به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از اصفهان؛ حمید منتظرالقائم سرپرست سرای نوآوری اتاق بازرگانی و دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با بیان این که ماهیت سراهای نوآوری، مفهومی جدید بوده و کلیه محصولات آن بر اساس نیاز واقعی صنعت طراحی شده است. به طرحهای پویش، رویداد صنعتیار، مدرسه تخصصی مهارت محور(متمم)، دورههای آموزشی مهارتی اشاره کرد و گفت: محصولات سراهای نوآوری، بر اساس نیازهای واقعی صنعت طراحی میشوند.
با تغییر مجموعه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، ایجاد تحولی موثر و مثبت در ماموریت و کارکرد اجتماعی این دانشگاه مد نظر مسئولان آن قرار گرفت که گردآوری سند تحول و تعالی و راهاندازی طرحهای ملی همچون طرح اشتغال همزمان با تحصیل موسوم به طرح پویش از آن جمله است. در ادامه روند اجرای این طرحها، ارتباط بیشتر و ملموستر با بخشهای تولیدی، صنعتی و اقتصادی کشور در دستور کار واحدهای دانشگاهی قرار گرفت و در این راستا ایجاد سراهای نوآوری اتاق بازرگانی و دانشگاه از جمله الزامات برقراری و تداوم جریان ارتباط صنعت و دانشگاه بود.
سرای نوآوری اتاق بازرگانی و دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان از جمله این سراهاست که برقراری و حفظ این ارتباط را بر عهده داشته و در این ساز و کار، دانش و فناوریهای روز در دل صنعت و به طور خاص صنایع کوچک و متوسط عضو اتاق بازرگانی اصفهان که بالغ بر ۳۰۰۰ عضو هستند، در قالب 4 طرح اصلی و با کمک گرفتن از برگزاری رویدادهای گوناگون در حال پیگیری و اجرا است
به طور خلاصه هدف از ایجاد سرای نوآوری که نقش شتابدهنده در اجرای طرح و تولید محصول را ایفا میکند، تسریع و تسهیل طرح پویش یا همان اشتغال همزمان با تحصیل دانشجویان و همچنین ارتباط اعضای هیات علمی دانشگاهها و آشنایی آنها با چالشهای بنگاههای اقتصادی و هدفمند نمودن پایاننامه ها و فعایتهای پژهشی دانشگاههاست.
در این خصوص گفتگویی داشتیم با حمید منتظرالقائم، دکترای مکانیک، عضو هیأت علمی دانشگاه و سرپرست سرای نوآوری اتاق بازرگانی و دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان که به تبیین اهداف و ماموریت این سراها پرداخته که مشروح آن را در ادامه میخوانیم:
در برنامه شتابدهی سرای نوآوری اتاق بازرگانی اصفهان و دانشگاه چگونه عمل خواهید کرد؟
سرای نوآوری اتاق بازرگانی و دانشگاه از سال 1398 با هدف حل مسأله از صنعت با کمک توانمندیهای دانشگاهی و ایجاد ارتباط مؤثر بین این دو نهاد، طرح های اجرایی گوناگونی بر اساس نیاز واقعی طرفین و طی جلسات گروهی متعدد ایجاد کرده است. برای شتابدهی این طرحها، رویدادهایی جهت شناسایی چالشهای صنعت برگزار شده که یکی از مهمترین آنها، رویداد صنعتیار است. در این رویداد، طی مراحلی گوناگون، افرادی تربیت می شوند که با نام صنعتیار و به عنوان کارگزار دانش و فناوری، وارد شرکتها و موسسات شده و شروع به عارضهیابی و حل چالشهای صنعت از طریق توانمندیها ی علمی موجود در سرای نوآوری میپردازند و همین امر سبب می شود سایر طرحهای سرای نوآوری شتاب بگیرد.
