دانشگاه محقق اردبیلی به عنوان مسئول سازماندهی ارتباطات علمی ایران و گرجستان منصوب شد

دبیر کمیته علمی ایران و گرجستان از انتخاب دانشگاه محقق اردبیلی به عنوان پل ارتباطی کلیه دانشگاه های ایران با دانشگاه‌های گرجستان و سازماندهی ارتباطات علمی ایران و گرجستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاري علم و فناوري از اردبيل؛  محمدتقی آل‌ابراهیم تصريح كرد: در راستای اجرای اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و فصل چهارم راهبرد کلان 9 نقشه جامع علمی کشور و با عنایت به سیاست مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی برای ساماندهی نوین روابط علمی بین‌المللی به منظور تمرکز بر سیاست‌گذاری، نظارت، حمایت و تمرکززدایی از وظایف اجرایی و اجرای برنامه‌ها، پیگیری و هم‌افزایی توسط دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در یک ساختار تشکیلاتی منسجم و خوشه‌ای، دانشگاه محقق اردبیلی با توجه به قرار گرفتن در منطقه قفقاز به عنوان حلقه ارتباطی تبادلات علمی با کشور گرجستان انتخاب شد.

رئیس گروه همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه محقق اردبیلی افزود: این قرابت منطقه‌ای سبب شد تا ما پیشنهاد دهیم دانشگاه محقق اردبیلی به عنوان مسئول سازماندهی ارتباطات علمی و فناوری ایران و گرجستان انتخاب شود و این پیشنهاد مورد موافقت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفت.

وی از عقد تفاهم‌نامه علمی بین‌المللی با دانشگاه‌های دولتی تفلیس، گرجستان، ایلیا، دانشگاه فنی و گریگول در این کشور خبر داد و گفت: تشکیل جلسه همفکری درباره ایجاد کمیته علمی ایران و گرجستان با مدیران بین‌الملل دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی داخل کشور در دفتر مرکزی تهران، دعوت از روسای دانشگاه‌های گرجستان برای شرکت در برنامه بین‌المللی‌سازی آموزش عالی و برگزاری نشست اتحادیه دانشگاه‌های آسیای میانه با حضور یک هیئت بلند پایه از این کشور از جمله اقدامات انجام شده در دبیرخانه گرجستان است.

آل‌ابراهیم گفت: برای تبادل نظر و بررسی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی این کشور در راستای تبادل استاد و دانشجو و بررسی 14 دانشگاه اصلی این کشور هیئتی از دانشگاه محقق اردبیلی به گرجستان سفر کردند.

دبیر کمیته علمی ایران و گرجستان شرکت در ششمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران در گرجستان و جلسه با وزارت علوم گرجستان برای افزایش همکاری‌ها بین دو دانشگاه را از دیگر اقدامات دبیرخانه گرجستان برشمرد و اظهار کرد: برنامه‌ریزی برای استفاده از دانشگاه‌های این کشور به منزله پل ارتباطی ایران و اتحادیه اروپا و رایزنی برای انتخاب یکی از دانشگاه‌های این کشور برای معرفی به عنوان کارگروه هماهنگ کننده طرف گرجی پس از بازگشت هیأت اعزامی از دانشگاه محقق اردبیلی در دبیرخانه گرجستان به انجام رسیده است.

وی افزود: رایزنی با دانشگاه ایلیا گرجستان جهت همکاری مشترک چند دانشگاه ایرانی با این دانشگاه در قالب پروژه اراسموس اروپا، عضویت دانشگاه گیلان، سیستان و بلوچستان، آیت‌الله حائزی یزد، دانشکده فنی و مهندسی گلپایگان و بناب در کارگروه همکاری با گرجستان و تصویب تدریس درس گرجستان شناسی در دانشگاه توسط اساتید گرجی از دیگر فعالیت‌هایی بوده که در دبیرخانه گرجستان انجام شده است.

آل‌ابراهیم با اشاره به برنامه‌های آتی این دبیرخانه گفت: در حال رایزنی با تعدادی از دانشگاه‌های طرف گرجی هستیم تا همکاری در قالب دوره مشترک دکتری یا طرح‌های پژوهشی مشترک را نیز آغاز کنیم و در این ارتباط از تمامی همکاران هیئت علمی که دارای ایده در این زمینه هستند دعوت می‌شود تا مشارکت لازم را داشته باشند.

 

وضعیت تولیدات علمی ایران در سال هاي اخير

جایگاه ایران در تولید علم جهان 2 پله ارتقا یافت

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام براساس تازه ترین اطلاعات به دست آمده از پایگاه استنادی آی.اس.آی اعلام کرد که کمیت تولید علم کشور به 43 هزار و 292 مورد رسیده و نسبت به یک سال قبل از آن 14 درصد رشد و ارتقای 2 پله ای جایگاه ایران را نشان می دهد.

محمدجواد دهقانی اظهار كرد: به این ترتیب جمهوری اسلامی ایران در بین 25 کشور برتر تولید کننده کمیت علم دنیا حائز رتبه نخست رشد کمیت تولید علم دنیا شده است. براساس پایگاه آی.اس.آی 85 درصد از علم دنیا توسط همین 25 کشور تولید می شود.
وی افزود: در سال 2015 میلادی کمیت تولید علم دنیا 2 میلیون و 560 هزار و 334 بود. با وجود اینکه از سال 2017 میلادی چندین ماه سپری شده است، اما هنوز اطلاعات سال 2016 میلادی تکمیل نشده است. تا حال حاضر در سال 2016 میلادی تعداد 2 میلیون و 526 هزار و 811 مدرک در پایگاه آی.اس.آی ثبت شده است. بنابراین در مقایسه با سال 2015 میلادی رشد کمیت علم دنیا بیش از منفی یک درصد است.

مقایسه تولیدات علمی کشورهای مختلف در همه حوزه‌های علوم و مهندسی
بین سال‌های ۲۰۰۶ (۱۳۸۵) و ۲۰۱۶ (۱۳۹۵)

رتبه

کشور

۲۰۰۶
(۱۳۸۵)

۲۰۱۶
(۱۳۹۵)

میانگین تغییرات سالانه
(درصد)

سهم جهانی در سال ۲۰۱۶
(درصد)

-

جهان

۱٬۵۶۷٬۴۲۲

۲٬۲۹۵٬۶۰۸

۳٫۹

-

۱

چین

۱۸۹٬۷۶۰

۴۲۶٬۱۶۵

۸٫۴

۱۸٫۶

۲

ایالات‌متحده

۳۸۳٬۱۱۵

۴۰۸٬۹۸۵

۰٫۷

۱۷٫۸

۳

هند

۳۸٬۵۹۰

۱۱۰٬۳۲۰

۱۱٫۱

۴٫۸

۴

آلمان

۸۴٬۴۳۴

۱۰۳٬۱۲۲

۲

۴٫۵

۵

انگلیس

۸۸٬۰۶۱

۹۷٬۵۲۷

۱

۴٫۳

۶

ژاپن

۱۱۰٬۵۰۳

۹۶٬۵۳۶

۱٫۳-

۴٫۲

۷

فرانسه

۶۲٬۴۴۸

۶۹٬۴۳۱

۱٫۱

۳

۸

ایتالیا

۵۰٬۱۵۹

۶۹٬۱۲۵

۳٫۳

۳

۹

کره جنوبی

۳۶٬۷۴۷

۶۳٬۰۶۳

۵٫۵

۲٫۸

۱۰

روسیه

۲۹٬۳۶۹

۵۹٬۱۳۴

۷٫۲

۲٫۶

۱۱

کانادا

۴۹٬۲۵۹

۵۷٬۳۵۶

۱٫۵

۲٫۵

۱۲

برزیل

۲۸٬۱۶۰

۵۳٬۶۰۷

۶٫۶

۲٫۳

۱۳

اسپانیا

۳۹٬۲۷۱

۵۲٬۸۲۱

۳

۲٫۳

۱۴

استرالیا

۳۳٬۱۰۰

۵۱٬۰۶۸

۴٫۴

۲٫۲

۱۵

ایران

۱۰٬۰۷۳

۴۰٬۹۷۴

۱۵٫۱

۱٫۸

۱۶

ترکیه

۱۹٬۵۴۷

۳۳٬۹۰۲

۵٫۷

۱٫۵

۲۹

رژیم صهیونیستی

۱۱٬۰۴۰

۱۱٬۸۹۳

۰٫۷

۰٫۵

۳۲

مصر

۳٬۹۵۸

۱۰٬۸۰۷

۱۰٫۶

۰٫۵

۳۸

عربستان سعودی

۱٬۸۹۸

۹٬۲۳۲

۱۷٫۱

۰٫۴

۳۹

پاکستان

۲٬۸۰۹

۹٬۱۸۱

۱۲٫۶

۰٫۴

 


دهقانی گفت: در سال های2011 ،2012 ، 2013 ، 2014 و 2015 میلادی تعداد مدارک ثبت شده برای جمهوری اسلامی به ترتیب برابر با 29085 ،30652 ، 31142، 33174، 37986 و 43292 مورد است و بنابراین میزان رشد علمی در سال های 2012 ، 2013 ، 2014 ، 2015 و 2016 نسبت به سال قبل از آن به ترتیب برابر با 5.2 ( پنج ممیز دو دهم) ، 1.6 (یک ممیز شش دهم) ، 6.5 ( شش ممیز نیم)، 14.5 ( چهارده ممیز نیم) و 14 درصد است. بدین ترتیب جمهوری اسلامی ایران در 2 سال اخیر بالاترین میزان رشد کمیت تولید علم را در طول پنج سال گذشته داشته است.
وی ادامه داد: براساس پایگاه استنادی آی.اس.آی، در سال های2013، 2014 ، 2015 و 2016 میلادی میزان سهم ایران از کمیت تولید علم دنیا نیز به ترتیب برابر با 1.33 ( یک ممیز سی و سه )، 1.38( یک ممیز سی و هشت) ، 1.48( یک ممیز چهل و هشت) و 1.77 ( یک ممیز هفتاد و هفت) درصد بوده که از این نظر نیز رشد نسبتا مناسبی داشته به طوری که در سال 2016 میلادی بالاترین سهم تولید علم را درطول 15 سال اخیر داشته است.
به گفته سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، جمهوری اسلامی ایران از نظر کمیت تولید علم در سال 2016 میلادی تا این تاریخ رتبه 17 دنیا را دارد که این رتبه برای اولین بار در طول 6 سال گذشته بوده است. همچنین در سال 2015 میلادی ایران رتبه 19 را داشت و بدین ترتیب درسال 2016 میلادی نسبت به سال قبل 2 رتبه ارتقا داشته است.
دهقانی گفت: براساس اطلاعات مستخرج از پایگاه استنادی آی.اس.آی با مقایسه میزان رشد جمهوری اسلامی ایران در سال 2016 میلادی، با 14 درصد رشد کمیت تولید علم در میان 25 کشور برتر تولید کننده کمیت علم دنیا صدر نشین می باشد. بعد از جمهوری اسلامی ایران، کشور روسیه با 9 درصد بیشترین رشد کمیت علم دنیا را داشته است. چین با چهار درصد در رتبه سوم قرار دارد و لهستان و ترکیه هرکدام با سه درصد رتبه در رتبه بعدی قرار گرفته اند.
دهقانی افزود: هر چند رشد کمیت علم یکی از شاخص های مورد توجه در توسعه علمی است، اما چنانکه مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید کرده اند، مهمترین مساله حال حاضر کشور، هدایت علم تولید شده در مسیر رفع نیازها است. بنابراین در عین توجه به کمیت تولید علم توجه به شاخص های اساسی شامل کیفیت تولید علم، دیپلماسی علمی و همچنین اثرگذاری اقتصادی و اجتماعی علم تولید شده اهمیت بسزائی دارند
.

 

رتبه
 رشد علمی

رتبه
تولید علم

کشور

۲۰۰۶
(۱۳۸۵)

۲۰۱۶
(۱۳۹۵)

میانگین تغییرات سالانه
(درصد)

سهم جهانی ۲۰۱۶
(درصد)

۱

۴۱

اندونزی

۶۱۹

۷٬۷۲۹

۲۸٫۷

۰٫۳

۲

۲۱

مالزی

۳٬۲۳۰

۲۰٬۳۳۲

۲۰٫۲

۰٫۹

۳

۳۸

عربستان سعودی

۱٬۸۹۸

۹٬۲۳۲

۱۷٫۱

۰٫۴

۴

۴۷

کلمبیا

۱٬۳۶۸

۶٬۱۲۰

۱۶٫۲

۰٫۳

۵

۱۵

ایران

۱۰٬۰۷۳

۴۰٬۹۷۴

۱۵٫۱

۱٫۸

۶

۵۰

الجزایر

۱٬۲۸۸

۴٬۴۴۷

۱۳٫۵

۰٫۲

۷

۳۹

پاکستان

۲٬۸۰۹

۹٬۱۸۱

۱۲٫۶

۰٫۴

۸

۳۶

رومانی

۳٬۵۲۳

۱۰٬۱۹۴

۱۱٫۲

۰٫۴

۹

۳

هند

۳۸٬۵۹۰

۱۱۰٬۳۲۰

۱۱٫۱

۴٫۸

۱۰

۳۲

مصر

۳٬۹۵۸

۱۰٬۸۰۷

۱۰٫۶

۰٫۵

۱۱

۴۹

تونس

۱٬۹۸۰

۵٬۲۶۶

۱۰٫۳

۰٫۲

۱۲

۱

چین

۱۸۹٬۷۶۰

۴۲۶٬۱۶۵

۸٫۴

۱۸٫۶

۱۳

۳۷

تایلند

۴٬۲۷۰

۹٬۵۸۱

۸٫۴

۰٫۴

۱۴

۴۵

شیلی

۳٬۱۲۲

۶٬۷۴۶

۸

۰٫۳

 

رتبه سوم ایران در شتاب علمی در میان 25 کشور توسعه‌یافته/جایگاه شانزدهم در تولید علم

 

بر اساس اطلاعات پایگاه ISI و اسکوپ، ایران در سال 2016 در جایگاه 16 در تولید علم قرار گرفته و در تولید 1.8 درصد تولیدات علمی جهان مشارکت داشته است.

مشاور معاون و رییس حوزه معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار مي كند: دانشگاه‌ها و مراکز علمی دولتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، 56 درصد مقالات و مدارک علمی منتشر شده در پایگاه ISI ‌ را تولید کرده‌اند.

خوش قلب با بیان اینکه دانشگاه‌های علوم پزشکی وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حدود 27 درصد مقالات ISI را تولید می‌کنند، مي گويد: علاوه بر آن دانشگاه آزاد اسلامی 19 درصد مقالات و مدارک علمی پایگاه ISI  را تولید کرده‌ است  و از این مقدار  2 تا 3 درصد این میزان مشترک با مراکز علمی و دستگاه‌های اجرایی است.

وي به تعداد مقالات منتشر شده سال 2016 از سوی محققان ایرانی در پایگاه اسکوپوس اشاره و يادآور مي شود: از ابتدای سال 2016 حدود 45 هزار مقاله از سوی محققان ایرانی در این پایگاه منتشر شده است و این تعداد مقاله به طور معنی‌داری بالاتر از تعداد کل مقالات منتشر شده در سال‌های 2014 و 2015 بوده است.

به گفته وی، پیش بینی می‌شود که با تکمیل اطلاعات سال 2016، این تعداد به حدود 47 هزار مقاله افزایش یابد.

خوش قلب بيان مي كند: در پایگاه ISI‌ تا پایان 2016 حدود 35 هزار مقاله علمی از طرف دانشمندان و محققان داخل کشور منتشر شده است که این میزان مقالات بالاتر از تعداد مقالات 2013 و 2014 است و با تکمیل اطلاعات پیش‌بینی می‌شود که تعداد مقالات منتشر شده در ISI نسبت به سال 2015 بیشتر باشد.

مشاور معاون و رییس حوزه معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم اظهار مي كند: تعداد مقالات منتشر شده از سوی محققان ایرانی در پایگاه ISI  در سال 2015 نسبت به سال 2014 حدود 18 درصد رشد را نشان می‌دهد و با این رشد ایران رتبه سوم دنیا را از نظر شتاب رشد علمی در میان 25 کشور توسعه‌یافته علمی به خود اختصاص داده است.

 

 

انتهاي پيام / مريم عيدي

 

 

زمان انتشار: دوشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۰:۰۰

شناسه خبر: 64436

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب