جیمز وب:

کشفیات جدید و جالب درباره کهکشان های اولیه

تلسکوپ فضایی جیمز وب دریافته است که کهکشان‌ها در جهان اولیه به طرز شگفت انگیزی متنوع بوده‌اند.

طبق گزارش خبرگزاری علم و فناوری، بر اساس مطالعه‌ای جدید که براساس رصد صدها کهکشان توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا صورت گرفته است، کهکشان‌ها در روزهای اولیه کیهان بسیار متنوع‌تر و بالغ‌تر از آن چیزی بودند که پیش از این تصور می‌شد.

جیمز وب کاوشی تحت عنوان «The Cosmic Evolution Early Release Science» به اختصار CEERS انجام داد تا نگاهی به گذشته کهکشان‌ها در حدود ۱۱ تا ۱۳ میلیارد سال قبل داشته باشد.

تصاویر کهکشان‌های کم‌نور که تحت سرخ‌گرایی زیادی قرار گرفته‌اند توسط جیمز وب ثبت شده‌ است که بسیار واضح‌تر از عکس‌های مشابه گرفته‌ شده توسط تلسکوپ فضایی هابل هستند.

سرخ‌گَرایی یا انتقال سرخ پدیده‌ای است که در آن نور گسیل شده از یک جرم که می‌تواند امواج مرئی، فرابنفش، پرتو ایکس و پرتو گاما باشند به سمت طول موج سرخ در انتهای طیف می‌روند.

جیهان کارتالتپه، استادیار دانشکده فیزیک و نجوم موسسه فناوری روچستر، در بیانیه‌ای گفت: این تصاویر جدید وجود ویژگی‌های بالغانه‌ای مانند قرص‌های کهکشانی و اجزای کروی شکل را آشکار کرده‌اند.

کارتالتپه، نویسنده اصلی این مقاله جدید و یکی دیگر از محققین، می‌گویند: این بدان معناست که کهکشان‌ها پیش از این نیز تقریبا تکامل یافته بوده و دارای طیف وسیعی از ساختارها بوده‌اند.

بنابراین، این کهکشان‌های اولیه بسیار بیشتر از آنچه که قبلاً تصور می‌شد، شبیه به کهکشان‌های کنونی بوده‌اند.

کارتالتپه می‌گوید: این نتایج به ما نشان می‌دهد که هنوز نمی‌دانیم که اولین ساختارهای کهکشانی چه زمانی شکل گرفته‌اند. ما هنوز اولین کهکشان‌های دارای قرص کهکشانی را نمی‌بینیم. ما باید کهکشان‌های بسیار بیشتری را که تحت سرخ گرایی بیشتری قرار گرفته‌اند بررسی کنیم تا مشخص شود که در چه نقطه‌ای از زمان ویژگی‌هایی مانند قرص‌های کهکشانی قادر به شکل‌گیری بوده‌اند.

نتایج این مطالعه که از مجموعه داده‌های اولیه جیمز وب در ژوئن سال گذشته استفاده کرده است، برای انتشار در مجله «Astrophysical» پذیرفته شد و در سایت پیش‌چاپ آنلاین «ArXiv» قرار گرفت.

از آن زمان تاکنون، برنامه کاوش CEERS شصت ساعت رصد دیگر را با استفاده از جیمز وب انجام داده است، این بدان معناست که ممکن است هزاران کهکشان با سرخ‌گرایی بیشتر برای بررسی و ارتقای درک ما از چگونگی تکامل جهان اولیه وجود داشته باشد.

زمان انتشار: پنج شنبه ۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۲:۳۱