تلاش محققان برای تشخیص زودهنگام آلزایمر با حسگرهای ایمنی

پژوهشگران پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی و دانشگاه تهران توانستند حسگر ایمنی الکتروشیمیایی بر پایه آنتی‌بادی مونوکلونال، را طراحی کنند که کمک چشمگیری به تشخیص زودهنگام آلزایمر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری، از روابط عمومی جهاددانشگاهی، در بیماری مزمن و پیش رونده مغزی آلزایمر که با زوال پیش رونده حافظه، تغییرات فاحش شخصیتی، مشکلات شناختی، زوال عقل و سرانجام مرگ، شناخته می‌شود.

عنوان روشی که برای تشخیص آلزایمر در مراحل ابتدایی مورد استفاده قرار گیرد، ردیابی فسفریله شدن فرم سیس پروتئین تائو (cis P-tau) است که  به تشخیص زودهنگام آلزایمر با فراهم کردن امکان درمان و مهار بیماری در مراحل اولیه، کمک شایانی به مبتلایان این بیماری می‌کند.

چندی قبل از پژوهشگران پژوهشگاه رویان دکتر کورش شاهپسند موفق به ساخت نخستین آنتی بادی مونوکلونال با دقت بالا برای شناسایی cis P-tau شده بود.

دکتر فائره شکری، دکتر محمد حسین قانیان، دکتر فرنوش فریدبد، دکتر کورش شاهپسند، ایوب شیروندی و همکارانشان از پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی و دانشگاه تهران در یک پژوهش، با هدف ساخت یک حسگر ایمنی (ایمنوسنسور) بر پایه آنتی بادی مونوکلونال برای استفاده در تشخیص زود هنگام آلزایمر در آزمایشگاه‌های تشخیص طبی، آنتی بادی مذکور را روی الکترودی از جنس طلا تثبیت و پاسخ الکتروشیمیایی آن را با روش‌های مختلف طیف‌سنجی و ولتومتری بررسی کردند.

براساس این پژوهش، حسگر ایمنی ساخته‌شده از میان اهداف غیراختصاصی مانند فرم ترنس پروتئین تائو، قادر به تشخیص cis P-tau است. همچنین این حسگر پروتئین هدف خود را در محدوده غلظتی گسترده‌ای در سرم خون انسان با محدودیت غلظت ۰.۰۲ تا ۰.۰۵ پیکومولار می‌تواند شناسایی کند.

ذخیره‌سازی طولانی‌مدت این حسگر ایمنی و تأیید کارکرد دقیق آن پس از آزمون‌های متعدد با مایع مغزی-نخاعی و سرم خون بیماران مبتلا به مراحل مختلف آلزایمر، استفاده بالینی از آن توصیه می‌شود و  کمک چشمگیری به تشخیص زودهنگام آلزایمر می‌تواند باشد.

در نشریه بین‌المللی و معتبر Biosensors نتایج این پژوهش که منتشر شده است، نشان داد این حسگر ایمنی ساده کاربرد خوبی در تشخیص زودهنگام آلزایمر می‌تواند داشته باشد که یک نیاز فوری و پیش‌بینی‌نشده در خدمات بهداشتی امروز در سطح جهان است.

زمان انتشار: چهارشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲:۲۹