آلزایمر چیست و چه علائمی دارد ؟/ درمان بیماری زوال خبرگزاری علم و فناوری - آلزایمر چیست و چه علائمی دارد ؟/ درمان بیماری زوال عقل در دستان محققان ایرانی
علم و فناوری گزارش می دهد؛

آلزایمر چیست و چه علائمی دارد ؟/ درمان بیماری زوال عقل در دستان محققان ایرانی

برای اولین بار، محققان کشورمان توانسته اند نوعی دارو برای درمان بیماری آلزایمر کشف نمایند که می تواند انقلابی در درمان این بیماری ایجاد نماید.

گروه دانش خبرگزاری علم و فناوری سجاد عبدلی ؛ در هر چهار ثانیه یک نفر در دنیا به بیماری آلزایمر مبتلا می شود؛ این بیماری یکی از شایعترین دلایل زوال عقل می باشد و از آنجا که تاکنون درمان قطعی برای آن کشف نگردیده است می تواند مشکلات عدیده ای را برای بیماران و خانواده های آن ایجاد نماید. اما خوشبختانه برای اولین بار، محققان کشورمان توانسته اند نوعی دارو برای درمان این بیماری کشف نمایند که می تواند انقلابی در درمان این بیماری ایجاد نماید.

بیماری آلزایمر چیست ؟

بیماری آلزایمر (Alzheimer's disease) یا بیماری فراموشی که به اختصار به آن "آلزایمر" گفته می شود در واقع نوعی اختلال عملکرد مغزی است که به تدریج توانایی‌ های ذهنی بیمار را تحلیل می دهد. بارزترین نوع از انواع مختلف زوال عقل اختلال حافظه می باشد. این اختلالات معمولاً بتدریج شروع شده و پیشرفت می‌ کند. در ابتدا اختلال حافظه به وقایع و آموخته‌های اخیر محدود می ‌شود ولی بتدریج خاطرات قدیمی هم آسیب می‌ بینند.

دلیل ایجاد بیماری آلزایمر چیست ؟

در بیماری آلزایمر ساختارهای پروتئینی کروی شکلی در خارج نورون‌ های برخی مناطق مغز و ساختارهای پروتئینی رشته ‌ای در جسم سلولی نورون‌ها، تشکیل می ‌شود. این ساختارهای پروتئینی که به آنها اجسام آمیلوئیدی گفته می‌شود، در اثر برخی تغییرات در پروتئوم سلول‌های عصبی و بهم خوردن تعادل و تغییر در میزان یا ساختار پروتئین ‌های پرسینیلین، آپولیپوپروتئین E، سینوکلئین و پپتید آمیلوئیدبتا ایجاد می ‌شود. یکی از مهم‌ترین پروتئین‌هایی که در ایجاد آلزایمر نقش دارد، پروتئین پیش‌ساز آمیلوئید (APP) نام دارد.

مقایسه یک مغز عادی در سمت چپ با یک مغز آلزایمر دار در سمت راست.

این پروتئین در سلول‌های دستگاه عصبی بیان می‌شود و در اتصال سلول‌ها به هم، تماس سلول‌ها و اتصال به ماتریکس خارج سلولی و اسکلت سلولی نقش دارد. پروتئین APP به‌وسیله سه نوع آنزیم پروتئولاتیک پردازش می‌شود. آنزیم‌ های آلفا، بتا و گاما- سکرتاز، به ترتیب پروتئین APP را در اسیدهای آمینه ۶۷۸، ۶۷۱ و ۷۱۱برش می ‌دهند. با اثر آنزیم‌های گاما و بتا سکرتازبلا بر پروتئین APP، به ترتیب، پپتیدهایی به نام آمیلوئیدبتا۴۰ (دارای ۴۰ اسید آمینه) و آمیلوئیدبتا۴۲ (دارای ۴۲ اسیدآمینه) ایجاد می‌شوند. در حالت عادی مقدار این قطعات در سلول‌ها کم است و به‌سرعت تجزیه می‌شود؛ اما اگر در پروتئوم سلول‌های عصبی این تعادل برهم بخورد و مقدار این قطعات افزایش یابد، ساختارهای پروتئینی کروی و درنتیجه آلزایمر ایجاد می‌شود. در بیماران مبتلا به سندروم داون (تریزومی ۲۱) میزان بیان پروتئین APP افزایش می‌یابد و علائمی شبیه آلزایمر مشاهده می‌شود که ممکن است به علت افزایش مقدار پپتید آمیلوئید بتا۴۲ باشد؛ زیرا ژن پروتئین APP بر روی کروموزوم ۲۱ قرار دارد.

علایم و نشانه‌های بیماری آلزایمر

بر اساس آمار موجود بیماری آلزایمر 2 تا 5 درصد اشخاص مسن را دربر می‌ گیرد و گاهی هم ممکن است افراد جوانتر مبتلا به این بیماری شوند. در این بیماران نرون هایی یا سلول های مغزی که آسیب دیده ‌اند پلاک هایی جمع می ‌کنند و به تدریج در تعداد بالا می میرند به همین دلیل منطقه استیل کولین و بخش آسیب دیده مغز شروع به تشکیل خاطرات جدید می نماید که این عامل باعث از بین رفتن خاطرات گذشته است . چنانچه شخص ۴ یا ۵ نشانه زیر را داشته باشد، احتمال ابتلا به آلزایمر در آن وجود دارد و باید به پزشک مراجعه کند.

• مشکلات در انجام کارهای عادی مثلاً فراموش می‌کند، غذا بپزد
  • اختلال حافظه که فعالیت های روزانه را دچار اشکال می‌ کند.
  • ضعف بیان و استفاده از کلمات نامناسب برای صحبت کردن
  • گم کردن زمان مکان مثلاً روز و شب
  • اختلال در تصمیم‌گیری
  • اختلال تفکر ذهنی (حساب های مالی – ارقام)
  • جابه‌جا کردن اجسام مثلاً ساعت را روی گاز می‌گذارد
  • تغییرات در حالت و رفتار (خنده – گریه – عصبانیت)
  • انگیزه را از دست می‌دهند و بی‌توجه می‌شوند
  • تغییر شخصیت (منزوی شدن – عصبانی شدن)

درمان بیماری آلزایمر با داروی ایرانی امکان پذیر می شود

طی سال های اخیر تحقیقات گسترده ای برای کشف روشی برای درمان بیماری آلزایمر در سرتاسر جهان انجام شده است اما تاکنون درمان قطعی برای آن یافته نشده است. اما روز گذشته محققان کشورمان برای اولین بار در جهان توانستند درمان قطعی آلزایمر را در سطح آزمایشگاهی در مرکز تحقیقاتی رویان کشف کنند.

دکتر کوروش شاه ‌پسند ، عضو هیئت‌ علمی پژوهشگاه رویان در مورد تحقیقات خود برای درمان بیماری آلزایمر گفت: در زمانی که در دانشگاه هاروارد تحصیل می کردم عامل اصلی مرگ سلول‌ های عصبی را شناسایی کردم. در همین راستا در زمانی که به ایران بازگشتم یک آنتی‌ بادی به عنوان واکسن درمانی علیه عامل اصلی مرگ سلول‌ های عصبی طراحی کردم. وی افزود: زمانی که این آنتی ‌بادی به عنوان یک دارو به سلول های عصبی کشت‌ داده شده تزریق شد با توقف مرگ‌ سلول‌ های عصبی روبه رو شدیم؛ در واقع به نوعی درمان آزمایشگاهی آلزایمر را در اختیار داریم.

شاه‌ پسند با بیان این که عامل اصلی مرگ سلول‌ های عصبی حالت خاصی از پروتئین تائو است، گفت: این‌ پروتئین در مغز وجود دارد و در شرایط آلزایمر یا بیماری‌های مختلف دچار اختلالات ساختاری می‌ شود. ما شکل سمی این پروتئین را شناسایی کردیم و علیه آن یک آنتی‌ بادی ساختیم. این آنتی‌ بادی به پروتئین تائو می ‌چسبد و آن را از بین‌ می‌برد. وی ادامه داد: این دارو در حال گذراندن مراحل ثبت در وزارت بهداشت است تا مجوز کارآزمایی بالینی آن اخذ شود. پس از اخذ مجوز، بر روی بیماران کارآزمایی بالینی انجام می‌شود. این‌ نخستین داروی درمان آلزایمر است که در ایران در حال آماده ‌سازی جهت ثبت در وزارت بهداشت است.

این دانش‌آموخته دانشگاه هاروارد درباره دیگر فعالیت‌های تحقیقاتی خود گفت: در حال حاضر ۵۶ طرح تحقیقاتی در حال پیگیری است. پروتئین تائو که در طی بیماری‌های عصبی دچار تغییرات ساختاری می‌شود بر روی ۲۵ بیماری دستگاه عصبی مانند پارکینسون، سندرم داون، دیابت و بیماری‌های دیگر نقش دارد.  پس از این که مجوز کارآزمایی بالینی داروی آلزایمر را  اخذ کردیم با فاصله‌ زمانی و به موازات آن، تحقیقات بر روی بیماری‌هایی که پروتئین تائو بر آن‌ها نقش دارد را آغاز می‌ کنیم.

انتهای پیام /