با یک روش ساده علمی دیگر شب‌ها کابوس نخواهید دید خبرگزاری علم و فناوری - با یک روش ساده علمی دیگر شب‌ها کابوس نخواهید دید

با یک روش ساده علمی دیگر شب‌ها کابوس نخواهید دید

به خواب رفتن انسان‌ها از زمان فلاسفه قدیم یونان موضوع تفکر و بررسی بوده‌است امّا تنها چند سالی است که پژوهشگران توانسته‌اند به راه‌هایی برای مطالعه این پدیده به شیوه‌ای سیستماتیک و عینی دست یابند. تحقیقی جدید به برسی چگونگی ارتباط خواب و پیاده روی ارتباط پرداخته است. بعد از پژوهش های فراوان محققان موفق به کشف رابطه ای ثابت بین خواب و فعالیت شدند. پیاده‌روی و فعالیت بیشتر منجر به کیفیت بهتر خواب می‌شود.

برای مردان و زنان میانسالی که روزانه حدود ۷ هزار قدم راه میروند پیمودن حتی چند قدم بیشترخواب بهتری را برایشان به ارمغان میآورد. طبق یک مطالعهی جدید درباره ی سبک زندگی و الگوی خواب، پیادهروی بیشتر در طول روز ممکن است باعث خواب بهتری در شب شود.  دانشمندان مدت هاست که در رابطه ی بین خواب و فعالیت فیزیکی سردرگم هستند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری و به نقل از نیویورک تایمز، شاید برای بیشتر ما این یک رابطه ی ساده باشد که ما با فعالیت فیزیکی خسته شده و شب راحتر به خواب میرویم. ولی تعدادی از مطالعات گذشته نشان میدهد که این رابطه پیچیدهتر از آن است. فعالیت فیزیکی سخت همیشه منجر به خواب بهتر نشده و حتی ممکن است آنرا مختل کند؛ البته زمان فعالیت فیزیکی نیز حائز اهمیت است.

پیاده‌روی کردن به بهبود کیفیت خواب منجر می‌شود

تحقیق جدید به برسی چگونگی ارتباط خواب و پیاده روی ارتباط پرداخته است. بعد از پژوهش های فراوان محققان موفق به کشف رابطه ای ثابت بین خواب و فعالیت شدند. پیادهروی و فعالیت بیشتر منجر به کیفیت بهتر خواب میشود. الیسا سالون(Alycia Sullivan) فارغ التحصیل رشتهی روانشناسی که این مطالعه ی جدید را به همراه مشاورش «مارگی لچمن» و سایرین انجام داده است، میگوید : «منصفانه است که بگوییم طبق نتایج این تحقیق افرادی که تحرک و فعالیت بیشتری دارند, بهتر می خوابند.»

وی ادامه می‌‌دهد افزود: «خواب بهتر ملزم فعالیت سخت فیزیکی نیست. ۵۹ داوطب این تحقیق به طور متوسط روزانه فقط ۷ هزار قدم پیاره روی داشتند.» البته این تحقیق بر اساس نظر شخصی داوطلبان در تحقیق نمی تواند به تنهایی دلیل بر وجود رابطه ی مثبت بین فعالیت فیزیکی و خواب باشد. خانم سالون میگوید: «به هرحال می توانیم  به امید خواب بهتر، فعالیت  بیشتری را در برنامهی روزانهی خود جای دهیم.»

محققان آمریکایی می‌گویند این باور که افراد پیرتر بدتر می‌خوابند ممکن‌است غلط باشد و به گفته آن‌ها واقعیت ممکن‌است عکس این باشد. بررسی بیش از ۱۵۰ هزار نفر از طریق پرسش تلفنی نشان داد که به غیر از یک دوره کوتاه در دهه پنجم عمر - از ۴۰ تا ۵۰ سالگی - کیفیت خواب با بالا رفتن سن بهتر می‌شود.

انتهای پیام/

 تیمور خسروی

زمان انتشار: چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰:۰۰

شناسه خبر: 83248

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب