تصویب لوایح ۴ گانه FATF ، یک قدم نزدیکتر به فروپا خبرگزاری علم و فناوری - تصویب لوایح ۴ گانه FATF ، یک قدم نزدیکتر به فروپاشی اقتصاد کشور/پشت پرده متلاشی شدن زیر ساخت های ارزی ایران در دبی
واکاوی علم و فناوری در واقعیت ها و جزئیات حاکم بر لوایح ۴ گانه FATF از نگاه کارشناسان اقتصادی؛

تصویب لوایح ۴ گانه FATF ، یک قدم نزدیکتر به فروپاشی اقتصاد کشور/پشت پرده متلاشی شدن زیر ساخت های ارزی ایران در دبی

اظهار نظرهای برخی از نمایندگان مجلس و کارشناسان مدافع FATF نشان دهنده این موضوع است که حتی یک بار بیانیه اقدام متقابل FATF را مطالعه نکرده اند و نسبت به جزئیات آن کاملا بی اطلاع اند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از قم، در طول تاریخ همواره ایران مورد طمع کشورهای بیگانه بوده است، در تقابل ایران با کشورهای استعمارگر قرار دادها و عهدنامه هایی از جمله ترکمنچای، گلستان و ... به چشم می خورد که امروز نسبت به این قراردادها و کسانی که این قراردادها را امضا کردند و جزیی از تاریخ ایران محسوب می شود قضاوت می کنیم.

یکی از مباحثی که امروز دولت ، مجلس و ملت ایران با آن روبه رو هستند موضوع FATFاست، که چگونگی تصمیم گیری در مورد آن نقش بسیار مهمی در اداره حال و آینده کشور خواهد داشت ودیری نخواهد پایید که به برگی از تاریخ ایران اضافه می شود و  آیندگان راجع به تصمیم امروز دولت مردان ، نمایندگان مجلس و مردم ایران قضاوت خواهند کرد که ایران در برابر FATF  چه موضعی را انتخاب کرد؟

امروز در فضای رسانه و جامعه وقتی صحبت از فتف به میان می آید متاسفانه در حالی که این مسئله یک موضوع کاملا علمی است به یک موضوع کاملا سیاسی تبدیل شده است که مخالفان فتف مخالفان دولت معرفی می شوند و مدافعان فتف در صف طرفداران دولت تعریف می شود و یک فضای قرمز و آبی سیاسی شکل گرفته است، که چنین رخدادهایی اصلا به صلاح کشور نیست.در حال حاضر فتف توسط مجلس شورای اسلامی به بحث و بررسی گذاشته شده است تا نهایتا مجلس تکلیف فتف را مشخص کند.

یکی از اشکالاتی که در بررسی فتف وجود دارد همزمانی آن با آشفتگی بازار ارزی کشور است که باعث شده است علاوه بر رنگ و بوی سیاسی ، رای آوری یا نیاوری فتف پالس هایی نیز به بازار ارز وارد کند که اعلام نظرات غیر کارشناسی برخی نمایندگان مجلس آن هم در فضای مجازی در قالب کامنت و توییت این فضا را تشدید کرده است.در حالی که چنین مباحثی باید در کمیسیون های مربوطه در مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی واقع شود.

در روز 15 شهریور که قیمت دلار 14 هزار تومان بوده است ، پروانه مافی، نماینده‌ مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر ‌و پردیس در مجلس شورای‌ اسلامی در توئیتی نوشته است: لوایح ۴گانه که در حال تصویب در مجلس است و FATF یکی از آنهاست می‌تواند تبادلات پولی بین‌المللی ما را تسهیل کرده و از دستاورد این اتفاق ضمن ثبات در بازار ارز می‌توان قیمت آن را حتی به میزان ۵۰% قیمت فعلی کاهش داد.

 

 

ایجاد چنین فضاها و اظهار نظرهایی حاکی از نوعی بی اطلاعی این نماینده نسبت به ماهیت فتف است و این سوال جدی مطرح می شود نماینده ای که چنین اظهار نظر غیرکارشناسانه ای داشته است ، برای اینکه به تصویب یا عدم تصویب بیانیه فتف رای بدهد آیا صلاحیت لازم را دارد؟

این اظهار نظر نماینده مجلس ناخودآگاه یادآور روند تصویب برجام است که کاملا شتاب زده و با عدم تشکیل گروه های علمی لازم و انجام کار کارشناسانه به اندازه کافی روند تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی صورت پدیرفت.(در این گزارش قصد نداریم برجام را مورد بررسی قرار دهیم بلکه نحوه برخورد مجلس شورای اسلامی با برجام به عنوان موضوعی مشابه از لحاظ نحوه برخورد مجلس به آن اشاره شده است)

سوالات اساسی که مطرح می شود این است که دقیقا موضوع فتف و این که ایران قرار است چه تصمیمی در قبال آن بگیرد چه مباحثی را بر می گیرد؟

اصلا فتف به نفع ایران است یا به ضرر، و اینکه برخی مخالف و برخی موافق فتف هستند از کجا نشات گرفته و آیا موضوعات مبهمی در فتف وجود دارد که باعث ایجاد دو طیف مخالف و موافق فتف شده است؟

در ادامه گزارش خبرگزاری علم و فناوری در یک فضای کاملا علمی و مستند و به دوراز هرگونه مسائل سیاسی نظرات کارشناساقتصاد دکتر مجید شاکری که اتفاقا در تنظیم برنامه بودجه 97 با دولت همکاری داشته و مخالف دولت هم نیست برای پاسخگویی به سوالات ذکر شده و روشن شدن ابعاد مختلف فتف مورد بررسی قرار می دهد.

در ابتدا به طور خلاصه با فتف آشنا می شویم. خیلی ها در لفظ تعاریف فتف را به کار می برند اگر قرار باشد یک تعرف خلاصه و کاربری از فتف داشته باشیم فتف چگونه تعریف می شود،شاکری در تعریف فتف ، بیان داشته است:یک نهاد ناظر است که تعداد زیادی کشور در مجمع آن حضور دارند و رای می دهند و به صورت یک نهاد مشورتی عمل می کند و یک مقررات بین المللی نیست یا اینکه پیوستن به آن باعث شود تحریم ها لغو گردد.

وی با ذکر این مسئله که یکی از اشکالات موافقین و مخالفین فتف بی توجهی به جزئیات فنی است عنوان کرده است: یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که موافقین فتف مرتکب شده اند این است که فکر می کنند یک مقرارتی حاکم است که کشورهای عضو فتف انجام می دهند و اکر ما نیز انجام دهیم مشکلاتمان حل می شود.مدافعان فتف فکر می کنند یک استانداردی وجود دارد که همه کشورهای عضو از آن تبعبت می کنند و ما از این استاندارد ها عقب می مانیم.

موضوعی که الان در رسانه ها و مجلس مطرح است بحث پیوستن ایران به فتف است که شاکری در این زمینه بیان داشته است: بحث الحاق و پیوستن که برای فتف به کار می رود و گفته می شود که ایران به فتف ملحق شود ، بحث الحاق و پیوستن کلمه ای اشتباه است که توسط رسانه ها و مجلس گفته می شود.

وی افزوده است : در بحث پیوستن ایران به فتف فعلا به ما این اجازه را نمی دهند و مقدمات و زیر ساخت باید فراهم شود که در حال حاضر ایران به خانوده اورآسیا پیوسته است و کسی هم مخالف پیوستن ایران به فتف نیست و اصلا الان موضوعی که در ایران مطرح است بحث پیوستن به فتف نیست.

در ارتباط با این که فتف که به یکی از موضوعات روز کشور تبدیل شده است و بر زبان بسیاری از افراد جاری است دقیقا به چه چیزی اشاره دارد و قرار است چه اتفاقی رخ دهد، شاکری در این زمینه اذعان داشته است:موضوعی که الان مورد بحث است اجرای برنامه اقدام متقابل(اکشن پلن) در ایران است.

وی افزوده است:موضوعی که الان ایران با آن طرف است این است که در بیانیه مجمع عمومی فتف راجع به ایران بحث شده است و ذیل کشورهای غیر همکار علیه ما برای یک دوره ای اقدام متقابل (اکشن پلن)صورت گرفته است.

شاکری در توضیحات بیشتر مفهوم اکشن پلن(برنامه اقدام متقابل ) گفته است : به این معنا که فتف طی نامه ای خطاب به بانک مرکزی کشورهای ذیل اعلام کرده است که کشور ایران در پول شویی های ریسک است. که طبق آن برای قراردادهای از حدی بالاتر با ایران لازم است مدیر عامل بانک در جلسه حضور داشته باشد، استاندارد ها خیلی جدی می شوند، شناخت همه جانبه مشتری اعمال می شود. و در این بیانیه 42 اقدام برای ایران تعربف شده است که باید آن را انجام دهد.

با توضیحات شاکری این گونه برداشت می شود که با بیانیه فتف ایران در برنامه اقدام متقابل قرار گرفته است که طی آن هیچ بانکی از 199 کشور که به نحو مختلفی در تعامل با فتف هستند امکان همکاری با بانک های ایران را نخواهند داشت. و اصطلاحا ایران در لیست سیاه قرار گرفته است که برای بیرون آمدن از این لیست 42 اقدام را باید انجام دهد.

حال سوالی که مطرح می شود این است که آیا ایران در حال حاضر در لیست سیاه قرار دارد ،چطور می شودکه  کم یا زیاد با بانک های برخی کشورها از جمله چین ، روسیه که عضو فتف هستند همکاری هایی را داریم، شاکری این مسئله را این گونه توضیح داده است: الان نگرانی که برای آینده اقتصاد ایران وجود دارد باز گشت مجدد به لیست سیاه است.

 وی افزوده است: موضوع نگران کننده اکشن پلن است که ویژه ایران نوشته شده و بسیار سخت و تلخ هم نوشته شده است. در روزی که وزیر دارائی وقت زیر اکشن پلن را امضا کرده و کلمات تعهد سطح بالای سیاسی هم در کنارش نوشته شده متاسفانه بر خلاف قانون اساسی به مجلس و شورای نگهبان ارجاع داده نشده است.اما حداقل باعث شده است که ایران 2 سال از لیست سیاه به حالت تعلیق در بیاید و الان هم در حالت تعلیق هستیم.که در حالت تعلیق خطری اقتصاد ایران را تهدید نمی کند.

یکی از شرط ها و نه همه شرط هایی که ایران را از لیست سیاه خارج می کند اجرای 42 اقدام خواسته شده از ایران است، خوب چرا ایران این 42 اقدام را اجرا نمی کند،  مدافعان فتف معتقدند که فتف باعث پیشرفت اقتصاد کشور می شود، پس چرا فتف مخافانی دارد؟

در این مینه شاکری بیان داشته است: اکشن پلن 42 مورد است.که 38 مورد را ما هم موافق هستیم  و ایران آن را قبلا انجام داده است. آنجا که فتف  با فرار مالیاتی مبارزه می کند آنجا که برای مبارزه با پولشویی استاندارد تعریف می کند مورد تایید است. در 4 مورد مشکل داریم،که به عنوان مخالف صحبت می کنیم.

وی درادامه در بیان 4 مورد اقدام متقابل فتف که برای کشور خطر ساز است عنوان کرده است: گزارش دهی مستقل اف ای یو به خارج، از آنحا که ما تحت شدید ترین تحریم های دنیا هستیم که شکی در آن وجود ندارد، آمریکایی ها از ورژن قبلی تحریم ها که موضوعی بود نفت را مورد هدف قرار می دادند، بانک را مورد هدف قرار می دادند، در ورژن جدید تحریم آمریکایی ها نام به نام تحریم می کنند، اسامی افراد را نیز در لیست تحریم قرار می دهند مثلا تحریم آقای سیف رئیس سابق بانک مرکزی که در بهار امسال صورت پذیرفت.

کارشناس اقتصادی دیگر موارد خطرناک برای آینده کشور  را ایجاد زیر ساخت گزارشگیری ازاف ای یو (FIU)کشورها توسط فتف دانست و بیان داشته است: گزارشگیری از اف ای یو بسیار خطرناک است. چرا که به عنوان مثال کشور آمریکا در خواست اطلاعات حساب یا انتقال پول فلان شرکت یا فلان شخصیت را قصد دارد از ایران بگیرد و اگر آن اطلاعات محرمانه هم باشد ایران مجبور به ارائه اطلاعات می شود، چرا که در استانداردهای فتف پنج بار نوشته شده است که اطلاعات رازداری داخلی کشورها نمی تواند مانع از گزارش گیری شود.

از دیگر موارد مخالفان فتف می توان به قسمتی بیانیه فتف اشاره کرد که ساختار دفاعی کشور را با مشکل مواجه می کند، اما متاسفانه عده ای در داخل کشور این موضوع را یانگونه بیان می کنند : چون با اجرای بیانیه فتف ایران نمی تواند به حساب حزب الله لبنان یا حماس پول بریزد و کمک مالی کند با اجرای فتف مخالف هستید و با طرح چنین مباحثی بحث کارشناسی علمی فتف را به بیراهه می کشانند، در حالی که اگر کمکی هم به جبهه مقاومت صورت پذیرد خارج از چهار چوب های بانکی بوده است.شاکری در این زمینه اذعان داشته است:در بند 6 کنوانسیون تی اف  آمده است که شما نمی توانید  یک گروه که توسط شورای امنیت سازمان ملل تروریستی اعلام شده است به دلایل مختلف قومی ، مذهبی ، نژادی ، عرفی آن را تروریستی نشمارید و باید بپذیرید که نمونه آن می توان به سازمان صنایع دفاع اشاره کرد که توسط شورای امنیت سازمان ملل تحریم شد.

شاکری از دیگر موارد تحریم ایران که به کمک فتف انجام شده است را تحریم صرافی های ایرانی در دبی عنوان کرده و بیان داشته است: با حضور ترامپ سی تی اف تی که از همکاران فتف است در اختیار عربستان و امارات قرار گرفت  که طی آن در اردیبهشت ماه صرافان ایرانی در دبی مورد تحریم واقع شدند و زیرساخت ارزی ایران در دبی متلاشی شد.

آیا اجرای بیانیه فتف باعث مبارزه با پولشویی و فرار از مالیاتی است؟

اجرای فتف چه تهدیدات اقتصادی و امنیتی را در پی خواهد داشت؟

بهترین گزینه پیش روی ایران در رابطه با بیانیه فتف چیست؟

موافقان فقت اعتقاد دارند که با پیوستن ایران به فتف مشکلات پول شویی و فرار از مالیات کشور حل می شود و پیوستن ایران به فتف یعنی تعامل اقتصادی  ایران با جهان بنابراین باید به آن بپیوندیم، شاکری در این زمینه بیان داشته است: اولا در حال حاضر موضوع ایران پیوستن به فتف نسیت و کسی هم مخالف پیوستن ایران به فتف نمی باشد، و در حال حاضر هم ایران به اوراسیا پیوسته است ، مباحث مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی که بسیار هم مهم است کار فتف نیست بلکه کار اف ای یو(واحد اطلاعات مالی ) است که ذیل وزارت اقتصاد ایران ایجاد شده است.

وی افزوده است: اف ای یو در ایران در سال ۸۷ قبل از اینکه فتف ایجاد شود شروع به کار کرده است. اف ای یو اطلاعات را تجمیع می کند، داده کاوی می کند، داده های خطرناک را شناسایی می کند و قوانین پولشویی را از طریق بانک مرکزی اعمال می کند.و برای ایجاد اف ای یو نیازی به فتف نیست.

فتف یک اکشن پلن وِیژه ایران نوشته است که 42 مورد است ، مباحث مبارزه با پول شویی و فرار مالیاتی را ما هم قبول داریم و کسی با تعامل با فتف مخالف نیست،بلکه همان طور که گفته شد با اجرای 4 مورد از 42 مورد مشکل داریم.

برخی از مدافعان فتف معتقدند که شفافیت در اقتصاد نیست، بالاترین فرار مالیاتی در ایران وجود دارد و این مقررات به نفع ثبات اقتصادی و امنیت اقتصادی است و اگر این مقررات را نپذیریم حتی بانک افغانستان حاضر نیست با ایران کار کند.

حال این سوالات اساسی مطرح می شود:

بانک های خارجی در چه صورتی با ما همکاری می کنند؟

آیا بانک های خارجی می گویند باید 42 مورد بیانیه فتف را اجرا کنید تا با ایران همکاری کنیم؟

در صورتی که ایران 42 مورد فتف را اجرا کند آیا ایران ازبیانیه و تعلیق خارج می شود و به لیست سیاه بر نمی گردد؟

در پاسخ به سوالات ذکر شده شاکری این گونه توضیح داده است: بانک های خارجی می گویند اگر  به لیست سیاه برگردید ما با شما (ایران)  نمیتوانیم همکاری کنیم،ایران در لیست سیاه قرار گرفته بود که پس از امضا توسط وزیر دارایی  وقت از لیست سیاه خارج شدیم و دو سال به حالت تعلیق در آمد و تا الان کش دار شده است.

حال سوال اساسی که مطرح می شود این است که در صورتی که ایران 42 مورد فتف را اجرا کند آیا ایران ازبیانیه و تعلیق خارج می شود و به لیست سیاه بر نمی گردد؟

برای پاسخ به این سوال بیانیه بوسان که طی آن علیه ایران اقدام متقابل مشترک صورت گرفت را مورد بررسی قرار می دهیم.

شاکری بیان داشته است: در انتهای بیانیه بوسان  در پارگراف ایران نوشته شده است بعد از اجرای فتف توسط ایران پس از اینکه  مجمع عمومی تایید کرد که ایران هر 42 مورد را اجرا کرده است وارد فاز بعدی می شویم که طی آن  تصمیم گیری می کنیم که در مورد ایران چه اقدامی باید انجام شود.

در واقع بعد از اجرای 42 مورد  بیانیه فتف ،ایران از حالت تعلیق و لیست سیاه خارج نمی شود و تازه مجمع عمومی  باید تصمیم گیری کند که بله ایران 42 مورد را اجرا کرده است و اگر تایید نکند در بهترین حالت در شرایط امروز قرار خواهیم داشت. و به فرض اینکه  مجمع تایید کند ایران 42 مورد بیانیه را اجرا کرده است، دوباره باید در مجمع تصمیم گیری شود که در مورد ایران چه کاری را انجام دهیم.

حال وضعیت رای دادن و تصمیم گیری ها در مجمع عمومی را بررسی می کنیم .

در مجمع در حال حاضر 35 کشور حق رای و اظهار نظر دارد که یکی از این کشورها آمریکاست و در دور بعدی مجمع اسرائیل و عربستان که عضو ناضر مجمع هستند به 35 کشور دیگر اضافه می شود.

در مجمع مواردی که قرار است مصوب شود خوانده می شود، در صورتی که یکی از کشورها نسبت به آن مورد اعتراض داشته باشد تصویب نمی شود. حال با وجود امریکا و اضافه شدن اسرائیل و عربستان یعنی کشورهایی که دشمن ملت ایران هستند آیا انتظار می رود که با اجرای 42 مورد فتف ایران از حالت تعلیق خارج شود و دوباره به لیست سیاه بازنگردد.

حال این سوال مطرح می شود که راه حل منطقی برخورد با بیانیه چیست؟ آیا دست روی دست بگذاریم که به حالت قبل از تعلیق برگردیم و در لیست سیاه قرار بگیریم؟

خوشبختانه برگشت به حالت اولیه یعنی لیست سیاه نیازمند اجماع است یعنی اگر یک کشور مخالفت کند ایران در حالت تعلیق می ماند و حداقل کشوهایی همچون چین و روسیه راهبرد مشترک با ایران دارند.

کارشناسانی که اعتقاد دارند با اجرای کامل بیانیه فتف ایران از لیست سیاه خارج می شود فرض شان بر این است که آمریکا ، اسرائیل و عربستان در مجمع عمومی فتف به ایران رای خواهند داد.

استدلال وزارت خارجه ایران این است که یک فضای فنی در مجمع وجود دارد که بقیه کشورها را وادار می کنند که کشورهای آمریکا، اسرائیل ، عربستان را وابدارند که با وجدان مسائل فنی را بپذیرند و به نفع ایران رای بدهند.

برخی از مدافعان اجرای 42 مورد بیانیه فتف اعتقاد دارند که پذیرفتن اجرای موارد 42 گانه فتف توسط ایران باعث ارسال سیگنال مثبت به بازار و کاهش نرخ ارز می شود  که این موضوع از چند جنبه حائز اهمیت است. با توجه به خظراتی که 4 مورد از فتف برای اقتصاد و امنیت کشور ایجاد می کند آیا سیگنال ایجاد شده قدرت اثر بیشتری دارد یا آسیب هایی که به خاطر 4 مورد از بند فتف به کشور وارد می شود موثر تر است.

از طرف دیگر باید توجه داشت که دشمن به دنبال ایجاد سناریو هایی برای شرطی کردن بازار است و شرطی شدن بازار در آینده خطرات بیشتری را متوجه اقتصاد کشور می کند.

در مجموع باید توجه داشت که اجرای همه 42 مورد فتف نقشی در مبارزه با پول شویی و فرار مالیاتی نخواهد داشت، ودر حال حاضر ایران دارای واحد ااف ای یو است که مسئول مبارزه با پول شویی و فرار مالیاتی است که حتی قبل از ایجاد فتف در وزارت اقتصاد راه اندازی شده است و مفاد مربوط به بیانیه فتف که در تعامل مبارزه با پول شویی و فرار مالیاتی است توسط ایران اجرا شده است .

از طرف دیگر ایران تا کنون 38 مورد از 42 مورد بیانیه فتف را اجرا کرده و تنها 4 مورد که برای اقتصاد و امنیت کشور خطز ساز است اجرا نشده است که در صورتی که آن 4 مورد را نیز اجرا کنیم فتف ایران را از لیست سیاه خارج نمی کند، به نظر می رسد در شرایط کنونی بهترین راه حل برای فتف ادامه تعامل بدون اجرای 4 مورد خطرناک فتف است تا در طول زمان حقانیت ایران به کشورهای صاحب رای مشخص شود.

انتهای پیام/

علیرضا مومنی

زمان انتشار: دوشنبه ۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰:۰۰

شناسه خبر: 68847

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب