دانشگاهها برای ترغیب اساتید به آموزش کارآفرینی چه خبرگزاری علم و فناوری - دانشگاهها برای ترغیب اساتید به آموزش کارآفرینی چه راهکارهایی دارند
عضو هیات علمی دانشگاه:

دانشگاهها برای ترغیب اساتید به آموزش کارآفرینی چه راهکارهایی دارند

یکی از سیاست‌های اصلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور، ورود به زمینه‌های مختف کارآفرینی است و این سیاست به بخش اعظم دانشگاه‌های کشور، تسری یافته است. یکی از ملزومات می تواند اجباری کردن درس مبانی کارآفرینی برای تمامی رشته‌ها و گروه های آموزشی باشد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از سیستان و بلوچستان، لزوم تشویق اساتید برای حرکت به سمت کارآفرینی در دانشگاه ها و نقش فعلی اساتید در کارآفرینی و ایجاد اشتغال امروزه تقریباً مبحث اصلی دانشگاههای کشور است ولی اینکه تا چه حد در این مورد دانشگاهها توانستند موثر باشند و نیازهای دانشگاه کارآفرین را به معنای واقعی برطرف نمایند، عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان پاسخ می دهد.

دکتر مهدی زیودار عضو هیات علمی گروه کارآفرینی در خصوص اهمیت موضوع بیان داشت: در حال حاضر، در بسیاری از کشورها اعم از توسعه‌یافته و در حال توسعه، کارآفرینی یکی از عناصر سازنده مأموریت‌های دانشگاه‌ها و از عناصر اصلی نقشه راه دانشگاه‌ها است. برای مثال، یکی از مباحثی که این روزها در کشور ما هم بسیار مورد تأکید قرار گرفته است، مفهوم دانشگاه کارآفرین و دانشگاه نسل سوم است که انشاالله در فعالیت‌های اساسی دانشگاه‌های کشور، تحولات مثبت و مؤثری در پی خواهد داشت. بر این اساس، دانشگاه‌ها به‌عنوان نوعی از سازمان‌های کارآفرین، به‌دنبال کشف یا خلق و بهره‌برداری از فرصت‌های کسب و کار، فرصت‌های فناورانه و دانش‌محور، و همین‌طور فرصت‌های آموزشی هستند. با این اوصاف، مأموریت دانشگاه‌ها، تفاوت زیادی با مأموریت‌های کلاسیک و سنتی آن‌ها خواهد داشت.

در عین حال، یکی از نکات مهمی که همواره توجه دانشگاه‌ها را به خود جلب می‌نماید، مهارت‌افزایی دانشجو است. این‌که دانش و مهارت‌های انتقال یافته به دانشجو، انطباق چشمگیری با آینده کاری وی؛ چه در حوزه خود- اشتغالی، چه در حوزه کارآفرینی و چه در زمینه استخدام و نیاز کسب و کارهای موجود داشته باشد.

ضرورت تدریس کارآفرینی در دانشگاه‌ها

یکی از مباحث چالش‌برانگیز در دانشگاه‌های کشور، تدریس کارآفرینی یا ارائه دروسی به دانشجویان، برای انتقال مفاهیم و اصول کارآفرینانه است. هم‌اکنون یکی از سیاست‌های اصلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور، ورود به زمینه‌های مختف کارآفرینی است و این سیاست به بخش اعظم دانشگاه‌های کشور، تسری یافته است. به‌عنوان نمونه، می توانیم اجباری شدن درس مبانی کارآفرینی برای تمامی رشته‌ها و گروه های آموزشی را مورد توجه قرار دهیم.

در سال های اخیر، در رابطه با گستره وسیعی از دانش‌آموختگان دانشگاهی، حتی در مقاطع تحصیلات تکمیلی، شاهد معضلی جدی در سمت تقاضای نیروی کار در اقتصاد بوده‌ایم، به‌طوری که کسب و کارها و سازمان‌های موجود، چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی، ظرفیت و تقاضای کافی برای جذب نیروی کار دانش آموخته دانشگاهی به‌عمل نمی‌آورند. لذا شاهد افزایش نرخ بیکاری بالاتر از میانگین بیکاری کل کشور، در میان دانش‌آموختگان دانشگاهی هستیم. این امر، نیاز به توجه جدی به زمینه‌های آموزشی و دانش‌افزایی، مهارت‌افزایی و انگیزشی کارآفرینانه در طول تحصیلات دانشگاهی دانشجویان برای ورود به عرصه خود- اشتغالی و به ویژه کارآفرینی را دو چندان می‌سازد.

با توجه به شرایط کنونی اقتصاد کشور، آیا ترغیب دانشجویان به این مسیر، منطقی است؟

مطالعات و پژوهش‌های اقتصادی، رابطه مثبت و معنادار، میان توسعه کارآفرینی و توسعه اقتصادی را در کشورهای مختلف، آشکار ساخته است. البته بایستی به دو نکته مهم توجه داشته باشیم؛ یعنی می‌بایست ظرفیت‌ها و شایستگی‌های فردی، و همین‌طور زمینه‌های مختلف مورد انتظار برای فعالیت در حوزه کارآفرینی را هم مد نظر قرار دهیم. نمی‌توان انتظار داشت تمامی دانشجویان، به‌شکل مطلق، وارد حوزه کارآفرینی مستقل و تجاری (commercial) شوند. چرا که بر اساس تحقیقات مرتبط با ویژگی‌ها و شایستگی‌های فردی کارآفرینان، ویژگی‌های ذاتی و اکتسابی فراوانی برای این موفقیت در این امر، لازم است.

از طرف دیگر، زمینه‌های مختلفی برای فعالیت در حوزه کارآفرینی؛ شامل کارآفرینی در سازمان (کارآفرینی سازمانی یا شرکتی)، کارآفرینی اجتماعی، کارآفرینی در بخش عمومی (دولتی)، تربیت کارآفرینان و مشاوره کارآفرینی، حوزه پژوهشی کارآفرینی و سیاستگذاری توسعه کارآفرینی، و دیگر مسیرها در این عرصه سازنده وجود دارد که می‌توانیم به ترغیب دانشجویان برای قدم گذاری در این مسیرها بپردازیم. برای نمونه، توجه داشته باشید که کارآفرینان سازمانی، افرادی هستند که می توانند به‌طور بسیار جدی و اثربخش، سازمان‌های موجود درگیر با رکود و بهره‌وری پایین را متحول کنند. بنابراین، فعالیت مناسب در این زمینه، می‌تواند یک راهکار عملی و سازنده برای ترفیع یکی از مسائل ساختاری اقتصاد کشور که بهره‌وری پایین است، باشد. سایر گرایش‌های حوزه کارآفرینی نیز هر یک به‌نحوی، می‌توانند نقش بسزایی در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور داشته باشند.

راهکارهای توانمندسازی کارآفرینانه دانشجویان توسط دانشگاه‌ها

ما در این خصوص، می‌توانیم از مدل‌ها یا الگوهای موفق دانشگاهی در دیگر کشورها استفاده کنیم. البته نه به شکل الگوبرداری مطلق؛ بلکه با توجه به اصول و مفاهیم اساسی این حوزه، لازم است که با توجه به شرایط زمینه‌ای کشور، الگوهای بومی و میهنی خود را در بخش‌های مختلف، توسعه دهیم. موضوع آموزش‌های کارآفرینی و توانمندسازی کارآفرینانه دانشجویان، همچنان یکی از مباحث نوین و پویا در دانشگاه‌های توسعه‌یافته در سرتاسر جهان است.

برگزاری رویدادهای شتاب یا استارتاپ و ایده‌پردازی کارآفرینانه که هم‌اکنون در بسیاری از دانشگاه‌های کشور انجام می‌شود، مناسب است؛ اما کافی نیست. برای مثال، یکی از راهکارهای قابل توجه، می‌تواند ایجاد گرایش (minor) کارآفرینی برای رشته‌های تحصیلی مختلف دانشگاهی باشد. با ایجاد این بستر، آرمان‌ها و چشم‌اندازهای کارآفرینانه دانشجویان را به وضوح، با تحصیل در رشته اصلی و گرایش کارآفرینی از آغاز تحصیلات آن‌ها، تا سطح چشمگیری مشخص و معین کرده‌ایم.

ارائه دروس عمومی و تخصصی کارآفرینی متناسب با رشته تحصیلی و فراتر از اصول کلاسیک و سنتی آموزشی دانشگاهی، ایجاد معیارهای کارآفرینانه در ارزشیابی های آموزشی و پژوهشی دانشجویان و اعضای هیأت علمی از دیگر راهکارهای اثربخش است. توجه داشته باشید که در سال‌های اخیر با نهادینه شدن معیارهای پژوهشی در ارزشیابی دانشجویان و به‌خصوص، ارزشیابی و ارتقاء اعضای هیأت علمی، شاهد پیشرفت چشمگیر جمهوری اسلامی ایران از نقطه‌نظر نرخ رشد تولید علم در جهان بوده‌ایم. بنابر این با بهره‌گیری از این‌گونه تجارب موفق کشور در آموزش عالی و در کنار معیارهای پژوهشی صرف، با گنجاندن معیارهای کارآفرینانه و مرتبط با تجاری‌سازی دانش در ارزشیابی‌های موجود در نظام آموزش عالی، می‌توانیم انگیزاننده‌های لازم برای پیشبرد اهداف کارآفرینانه در کشور را از طریق خلق دانش دانشگاهی فراهم کنیم.

انتهای پیام/

زمان انتشار: یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۶:۱۳

شناسه خبر: 77715

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب