شناخت درستی از نخبه در مسئولین کشور وجود ندارد/ساختار موجود از نوع ساختار آمیبی است/نیاز به یک ساختار سارنترال داریم

هادی محمد زاده، مسئول سازمان علمی و پژوهشی سپاه خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری، با اشاره به نقش بسیار نافذ نخبگان در توسعه کشور و کارکرد واقعی نخبگان اشاره کرده اند که در ادامه می خوانیم.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری استان خراسان شمالی؛ نخبگان با تصمیم گیری‌های اصولی، منطقی و هوشمندانه در مقاطع حساس کشور در حوزه‌های گوناگون، جامعه را از گردنه‌ها و پیچ‌های تند به سلامت و پیروزی عبور می‌دهند و نگاه ژرف و عمیق آن‌ها به مسائل باعث می‌شود تا با صرف کم‌ترین انرژی و حداقل هزینه، مشکلات و نارسایی‌های کشور مرتفع شود.

پیروی بدنه و بخش قابل توجهی از جامعه، از نخبگان و الگو گرفتن از آن‌ها، در زمره خصوصیات بارز عوام جامعه از نخبگان و خواص کشور است که در برخی عرصه ها، تاثیرات و بازخورد‌های اجتماعی و فرهنگی آن بسیار برجسته و قابل توجه بوده و  نقش محوری نخبگان در تولید، توسعه و شکوفایی اقتصادی بسیار تعیین کننده است.

نخبگان، سرمایه انسانی و قابلیتی که به لحاظ ثروت و سرمایه انسانی در جامعه در اختیار داریم که به عنوان موهبت و ثروت مطرح است و مقام معظم رهبری نیز به این نکته تاکید داشتند که نخبگان به نوعی در فرایند و توسعه کشور می توانند نقش داشته باشند.

در حال حاضر کشور در نبردی اقتصادی با دشمن قرار دارد و طبیعتا مدیریت بحران در چنین مواقعی، اصلی مهم و حائز اهمیت است، که باید بستر ها بعنوان شرط لازم برای ورود و فراهم کردن میدان فراتر می تواند برای استعدادهای برتر مطرح باشد.

گره گشایی از مشکلات و نارسایی‌های کشور در عرصه‌های گوناگون از جمله حوزه‌های اقتصادی، بدون در نظر گرفتن نقش نخبگان مُیَسَر نخواهد شد.

باتوجه به نقش و اهميت نخبگان در جامعه در این خصوص با هادی محمد زاده، مسئول سازمان علمی و پژوهشی سپاه خراسان شمالی به گفتگو نشسته ایم. هادی محمد زاده در گفت‌وگو با  خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری، با اشاره به نقش بسیار نافذ نخبگان در توسعه کشور و کارکرد واقعی نخبگان اشاره کرده اند که در ادامه می خوانیم.

۱. به نظر شما نخبه علمی کیست؟ تعریف شما از این اشخاص چیست؟

اصولا نخبه به کسی می گویند که دارای توانمندی ها و استعدادهای خاص و به نوعی بالاتر از سطح و توان عموم جامعه هستند، از نظر بنده نخبه به کسی می گویند که دارای استعداد و توانمندی بالای در به ظهور و بروز رسانی یک پدیده با نگاه بر نیاز فعلی و آینده جامعه است، یعنی اگر نخبه در استفاده از  هوش و استعداد خود موجب تحولی در حال و آینده نشود شاید در فضای واقعی خود را پیدا نکرده است.

۲.چه راه هایی برای رسیدن به درجه نخبه در عرصه علمی وجود دارد؟

یکی از راهای رسیدن به درجه نخبه علمی کسب نصاب علمی است. یعنی فرد در زمینه ی به اندازه ای از تعالی علمی ایده باشد که در آن زمینه صاحب نظر باشد یعنی اولین راه فراگرفتن صحیح علم است و راه دیگر آن نحوه بکارگیری علم در جهت رشد و تعالی کشور و این از راه کسب تجربه بدست می آید یعنی بعد عملی علم، که در ادامه راه اول است. به طور مثال کسی علم داشته باشد و این علم نفعی برای جامعه نداشته باشد در واقع نخبه نیست یک بانک اطلاعات است و یا اینکه اگر کسی توان عملی و فنی داشته باشد اما به حد نصاب علم نرسیده باشد نمی تواند خدمتی به جامعه بکند چرا که نیاز واقعی را نمی شناسد تا بتواند به جامعه خدمت کند.

