گزارش خبرگزاری علم و فناوری از نابغه نقاشی معاصر؛

روضه خوانی در قاب نقاشی/ اکسیری از جنس هنر ، عشق ، رنگ و اشک

استاد حسن روح الامین نابغه نقاشی عصر معاصر، عشق به اهل بیت(ع) را با فن هنر و رنگ و نور بر روی بوم نقاشی در آمیخته و روایتگر حادثه کربلا و عاشورشده است.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از قم ، این رورها از میدان ولی عصر که عبور کنید چشمتان به دیواره نگاری می افتد که زیر آن عنوان شده است: دل به دریا زد مدافع حرمی

این نقاشی اثر  نابغه جوان استاد روح الامین است که با آثار وی به عقیده کارشناسان در کالبد هنر انقلاب و پایداری روح تازه ای دمیده شده است.

استاد حسن روح الامین فارغ التحصیل دانشکده هنر دانشگاه شاهد تهران از پدیدهای نقاشی آیینی است. آثار  این هنرمند که به نقل از خودش روضه تصویرگری است،روضه ها و مقتل های اهل بیت(ع) در روز عاشورا را به تصویر کشیده است.

وی تاکنون جوایزی همچون:جایزه دوم جشنواره هنرهای تجسمی هنر جوان سال 85، جایزه ششم جشنواره تجسمی دامون‌فر سال87، جایزه نخست رشته تصویرسازی جشنواره هنرهای تجسمی هنر جوان سال 87، جایزه دوم تصویرسازی جشنواره تجسمی آزادگان سال 89، جایزه مداد پرنده از جشنواره کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، یکی از هفت نامزد چهره سال هنر انقلاب در سال ۱۳۹۶ است.جایزه دوم جشنواره هنرهای تجسمی هنر جوان سال 85، جایزه ششم جشنواره تجسمی دامون‌فر سال87، جایزه نخست رشته تصویرسازی جشنواره هنرهای تجسمی هنر جوان سال 87، جایزه دوم تصویرسازی جشنواره تجسمی آزادگان سال 89، جایزه مداد پرنده از جشنواره کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را در کارنامه خود دارد و  یکی از هفت نامزد چهره سال هنر انقلاب در سال ۱۳۹۶ است.

 آثار نقاشی عاشورایی این هنرمند با عنوان های «عرش بر زمین افتاد» ، «قاهرالعدو»، «آخرین سرباز لشگر»، «علی اکبر(ع)»، «ویرانه شام»، «اول مظلوم»، «شیرین تر از عسل»، «علقمه»، «آتش پرستارم شده» و «آیا تو برادر منی» خلق شده است.

محمدحسین رجبی دوانی کارشناس و پژوهشگر تاریخ اسلام روح الامین را جز استعدادهایی می داند که بروز آن از برکات انقلاب اسلامی است.

وی  در توصیف تابلوهای روح الامین بیان داشته است: در آثار روح‌الامین صفا و معنویتی وجود دارد که حتی کسی که از هنر بی‌بهره است او را تحت تأثیر قرار می‌دهد و این از برکات انقلاب اسلامی است که در این عرصه‌ها شاهد بروز چنین استعدادهایی هستیم.

رجبی دوانی افزوده است : هنر می‌تواند ذوق همه مردم را پاسخ دهد چه در سطح بالایی باشد و چه در سطح پایین‌تر؛ هنرمندی که در این عرصه قلم می‌زند خدمت و تأثیرگذاری کارهای او کمتر از بزرگانی که در فقه و حدیث و کلام آثاری به وجود آوردند نیست. به تعبیری رهبر معظم انقلاب اسلامی در تقدیر از اثر عصر عاشورای استاد فرشچیان فرمودند تابلوی عصر عاشورا را وقتی می‌نگریم گریه می‌کنیم

سبک کار نقاش کشورمان رئال است و در ایران افراد محدودی از این زاویه و با الهام گرفتن از کارهای کلاسیک اروپایی اثر مذهبی را ایجاد کرده است.

از مهم ترین وِیژگی های آثار روح الامین زنده و در حرکت بودن است، که احساس می شود این موضوع هم به دوره ای از فعالیت های وی در عرصه انیمیشن بازمی گردد.

وی در خلق اثارش ضرب قلم را به صورت دوار بر روی بوم کشیده و به نوعی همین موضوع سبب می شود که ساکن نبودن کار به بیننده القا شود.

فضای این تابلوها به صورتی است که می تواند حرکت در آن باشد و حتی صوت را به انسان منتقل کند.روح الامین احساس و اعتقاد خودش را نسبت به عاشورا  با انتخاب ماهرانه  رنگ، فرم و ابعاد از طریق قلم بر روی بوم منتقل کرده است.

در آثار این هنرمند انتخاب رنگ ها به کارهای کلاسیک خیلی نزدیک است . یکی دیگر از ویژگی های تابلوهای روح الامین ابعاد بزرگ آن است.لذا همین امر سبب می شود که تمام حواس مخاطب معطوف به تابلو شود. در حالی که در کار کوچک توجه مخاطب به اطراف تابلو جلب می شود.

اثر روح الامین با عنوان عرش بر زمین افتاد 

این اثر برگرفته از  شعر مقبل کاشانی خلق شده  است. ( بلندمرتبه شاهی ز زین به زمین افتاد/ اگر غلط نکنم عرش بر زمین افتاد)، این اثر با تکنیک رنگ روغن روی بوم در مدت ۷ ماه کار شده و به گفته هنرمندش، افراد و شخصیت های بسیاری در اثر دیده می شوند که هر کدام نماینده یک قشر از انسان‌های جامعه هستند.

در این اثر گویی سکانس-پلانی از لحظات آخر زندگی امام حسین(ع) به تصویر درآمده است. مشاهده نیروی خیر و شر با یک خط کشی عیان، نشان دادن امام بر ذوالجنان در میانه تصویر و با رنگ سفید در حالیکه تیر اشقیا بر پیکرش نشسته است و در پایین پای او اشقیا در حال توطئه، ضربه زدن به امام حسین (ع) هستند و تکرار تصویر یک چهره کریه المنظر در این نقاشی که نمادی از شر مطلق است همه دست به دست هم داد تا تماشاگران را در مفهوم و حس این اثر غوطه ور کند.

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آثار روح الامین تماما مقتل هایی است که از کودکی در هیئت ها شنیده ایم. وی درباره موضوع آثارش می‌گوید: به نظر من هر هنرمند با توجه به علاقمندی به موضوع خاصی دارد، آثارش را خلق می‌کند. من در خانواده‌ای مذهبی سنتی رشد کردم و از کودکی موضوع نقاشی‌هایم درباره عاشورا بوده است و همیشه به سمت این موضوع رفتم. از سال ۸۸ تا امروز هم به مجموعه عاشورا پرداخته‌ام.

 

 

وی ادامه می‌دهد: احساسات من به عاشورا از زمان کودکی تا کنون همان است و تغییر نکرده، همیشه هم دوست داشتم که وقایع عاشورا را به نحو احسن، با زبان نقاشی بیان کنم. خدا را شکر قدرت بیان من برای به تصویر کشیدن واقعه عاشورا بیشتر شده است.

عاشورا برای روح‌الامین آن قدر مهم است که درباره این واقعه بیان می‌دارد: هیچ موضوعی برای من مهمتر از عاشورا نیست؛ حتی پدر و مادرم و زندگی‌ام. این همان مصداق فریضه‌ای از زیارت عاشوراست که می‌خوانیم «بابی انت و امی».

این هنرمند جوان کشورمان لحظه‌های نقاشی کشیدن را این گونه بیان می‌کند: مثال لحظه‌هایی که برای عاشورا نقاشی می‌کشم، مانند لحظه‌هایی است که یک فرد به مجلس روضه می‌رود؛ من همان حس و حال را دارم و زمانی که کار به اتمام می‌رسد، همان حال خوشی را دارم که یک عزادار از مجلس امام حسین علیه‌السلام بیرون می‌آید.

 

روح الامین حس و حال شخصی اش در زمان خلق اثر این گونه بیان کرده است: در زمان انجام همه کارها روضه مرتبطش را گوش می دادم، ولی به قول استاد حسین علیزاده بعضی گریه ها درونی است، که سطح و ضربه اش خیلی بالاتر است.

قطعا در زمان کشیدن این نقاشی ها احوالات خاصی داشتم که بسیار شخصی است و اصلا دلم نمی خواهد کسی درباره اش سوال کند یا اینکه خودم بخواهم برای کسی تعریف کنم.اما مگر می شود من موضوعی این قدر ارزشمند را برای کار کردن انتخاب کنم اما رویش ریز نشوم و با ذره ذره اش خرد نشوم، شما اگر کاری را نفهمی و مصنوعی انجام بدهی کاملا پیداست.

وی شکل گیری جنس و نوع تفکر هنری خود را این گونه بیان کرده است:خانواده ام، به خصوص مادر در شکل گیری مسیر زندگی و روند هنری من تأثیر بسیاری داشتند. ما خانوادۀ گرم و پرمحبتی داشتیم.

 آلبوم موسیقی نوای نینوا را مادرم برای من گذاشت. یادم می آید برادر بزرگ ترم وقتی کار می کرد، میزش را می گذاشت و مشغول خوشنویسی یا نقاشی می شد، ضبط کوچکی داشت که آن را روشن می کرد و نوحه های ائمه را گوش می داد و من که خیلی کوچک بودم، جایم را کنار میز او پهن می کردم و آن نواها تا صبح در گوشم می پیچید.

 موزیک خانۀ ما اینها بود و با این نواها بزرگ شدم و با ماژیک هایی که مادرم برایم می خرید، همان ها را تصویرسازی می کردم و در انتها، این مادرم بود که برایم نمایشگاه برپا می کرد.

کارهایم را به دیوار می زد و همه را می آورد و کارهای مرا نشانشان می داد. وقتی دانشگاه آمدم همان ها را به صورت حرفه ای کار می کردم. یک نوجوان در زندگی به دنبال قهرمان می گردد و قهرمان دوران نوجوانی من حضرت عباس(ع)بود. 

روح الامین در ارتباط با تحقیق و پژوهش قبل از خلق اثر بیان داشته است:وقتی صحنه ای را روایت می کنید، باید حتماً تحقیق کنید؛ مثلاً برای کار پایان نامه ام چند مقتل را خواندم. اما وقتی شاعرانه کار می کنید، دیگر تحقیق مهم نیست و آن کار، بازی رنگ و حس است؛ مثل وقتی که می خواهید مادر را کار کنید.

درباره فرآیند به تصویر کشیدن این صحنه‌ها، مقاتل و روضه‌ها باید دقیق و ظریف بود. به جزئیات توجه کرد. مقاتل را می‌خوانم و در جلسات روضه حضور پیدا می‌کنم. برایم مهم است کار دقیق و نزدیک ‌ترین صورت به روایت‌هایی باشد که از کودکی شنیده‌ و دنبال کرده‌ایم. در کنار اینها تاریخ را هم باید مطالعه کرد. 

روح الامین در پاسخ به این سوال که در خلق آثار چقدر با هدف کسب درآمد فعالیت دارد، اذعان داشته است:بعضی ها تابلو می کشند که بفروشند از هر طیفی... و به عنوان کاسبی به این کار نگاه می کنند. برایشان مهم نیست تصویر چه کسی یا چه چیزی را می کشند و به فروختنش فکر می کنند. خدا را شکر من از این دسته نیستم .نقاشی برای من ابزاریست که این افکارم را پیاده کنم.

وی با گله مندی از خاک خوردن تابلوی مقتل در گوشه راهرول منزلش  حمایت کانال رسمی و گالری دارها از آثار ارزشی را این گونه بیان داشته است: از طریق مسئولین فرهنگی و کانال های رسمی حمایتی وجود ندارد، من کارهای زیادی دارم؛ ولی نمی توانم نمایشگاه بگذارم. وقتی سی دی کارم را به گالری ها می برم ، حالشان بد می شود و قبول نمی کنند. درنهایت، جای تابلوی مقتل، گوشۀ راهروی خانۀ ما می شود با یک وجب خاک رویش.

هنرمند انقلابی کشورمان  با اشاره به عدم اسپانسر برای کارهای ارزشی افزوده است : باید از این اداهای روشنفکری دربیاوری تا حمایتت کنند. این شرایط به هیچ وجه پسندیده هنر انقلاب نیست که یک نقاش در این حوزه، به سختی کار کند. در گذران زندگی با مشکل مواجه باشد.

 اسپانسر کارها خودم هستم و نهادهای فرهنگی این هزینه را تقبل نمی‌کنند. ممکن است بعد از اینکه یکی از کارهایم رسانه‌ای شد، یکی- دو نفر زنگ بزنند و بگویند «دستت درد نکند» اما حمایتی که باید اتفاق نمی‌افتد.

وی افزوده است: هزینه و مبلغی که باید برای هنر و هنرمند مکتبی اسلام مصرف شود، صرف هنرمندانی می شود که اکثرا یا با انقلاب اسلامی زاویه دارند یا بعضا نسبت به مسائل انقلاب بی تفاوت هستند. در واقع بودجه هنر دینی صرف هنر غیر دینی می شود.

اما با هر مشقتی است روح الامین راه خود را ادامه می دهد. هنر ارزشی این نقاش در بیرون از مرزهای ایران رفته و در هامبورگ آلمان نیز نمایشگاه عاشورایی آثار روح الامین برگزار شده است،که به گفته وی مردم آلمان با کنجکاوی خاصی این آثار را دنبال کرده اند. قطعا برگزاری نمایشگاه چنین آثاری زمینه ساز آشنایی سایر مردم جهان با مکتب اهل بیت علیهم الاسلام است.
 
 
 
 
 

لازم است مسئولین فرهنگی به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد قسمتی از بودجه فرهنگی را جهت گسترش فرهنگ ناب اسلام محمدی(ص) در اختیار هنرمندان انقلابی قرار دهد.

انتهای پیام/

علیرضا مومنی

 

زمان انتشار: شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۵:۰۰

شناسه خبر: 68857

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب