نمایشگاه نگارگری و تذهیب هنرمندان جوان اصفهانی برپ خبرگزاری علم و فناوری - نمایشگاه نگارگری و تذهیب هنرمندان جوان اصفهانی برپا می شود
توسط مجتمع آموزشی فنی و حرفه ای علم و فناوری اصفهان؛

نمایشگاه نگارگری و تذهیب هنرمندان جوان اصفهانی برپا می شود

نمایشگاه نگارگری و تذهیب هنرمندان جوان اصفهانی، سوم تا ششم اردیبهشت ماه توسط مجتمع آموزشی فنی و حرفه ای علم و فناوری اصفهان برپا می شود.

 به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از اصفهان، نمایشگاه نگارگری و تذهیب هنرمندان جوان اصفهانی، سوم تا ششم اردیبهشت ماه توسط مجتمع آموزشی فنی و حرفه ای علم و فناوری اصفهان، از ساعت ۱۷ تا ۲۱ برپا می شود.

 

محمد اخلاق پور مدیر این مجتمع آموزشی در گفتگو با خبرنگار این خبرگزاری، اظهار داشت: اگر چه رسالت اصلی این مجتمع آموزشی تربیت مهارت آموزانی در راستای فناوری و نوآوری قرار گرفته، اما مهارت آموزان و جوانان اصفهانی دستان ظریف و هنرمندی هم دارند، و توجه و حمایت از آن در تقویت روحیه فناورانه و نوآورانه آنها می تواند نقش پررنگ ایفا کند.

اخلاق پور با بیان این که در واقع فعالیت در رشته های هنری ابزاری مناسب برای دیده شدن است، ادامه داد: در حال حاضر اعزام نیروهای مهارت دیده به خارج از کشور هم مطرح شده، و اگر در اعزام نیروهای مهارت دیده توجه کنیم بطور واضح مشخص است که آنها در ورای توانمندیهای به روز و تکنولوژیک به دنبال اذهان و دستان ظریف و هنرمندی برای پیشبرد اهداف خود هستند.

 

نگارگری و نقاشی ایرانی

شیخ الاسلامی فعالی عرصه نگارگری و نقاشی ایرانی، با بیان این که فارغ التحصیل رشته شیمی محض است، اما از کودکی به نقاشی و هنر علاقمند بوده، و از سال 1385 و با جدیت بیشتر از سال 1390 وارد این رشته شده است، تصریح کرد: تحصیل در رشته دانشگاهی را بنا به علاقه خانواده و آن چه که در جامعه مرسوم بوده ادامه داده است.

وی افزود: گذشته تاریخی نگارگری ایرانی به دوره های قبل از اسلام بر می گردد، مکتبهای معروف نگارگری هم مکتب تبریز، مکتب شیراز، تیموری، هرات، اصفهان، قزوین و هند می باشد.

 وی با تاکید بر این که با ورود به این رشته می توانم احساساتم را روی کاغذ ترسیم کنم موفق به آرامشی مطلق شدم و همه غمها و مشکلات را در هنر فراموش کرده است، اظهار داشت: آثار هنری بی بدیلی خلق کرده است.

 شیخ الاسلامی با تصریح این که از نظر اقتصادی حس زیبا بین اصفهانی ها، چشمان سیراب شده از هنر را داریم و هر چه از اصفهان فاصله می گیریم استقبال از این هنر بیشتر می شود، و در خارج از کشور هم تشنه آثار هنری نگارگری کم نداریم، گفت: حالا ما هنرمندان انتظار حمایت مسوولان را داریم، خودمان هم تلاش می کنیم و در نمایشگاهی که بر پا می شود مسوولان را دعوت می کنیم تا بیایند و بلکه برای رونق تولید آثار هنری که ارز آوری بالایی هم خواهد داشت، گردشگری را رونق بخشیده و در کنار آن اسبابی برای ارتباط ما هنرمندان با توریستها را فرآهم آورند.

 

 

 

تذهیب

هرندی زاده که هنرمند عرصه تذهیب است، گفت: از کودکی به نقاشی علاقه زیادی داشته و در نوجوانی جذب آثار نگارگری شده است، هنر تذهیب را از سال۱۳۸۴ با شرکت در کلاس‌های سازمان میراث فرهنگی،صنایع‌دستی وگردشگری شهرداری اصفهان آغاز کرده و درسال۱۳۸۶ در رشته کتابت و نگارگری دانشگاه سوره پذیرفته و فارغ التحصیل شده است.

وی گفت: تذهیب از واژه ذهب به معنی طلا است، امروزه تذهیب را مجموعه‌ای از نقش های اسلیمی وختایی در هم پیچیده میدانند، که مذهبان این نمایش بدیع و روح نواز را برای زیباترکردن کتابهای مذهبی، علمی،تاریخی، دیوان اشعار، قطعه‌های خطی و غیره به کار می‌برند.

هرندی زاده ادامه داد: این هنراز طریق هنرمندان ایرانی به کشورهای هند،ترکیه،کشورهای عربی گسترش یافته است و از مکتب‌های این هنر می‌توان به مکتب سلجوقی، بخارا، تیموری، صفوی و قاجار و شاخه‌های مختلفی چون شیراز، خراسان تبریز و غیره اشاره کرد که هرکدام در رنگی، و یا تنظیم نقوش در صفحه  متمایز می شود.

وی گفت: هرچند نگارگری و خوشنوسی بین مردم عام بیشتر شناخته شده است اما جایگاه تذهیب نسبت به نگارگری و خوشنویسی به دلیل آشنا نبودن مردم به این هنر جایگاهی ندارد.

هرندی زاده بیان کرد: هنر تذهیب در اصفهان نسبت به سایر نقاط کشور ویژگی‌های خاص خود همچون گردش‌‌ها و شکست‌های آزادانه‌تر، قوسهای حلزونی و بندهای ختایی و استفاده از سربندها وتزئینات سیال زمینه که حتی فضاهای کوچک را به خوبی می‌تواند پر کند، را شامل می شود.

وی با بیان این که برپایی نمایشگاه نگارگری و تذهیب به نوعی حمایت از هنر اسلامی است و هم فرصتی جهت شناساندن هنرنگارگری و تذهیب به مسئولان و مردم  فراهم می کند، گفت: اگر چه آشنایی به این هنر بین مردم  کم است و به ندرت اتفاق می‌افتد که کسی در داخل کشور یک اثر تذهیب خریداری کند؛ با این حال وضعیت و جایگاه این هنر در خارج از کشور بهتر است، لیکن اسباب دسترسی هنرمندان به این بازارها سهل نیست و توجه و حمایتی هم نبوده است.

هرندی زاده بیان داشت: متأسفانه انجمن نگارگری ایران که به این منظور تشکیل شده پس از سالها جز نام هیچ فعالیت مؤثر دیگری ندارد، توجه به این موضوع میتواند در حفظ و توسعه این رشته مؤثر باشد.

وی خاطرنشان کرد: اینکه غرب براساس تفکرخود دست به آفرینش آثار هنری میزند و ما خیلی زود از آن استقبال می‌کنیم و از هنر ولای خود که منشا نامیرایی دارد این طور غافلیم، می طلبد که مسوولان نیم نگاهی داشته تا ما هنرمندان بتوانیم هنر، ادبیات و در اصل تفکر خویش را گسترش دهیم، مسولان باید حامی و تسهیل کننده شناساندن،خرید، صادرات و حتی گسترش آن در زندگی روزمره مثل مپرد استفاده در ابزارها،بناهاو غیره باشند.

انتهای پیام/

معصومه صادقی

 

زمان انتشار: یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۳:۵۹

شناسه خبر: 77253

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب