ساخت دستگاهی به منظور عارضه یابی زیر بخش‌های برق و خبرگزاری علم و فناوری - ساخت دستگاهی به منظور عارضه یابی زیر بخش‌های برق و الکترونیک خودروهای تولید داخل

ساخت دستگاهی به منظور عارضه یابی زیر بخش‌های برق و الکترونیک خودروهای تولید داخل

پژوهشگران دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف موفق به به طراحی و ساخت "دستگاه عیب یاب و شبیه ساز خودکار کامپیوتری برای صحه گذاری/عارضه یابی پلتفرم اکومکس خودرو" شدند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری به نقل از سازمان بهداشت جهانی(WHO)، سهم کشورهای در حال توسعه از تصادفات جاده‌ای به 90 درصد می‌رسد که تاکیدی بر کم رنگ بودن مقوله‌های" ایمنی، کنترل کیفیت و رعایت الزامات و استانداردها" در تولید خودرو در کشورهای در حال توسعه است. در حال حاضر شرکت‌های معتبر خودروسازی جهان نظیر فورد، جنرال موتورز و مرسدس بنز با طراحی و توسعه سیستم های کامپیوتری عیب یاب خودرو به دنبال افزایش هوشنمدسازی تولید خودرو و ارتقای چشمگیر کیفیت و ایمنی خودروها جهت دستیابی به خودروهایی با خطا (عیوب) صفر هستند. مزایای سیستم‌‎های عیب یاب خودکار (اتوماتیک) خودرو شامل شناسایی عیب در مراحل آغازین و طراحی خودرو، بهبود بهره وری و قابلیت اطمینان خودرو، کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیر خودرو و پیشگیری و کاهش حوادث و تصادفات می‌باشد. ضمن آنکه هرچه در مراحل اولیه تولید، عیوب خودرو شناسایی و مرتفع گردد ضمن کاهش هزینه‌های گارانتی برای خودرو ساز، افزایش سطح کیفیت و ایمنی خودرو و ارتقای چشمگیر رضایت مشتری نیز حاصل می‌گردد. بر این اساس، یکی از انقلاب‌های مهم صنعت خودرو سازی در سالهای اخیر، طراحی و بکارگیری سیستم‌های کامپیوتری عیب یاب خودکار خودرو در مراحل تولید اولیه خودرو می باشد.


در راستای پاسخگویی به این نیاز مبرم صنعت خودروسازی کشور، اساتید مجرب و متخصصان دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف به سرپرستی دکتر علی رضا فرهادی (استادیار گروه سیستم‌های دیجیتال دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف) اقدام به طراحی و ساخت "دستگاه عیب یاب و شبیه ساز خودکار کامپیوتری برای صحه گذاری/عارضه یابی پلتفرم اکومکس خودرو" نموده اند. دستگاه فوق الذکر از دو بخش اصلی نرم افزار عیب یاب و شبیه ساز و سخت افزار تشکیل شده است که هر دو بخش کاملا بومی بوده و توسط اساتید مجرب و متخصصان دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف توسعه یافته است.


بخش سخت افزار شامل دو برد واسط می‌باشد که بین دسته سیمها و BCM و FCM خودرو قرار گرفته و از طریق آنها سناریوهای تست و شبیه سازی تولید شده توسط نرم افزار عیب یاب به پلتفرم اکومکس نصب شده در خودرو اعمال شده و نتایج تست جهت صحه گذاری/عارضه یابی به نرم افزار شبیه ساز و عیب یاب بازخورد می‌گردد. بخش سخت افزار همچنین شامل یک دستگاه پورتابل جهت بازخورد نتایج تستهای صمعی و بصری و یک منبع تغذیه آمپر بالا جهت شبیه سازی تست‌های مربوط به باتری است. ارتباط بین نرم افزار و سخت افزار بی‌سیم بوده و در حین اعمال سناریوی تست، سیگنالهای کن سرعت بالا (HS-CAN)، کن سرعت پایین (LS-CAN) و لین (LIN) بصورت بر خط مانیتور و به منظور صحه گذاری ثبت می گردند. در صورت وجود عارضه در زیر بخشهای پلتفرم برق و الکترونیک خودرو (موسوم به اکومکس)، عارضه ها به تفکیک هر یک از زیر بخش ها، شناسایی شده و در گزارش نرم افزار نشان داده می شود.
این دستگاه عیب یاب که در دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف توسعه داده شده است قادر به گزارش مورد به مورد عارضه‌ها بوده و گزارش آن هم بصورت کلی تایید (pass) و رد ( fail) به منظور عارضه یابی سریع و همچنین جزئی (نظیر گزارش مقدار سیگنال‌های ورودی و مقدار سیگنال‌های خروجی حاصله) صورت می‌گیرد. بعلاوه، بخشی از کالیبراسیون نظیر مقایسه میزان خروجی‌ها با مقادیر مرجع توسط دستگاه عیب یاب انجام می‌شود.
شایان ذکر است که خروجی‌های خودرو صرفا سیگنال الکتریکی نبوده و شامل خروجی‌های صمعی و بصری نیز می‌گردد. لذا جهت تجزیه و تحلیل خروجی‌های صمعی و بصری، مراحل صحه گذاری خروجی‌های صمعی و بصری توسط صفحه نمایشگر لمسی دستگاه پورتابلی که در این طرح توسعه یافته است در اختیار کاربر قرار می‌گیرد و از وی خواسته می‌شود که در شرایط مختلف، صحت خروجی‌های صمعی و بصری را تایید یا رد نماید. از مشخصات منحصر به فرد این دستگاه امکان تعریف رویه‌های تست جدید توسط بهره بردار دستگاه (شرکت‌های خودرو سازی) بدون نیاز به حضور تولید کننده دستگاه می‌باشد.

کمک به ارتقای چشمگیر خودروهای تولید داخل

در حال حاضر یکی از معضلات عمده صنعت خودروسازی کشور وجود عارضه در زیر بخشهای برق و الکترونیک خودرو می‌باشد. به دلیل بسیار زمان بر بودن تستهای کنترل کیفیت برق و الکترونیک خودرو، در حال حاضر تنها تعداد محدودی تست صحه گذاری کنترل کیفیت به خودروهای تولید داخل در انتهای خط تولید قابل اعمال می‌باشد. با استفاده از دستگاه فوق الذکر تمامی تست‌های لازم کنترل کیفیت به زیر بخش برق و الکترونیک خودرو در زمان نسبی بسیار بسیار کمتر قابل اعمال بوده و در صورت بروز عارضه ، لیست تمامی عارضه‌ها گزارش می‌گردد. و بنابراین از تحویل محصول معیوب به مشتری جلوگیری بعمل می‌آید. همچنین با ارائه گزارش این دستگاه به سازندگان قطعات برق و الکترونیک خودرو این امکان برای تولید کنندگان قطعات داخلی خودرو فراهم می گردد تا کیفیت محصولات خود را ارتقا دهند و محصولی با کیفیت بالاتر بمانند مشابه خارجی تولید نمایند. در نتیجه این دستگاه علاوه بر ارتقای چشمگیر خودروهای تولید داخل سبب حمایت از قطعات سازان داخلی خودرو نیز می‌گردد.

زمان انتشار: سه شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۷:۱۹

شناسه خبر: 83182

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب