ناسا در یکی از اقمار سیاره مشتری آب مایع پیدا کرد خبرگزاری علم و فناوری - ناسا در یکی از اقمار سیاره مشتری آب مایع پیدا کرد

ناسا در یکی از اقمار سیاره مشتری آب مایع پیدا کرد

مأموریتی برای انجام و بررسی سوالات تازه ایجاد شده به زودی انجام خواهد شد. ماموریت آینده ناسا، «اروپا کلیپر» (Europa Clipper)، در سال ۲۰۲۳ نگاهی دقیق‌تر به این سطح یخی خواهد انداخت. فضاپیمای این پروژه به مجموعه‌ای از دوربین‌ها، طیف‌سنج‌ها و یک رادار برای بررسی ضخامت پوسته یخی اروپا مشتری مجهز خواهد بود. این پروژه ممکن است دانسته‌های بیشتری در مورد بخار آب بالای سطح ماه به همراه داشته باشد.

تیمی به سرپرستی محققان ناسا در «گرین بلت»، اثرات وجود بخار آب در بالای سطح یخی مشتری را تأیید کردند. به گفته ناسا: «مشتری یکی از مهم‌ترین اهداف در جستجوی ما برای یافتن زندگی فرازمینی است.» دانشمندان هنوز آب مایع را در آنجا كشف نكرده‌اند؛ اما آب به صورت بخار را یافته اند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری و به نقل از ساینس‌الرت، تیم ناسا کشف کرده‌اند که بخار آب کافی برای پر کردن استخرهای شنا در المپیک در عرض چند دقیقه از «اروپا» قمر مشتری آزاد می‌شود. محققان ناسا باور دارند: «انتشار بخار آب در اروپا، قمر مشتری در اندازه کم‌تر از آنچه قبلاً تخمین زده می‌شد، رخ می‌دهد و فقط در برخی از ناحیه‌های نادر این  فعالیت‌ها به صورت قوی‌تر دیده شده است.»

کشف آب در قمر «اروپا» سیاره مشتری

بیش از دو دهه پیش، فضاپیمای «گالیله» ناسا شواهدی از یک سیال رسانا بر روی سطح ماه پیدا کرد. دانشمندان بعد از تجزیه و تحلیل داده‌های جمع آوری شده در سال 2018 به شواهدی برای وجود مایعات دست یافتند. «آوی مندل» در این بیانیه این‌گونه ادعا کرد: «ما بررسی‌های دقیقی را برای از بین بردن آلاینده‌های احتمالی در مشاهدات از روی زمین انجام داده‌ایم؛ اما ما باید به اروپا مشتری نزدیک شویم تا ببینیم واقعاً چه خبر است.»

مأموریتی برای انجام و بررسی این سوالات به زودی انجام خواهد شد. ماموریت آینده ناسا، «اروپا کلیپر» (Europa Clipper)، در سال 2023 نگاهی دقیق‌تر به این سطح یخی خواهد انداخت. فضاپیمای این پروژه به مجموعه‌ای از دوربین‌ها، طیف‌سنج‌ها و یک رادار برای بررسی ضخامت پوسته یخی اروپا مشتری مجهز خواهد بود. این پروژه ممکن است دانسته‌های بیشتری در مورد بخار آب بالای سطح ماه به همراه داشته باشد.

اروپا نام یکی از شصت و نه ماه سیارهٔ مشتری است. این ماه در سال ۱۶۱۰ میلادی توسط گالیله کشف شد. اروپا پانزدهمین جسم در سامانه خورشیدی بر پایهٔ جرم و حجم می‌باشد. نقشه‌برداری جهانی از نقش‌های دایروی بر روی اقیانوس یخ‌زده قمر اروپا دانشمندان را از گمان‌های پیشین دور نمود. این نقش‌ها کمان‌هایی به عرض ۴۰ کیلومتر هستند که تا صدها کیلومتر گسترده شده‌اند. این نقش‌ها معمای جدید قمر پیچیده شده در لفافه یخ هستند.

تیمور خسروی