اما در خصوص 4 طرح اصلی سرای نوآوری، لازم است توضیحی کوتاه ارائه کنم و آن هم اینکه یکی از محصولات طراحی شده در سرای نوآوری، طرح پویش اشتغال بوده است که در قالب این طرح، دانشجویان به منظور فراگیری دانش عملی و تجربه به صورت کارآموز در شرکتها فعال میشوند. در کنار این طرح، رویداد دیگری به نام مدرسه تخصصی مهارت محور(متمم) تعریف شده است که به منظور بهبود کیفیت عملکرد دانشجویان و شتابدهی به روند جذب آنها در شرکتها به برگزاری دورههای آموزشی مهارتی کوتاه مدت پرداخته است. این دورهها بر اساس تخصصهای مورد نیاز شرکتها در رشتههای گوناگون دانشگاهی مخصوصاً در رشتههای فنی و مهندسی ارائه میگردد.
طرح دیگر، طرح پایش است که هدفش عارضهیابی و حل چالشهای صنعت با رویکرد پژوهشی است که در آن اعضای هیأت علمی دانشگاه، مشغول به ارائه خدمات مشاورهای و پژوهشی در بخشهای صنعتی و تولیدی میشوند.
طرح تابش عنوان سومین طرح از این مجموعه چهارگانه است که در خلال آن و با توجه به تفاهمات صورت گرفته میان دانشگاه و صنعت، تبادل امکانات آزمایشگاهی میان این دو نهاد با هدف تکمیل نواقص و حفظ و تقویت زنجیره پژوهش مورد نیاز بنگاههای اقتصادی انجام می شود.
همچنین طرح رویش از دیگر طرحهای اجرایی است که در آن ایدههای ناب تیمهای دانشگاهی که مبتنی بر نیاز صنعت شکل گرفته است، حمایت، آموزش و شتابدهی شده و به مرحله جذب سرمایهگذار هدایت میشوند.
در بخش دیگری از فعالیتهای سرای نوآوری به دنبال برگزاری دورههای فرامکانی به درخواست شرکتها هستیم که روند اشتغال افرادی مسلط به مهارتهای کاربردی در آن، با سرعت بیشتری شکل میگیرد؛ همچنین این دوره ها تا سطح کاردانی نیز میتواند ادامه یافته و قادر خواهد بود که افراد فاقد مهارت کاربردی را در مدت زمان کوتاهی به یک تکنیسین کار بلد تبدیل نماید. ناگفته نماند این دورههای کوتاه مدت، توانایی این را دارند که با اندک همت و عنایتی، به دورههای بین المللی تبدیل شوند.
آیا شتابدهی فازهای مختلفی دارد؟
در طرح های مختلف سرای نوآوری اتاق بازرگانی اصفهان و دانشگاه بر اساس خروجی مورد انتظار، مراحل اجرایی متفاوتی پیش بینی شده است.
برای مثال در طرح رویش، هر تیم متقاضی خدمات شتابدهی میتواند با ارسال فرمهای اولیه وارد مراحل شتابدهی شود. پس از ارسال فرم، جلسه پذیرش اولیه برگزار خواهد شد. در این جلسه، تیم ارائه دهنده طرح به جزئیاتی از ایده و یا کسب وکار خود میپردازد و طرح مورد ارزیابی اولیه قرار میگیرد. ممکن است که طرح در همین مرحله اول مورد قبول واقع نشود اما با برگزاری جلسه کمیته تیمهای شتابدهی، ارزیابیهای مجدد انجام شده و با گذراندن چندین مرحله از جلسات ارزیابی و جلسات حضوری با تیمها، نحوه همکاری و همچنین امور قراردادی انجام و تیم، وارد دوره شتابدهی میشود. در صورت نیاز، دوره های آموزشی به منظور قویتر شدن طرح و تقویت تیم ارائه دهنده در سرای نوآوری برگزار میگردد. در مجموع، دوره شتابدهی بین چهار تا هشت ماه به طول میانجامد. طی این مدت، تیم ارائه دهنده طرح، مدل کسب و کار خود را تکمیل و بهینه کرده و نیز با رفع ایرادات و نواقص محصول خود، آن را بهبود میبخشد. در این مرحله، طرح به بلوغ رسیده و به بازار معرفی میگردد و در نهایت آمادهی ارائه به سرمایهگذاران و جذب آنها میشود.
در طرح صنعتیار، پس از اعلام فراخوان جذب صنعتیار و غربالگری و ارزیابیهای اولیه، تعدادی انتخاب شده و دورههای آموزشی لازم برای آنها برگزار میگردد. در مرحله بعد، شناسایی چالشها و عارضهیابی از صنعت انجام شده و بسته به نوع تقاضای صنعت، تیمهای صنعتیار تشکیل شده و شروع به فعالیت میکنند.
در طرح پویش نیز پس از شناسایی نیازهای صنعت برای نیروی کارآموز، طی فراخوان از دانشجوهای رشتههای مرتبط، ثبت نام به عمل آمده و پس از انجام مصاحبه و ارزیابیهای اولیه، در صورت لزوم در دوره های آموزشی مدرسه تخصصی مهارت محور(متمم) شرکت کرده و نهایتاً جهت کسب مهارت با عنوان کارآموز به صنایع معرفی میگردند.
هدف نهایی و جامعه هدف این طرح چیست؟
همانطور که مطرح شد، هدف نهایی، برگزاری دوره های آموزشی حرفه ای برای دانشجویان و کمک به کسب تجربههای عملی و توانمندیهای مورد نیاز برای آینده شغلی آنهاست.
قرار است در سراهای نوآوری چه اتفاق جدیدی بیفتد؟
ماهیت سراهای نوآوری، مفهومی جدید بوده و کلیه محصولات آن بر اساس نیاز واقعی صنعت طراحی شده است. طرح پویش، رویداد صنعتیار، مدرسه تخصصی مهارت محور(متمم)، دورههای آموزشی مهارتی و ... همه و همه در سه سال اخیر و با استفاده از مدلهای موفق جهانی ارائه شدهاند. در این سراها، به جامعه دانشگاهی اعم از دانشجو و اعضای هیات علمی، کمک میشود که بتوانند با صنعت ارتباط مؤثرتر و اجراییتری داشته باشند و جریان علم در صنعت، و جریان تجربه و دانش در دانشگاه برقرار گردد.
دلایل انتخاب واحد دانشگاهی شما برای ایجاد سرای نوآوری اتاق بازرگانی اصفهان و دانشگاه چه بود و فعالیتها از چه زمانی آغاز شد؟
اتاق بازرگانی اصفهان دارای حدود 3 هزار عضو فعال است و از طرفی در دانشگاههای آزاد اسلامی استان، حدود 80 هزار دانشجو مشغول به تحصیل میباشند. با توجه به ظرفیتهای موجود در هر دو بخش، تفاهمنامهای میان اتاق بازرگانی و دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در سال 98 منعقد شد که سرآغازی برای شکلگیری این سرای نوآوری جهت برقراری ارتباط مؤثر بین صنعت و دانشگاه بود.
از ابتدای همکاری سرای نوآوری اتاق بازرگانی اصفهان و دانشگاه، در سرای نوآوری اتاق بازرگانی و دانشگاه آزاد اسلامی چه فعالیتهایی صورت گرفته است؟
در این سرا در طول سه سال اخیر، بیش از 2 هزار و هفتصد دانشجو به شرکتهای عضو اتاق معرفی شدهاند و بیش از 10 دوره تخصصی برگزار شده است. تاکنون 50 درصد از دانشجویان معرفی شده به صنعت، در این بخشها مشغول به کار شدهاند. همچنین در راستای حل چالش صنعت و اجرای پروژههای پژوهشی، بالغ بر 200 بازدید از صنعت با حضور اعضای هیات علمی شکل گرفته است. در این میان، به بسیاری از چالشهای مطرح شده، مجموعا در قالب بیش از 1200 نفر ساعت مشاوره، پاسخ داده شده است.
انتهای پیام/
معصومه صادقی
زمان انتشار: دوشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۵:۰۵
شناسه خبر: 103708