دانشگاه سمنان در جمع برترین دانشگاه‌های برتر علوم خبرگزاری علم و فناوری - دانشگاه سمنان در جمع برترین دانشگاه‌های برتر علوم فیزیکی جهان
در تازه ترین رتبه‌بندی تایمز ۲۰۲۰ مطرح شد؛

دانشگاه سمنان در جمع برترین دانشگاه‌های برتر علوم فیزیکی جهان

بر اساس این رتب‌ بندی دانشگاه سمنان با کسب رتبه جهانی ۶۰۱-۸۰۰ در حوزه علوم فیزیکی در جمع برترین‌های این رشته در دنیا قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری استان سمنان؛سیستم رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی تایمز، یکی از مشهورترین نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی است. این رتبه‌بندی اولین بار در سال ۲۰۰۴ با همکاری تایمز و کیواس منتشر شد. این همکاری تا سال ۲۰۱۰ تحت عنوان رتبه‌بندی تایمز کیواس ادامه داشت. در سال ۲۰۱۰ تایمز همکاری خود با کیواس را قطع کرده و قرارداد همکاری را با مؤسسه تامسون رویترز امضاء کرد. در سال ۲۰۱۰ روش‌شناسی جدیدی برای این رتبه‌بندی ارائه گردید که در سال ۲۰۱۱ در این روش‌شناسی تغییرات زیادی ایجاد گردید.

نظام بین المللی رتبه بندی تایمز (timeshighereducation) رتبه بندی چهار شاخه علمی علوم زیستی، علوم فیزیکی، روانشناسی و علوم بالینی و سلامت را برای سال ۲۰۲۰ منتشر کرده است.

تایمز در این بررسی ۸۲۱ دانشگاه برتر در علوم زیستی، یک هزار و ۵۴ دانشگاه برتر در علوم فیزیکی، ۴۹۴ دانشگاه برتر در روانشناسی و ۷۷۵ دانشگاه برتر در زمینه های علوم بالینی، کلینیکی و سلامت را رتبه بندی کرده است.

نظام رتبه بندی تایمز در این رتبه بندی هم از شاخص های کلی استفاده می کند اما در برای هر یک شاخه های علمی شاخص های اختصاصی نیز به کار می گیرد.

در حوزه علوم زیستی ۱۳ شاخص عملکردی از جمله علوم زیستی، علوم دامپزشکی، کشاورزی و جنگلداری و علوم ورزشی مورد ارزیابی قرار گرفته اند.

این رده‌بندی شامل ۸۲۱ دانشگاه است که نسبت به تعداد ۷۵۱ دانشگاه سال گذشته‌، افزایش داشته است.

۳۱ دانشگاه برتر ایران در رده بندی تایمز ۲۰۲۰ حوزه علوم فیزیکی

۲۹ دانشگاه ارومیه ۸۰۱+
۳۰ دانشگاه یزد ۸۰۱+
۳۱ دانشگاه زنجان ۸۰۱+

دانشگاه سمنان در جمع برترین های حوزه فیزیک جهان

برهمین اساس معاون پژوهش و فناوری دانشگاه سمنان از قرار گرفتن نام دانشگاه سمنان در جمع دانشگاه‌های برتر دنیا در حوزه علوم فیزیکی براساس جدیدترین رتبه‌بندی تایمز 2020 خبر داد.

دکتر سیف الله سعدالدین اظهارداشت: تازه‌ترین نظام رتبه‌بندی بین‌المللی تایمز نشان می‌دهد ۳۱ دانشگاه ایرانی در چهار شاخه علمی علوم زیستی، علوم فیزیکی، روانشناسی و علوم بالینی و سلامت در جمع برترین‌های جهان قرار دارند.

وی افزود: بر اساس این رتبه بندی دانشگاه سمنان با کسب رتبه جهانی 601-800 در حوزه علوم فیزیکی در جمع برترین‌های این رشته در دنیا قرار گرفت .

دکتر سعدالدین با بیان اینکه بر اساس این رتبه‌بندی دانشگاه سمنان در این رشته در بین 31 دانشگاه ایرانی رتبه دوازدهم را کسب کرد خاطرنشان کرد: دانشگاه سمنان در این رتبه‌بندی جهانی حتی بالاتر از دانشگاه‌های شهید بهشتی ، صنعتی شریف و تهران قرار گرفته است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه سمنان افزود: در حوزه علوم فیزیکی ۱۳ شاخص عملکردی از جمله شیمی، فیزیک و نجوم، علوم زمین و دریا، ریاضیات و آمار، زمین شناسی و نجوم مورد ارزیابی قرار گرفته است .

دکتر سعدالدین خاطر نشان کرد: دانشگاه پرینستون از آمریکا، موسسه فناوری کالیفرنیا از آمریکا، دانشگاه کمبریج از انگلستان، دانشگاه استانفورد از آمریکا، دانشگاه هاروارد از آمریکا، موسسه فناوری ماساچوست MIT از آمریکا، دانشگاه آکسفورد از انگلستان، موسسه فناوری زوریخ سوئیس، دانشگاه کالیفرنیا برکلی از آمریکا، دانشگاه شیکاگو از آمریکا جزء، 10 دانشگاه برتر دنیا در رده‌بندی تایمز ۲۰۲۰ حوزه علوم فیزیکی قرار گرفته اند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه سمنان تصریح کرد:این رتبه بندی شامل یک هزار و ۵۴ دانشگاه است و سال گذشته تعداد ۹۶۳ دانشگاه از سوی این موسسه معبر بین‌المللی مورد ارزیابی قرار گرفت.

انتهای خبر/ص