعت صوت به حرکت در میآورد. ناسا امیدوار است دادههای جمعآوری شده در طول پروازهای این هواپیما که حوالی سال ۲۰۲۵ انجام میشود، ثابت کند که فناوری جدید مافوق صوت آن تنها ترکش صوتی ایجاد نمیکند و صدای کمی دارد. به گفته ناسا، این موضوع سپس به نهادهای نظارتی ارائه میشود تا قوانین مربوط به سرعت پرواز هواپیما بر روی زمین را تغییر دهند و شاید در برنامههای بعدی هواپیماهای تجاری برای کاهش زمان سفر استفاده شود.
این موتور به شرکت هوانوردی جنرال الکتریک تعلق دارد و هواپیمای X-۵۹ را تا سرعت ۱.۴ ماخ و ارتفاع حدود ۵۵۰۰۰ فوت(۱۶۷۶۴ متر) میتواند حرکت دهد.
مقامات ناسا قصد دارند طی ماموریت «Quesst» نشان دهند که X-۵۹ سریعتر از سرعت صوت پرواز میتواند کند بدون ایجاد ترکشهای صوتی بلندی که معمولاً هواپیماهای مافوق صوت تولید میکنند.
این ماموریت «Quesst» بر مونتاژ قطعات هواپیما متمرکز است و هنوز در مرحله اول خود قرار دارد . نصب موتور آن در کارخانه لاکهید مارتین در کالیفرنیا انجام شد.
رهبر عملکرد پیشرانه X-۵۹ ناسا ری کاستنر(Ray Castner)، میگوید: نصب موتور نقطهی اوج سالها طراحی و برنامهریزی تیمهای ناسا، لاکهید مارتین و جنرال الکتریک بوده است.
در سال ۲۰۲۷ ماموریت «Quesst» به پایان میرسد، در این زمان دادههای جمع آوری شده از پروازها ارائه خواهند شد.
زمان انتشار: پنج شنبه ۸ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۰:۳۴
شناسه خبر: 102999