۳. با توجه به تعریف دانشمندان از نخبه که اینان را اقلیتی سازمان یافته و عاری از تضاد و تنوع درون سازمانی می‌دانند آیا می‌توان گفت در جامعه ما نخبگان علمی وجود دارد؟

این تعریف به سازمان یافتگی می تواند موجب پیش برندگی و بهره گیری صحیح از نخبگان شود مسئله درستی است. منتهی از آنجایی که شناخت درستی از نخبه در مسئولین کشور وجود ندارد. بخشی از این هم به واسطه باورهای غلط و موثر از تفکر وابستگی و دلدادگی بوده است، در مواردی در بیان رهبری نیز به آن اشاره شده است که حتی برخی نیز به عهد موجوبات بهره مندی و سازماندهی نخبگان فراهم نمی کنند و یا در سطوح حداقلی می بینند، موجب شده که از معنای واقعی فاصله بگیریم. اما با وجود حسن شرایطی باز هم با همت خود جوانان ارزشی و باور به واژه(ما می توانیم)در بسیاری از موارد در عرصه تکنولوژی و حتی شکستن حوزه های علم  می بینیم اتفاقات ارزشمندی در کشور افتاده است. که تعریف نخبگی فراتر از تعریف های موجود معنا گردیده است.

۴. مهمترین خصوصیت و قابلیت که یک فرد نخبه علمی دارد چه می تواند باشد؟

مهم ترین خصوصیات یک نخبه علمی از نظر من آرمان نگری مبتنی بر واقع نگری است. یعنی نگاه به آینده، به افق دید روشن و با نگاه برداشتن گامهای بلند باشد اما می بایست مبتنی بر نیاز زمان عمل کند. مسائل را بداند و استعداد و توان خود را در عرصه تحول و کمک به حل نیازهای اساسی کشور بداند تا موجبات پیشرفت فراهم شود و این همواره با آینده نگری همراه باشد.

۵. خصوصیات ساختار سازمانی که منبع ظرفیت نخبگان علمی است چه می تواند باشد؟

ساختار های موجود مشابه ساختار های سال است یا از نوع سایر ساختار آمیبی است که افراد در مقاطع زمانی محدود استعداد و توان خود را به حسنیه ظهور می گذارند و این محدودیت موجب سرخوردگی آنها می شود. یکی از آسیب های جدی همین وجود ساختارهای متفاوت وگوناگون در سازماندهی نخبگان است. لذا نیاز به یک ساختار سانترال داریم یعنی اینکه یک ساختار مرکزی درست که هر فردی به عنوان نخبه در این ساختار قرار می گیرد وظیفه خود را بداند به نوعی در ریلی قرار گرفته باشد که هم موجب ارضاء نیاز وی باشد و هم زمینه های علاقه مندی اش را همزمان با فضای رشد و تعالی وی نیز فراهم کند

۶. مهمترین نقش و کارکرد نخبگان علمی در کشور ما چیست؟

مهم ترین نقش و کارکرد نخبگان می توان از بیانات رهبری در ادوار مختلف در جمع نخبگان استخراج کرد. در بسیاری از این بیانات واژه های کلیدی به کار رفته که نشان از اهمیت ویژه نقش آفرینی نخبگان در کشور را دارد، ایشان زمینه سازی برای تحقق تمدن اسلامی ،تحول و تعالی کشور و رساندن آن به اوج قله های بلند علم و فناوری که با باورهای دینی و الهی همراه است و هچنین رساندن کشور به مرجعیت علمی جهان،شکستن مرزهای علم،تولید علم نافع و مواردی از این قبیل که کارکرد واقعی نخبگان را معین می کند, را از این قشر مطالبه می کند.

انتهای پیام

زمان انتشار: پنج شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰:۰۰

شناسه خبر: 83362

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب