تشخیص سرطان فوری در۱۰ دقیقه خبرگزاری علم و فناوری - تشخیص سرطان فوری در۱۰ دقیقه

تشخیص سرطان فوری در۱۰ دقیقه

آزمایش طراحی شده بر مبنای یک نشانگر خاص در دی ان ای سلول های سرطانی طراحی شده که گمان میرود، در همه ی سرطان ها یکسان باشد.

به گزارش خبرگزاری علمی و فناوری از کرمان؛ محققان آزمایشی را طراحی کرده اند که می تواند برای تشخیص تمام انواع سرطان به کار برود. این آزمایش بر مبنای بر مبنای یک نشانگر خاص در دی ان ای طراحی شده که به نظر می‌رسد، در همه انواع سرطان ظاهر می شود. این آزمایش هنوز روی انسان‌ها انجام نشده و مطالعات کلینیکی برای اطمینان از کاربرد آن نیاز است، اما در صورت موفقیت و ارائه به صورت تجاری با قیمت قابل قبول، می تواند در زمینه تشخیص بیماری ها تحولی ایجاد کند. محققان مدت‌هاست که در زمینه یافته چیزی مشترک بین همه انواع سرطان که به سادگی قابل تشخیص باشد، در حال تلاش است اما نتایج یک پژوهش که اخیر در Nature communications منتشر شده، نشان میدهد؛ دی ان ای سرطانی وقتی در آب قرار می‌گیرد، ساختار یگانه ای ایجاد می‌کند. این ساختار در نمونه هایی از سرطان سینه، پروستات، روده وحتی سرطان لنف دیده شده است. این شیوه می‌توان سرطان را در کمتر از ۱۰ دقیقه تشخیص دهد. روش‌های فعلی تشخیصی نیازمند نمونه برداری از بافت هستند، اما محققان روش های کمتر تهاجمی را ترجیح می‌دهند که در مراحل اولیه قادر به تشخیص باشد. یک امکان  که هنوز در حال تکامل است، نمونه برداری مایعی است که بر اساس چرخش دی ان ای سرطانی درخون بنا نهاده شده است. روش فعلی هم بر مبنای چرخش دی ان ای سرطانی در بدن بنا نهاده شده است، اما به روشی دیگر. تقریبا همه سلول های بدن انسان دارای دی ان ای یکسان هستند، اما این مطالعه دریافته که بروز سرطان و پیشرفتش باعث تغییر قابل توجهی در دی ان ای می شود. این تغییر به خصوص در الگوی پراکنش مولکول های کوچک گروه متیل که الگویی در اطراف دی ان ای را شکل می‌دهند، دیده می شود. سلول های معمولی که دارای الگوی یگانه و مشخص متیل هستند، برای کارکرد سلول ضروری اند. محققان از طریق میکروسکوپ الکترونیکی مشاهده کردند که دی ان ای سرطانی تحت تاثیر الگوی متفاوت متیل ها در آب به شکل یک ساختار یگانه سه بعدی در می آیند که از فرم سلول های معمول و سالم متفاوت است. این کشف ممکن است به زودی یک آزمایش کلی برای تشخیص ابتدایی سرطان را روانه آزمایشگاه‌ها کند که در فرآیند درمان و شانس زندگی بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

زمان انتشار: یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲:۰۰