پیشگیری از ایدز ممکن می‌شود؛ ساخت یک واکسن امیدوارکننده HIV

ویروس نقص ایمنی اکتسابی انسان، که با نام ویروس ایدز شناخته می‌شود، میکروارگانیسم شگفت‌آوری است. این ویروس به سیستم ایمنی انسان حمله می‌کند و خطوط دفاعی طبیعی بدن را از کار می‌اندازد. ویروس ایدز قابلیت مخفی شدن در درون سلول‌ها را دارد و به همین دلیل رهایی از شر آن امکان‌پذیر نیست. این ویروس به شدت سازگار با محیط است و دائما درحال تعویض ذره‌های روی سطح خود است تا توسط بدن شناسایی نشده و پادتن مخصوص به آن ساخته نشود.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری و به نقل از آی.اف.ال‌ساینس، با این وجود اما دانشمندان و فعالان این زمینه حاضر نیستند از چالش مقابله با ویروس ایدز دست بکشند. در یک تحقیق جدید که در مجله امیونولوژی (Immunology journal) منتشر شد، محققان از آزمایش موفق یک واکسن ایدز بر روی خرگوش‌ها خبر دادند.

ساخت یک واکسن بسیار امیدوارکننده در برابر HIV

یکی از موضوعاتی که در بحث تولید واکسن ایدز مطرح می‌شود این است که چگونه به پادتن‌ها آموزش دهیم تا انواع مختلفی که ویروس ایدز به خود می‌گیرد را شناسایی کنند. نتایج این آزمایش نشان داد که این واکسن پادتن‌های زیادی تولید می‌کند که انواع گسترد‌ه‌ای از این ویروس را نابود می‌کنند. دانشمندان معتقدند که واکسن مورد نظر باید از چند جهت ویروس را مورد هدف قرار دهد تا فارغ از هر گونه شکلی که ویروس به خود می‌گیرد، بدن قادر به شناسایی آن باشد.

دکتر «ریچارد وایت»، استاد ایمنی‌شناسی و میکروبیولوژی در موسسه تحقیقاتی «اسکریپس» (Scripps)، می‌گوید: «این یک نمونه اولیه اما مهم از واکسن ضدایدز است و ما در تلاش برای بهینه‌سازی طراحی این واکسن هستیم.» البته واکسن‌های دیگری نیز در مرحله آزمایش کلینیکی هستند و نتایج آن‌ها طی سالیان آینده مشخص می‌شود. تاکنون هیچ انسانی نتوانسته است پس از ابتلا به ایدز بطور طبیعی بهبود پیدا کند.»

عمدتاً از طریق آمیزش جنسی (از جمله مقعدی و حتی دهانی) محافظت نشده، انتقال خون آلوده و سرسوزن آلوده و از مادر به فرزند در طول بارداری، زایمان یا شیردهی منتقل می‌گردد. بعضی از مایعات بدن مانند بزاق و اشک قادر به انتقال HIV نیستند. پیشگیری از عفونت HIV، عمدتاً از طریق آمیزش جنسی امن و برنامه تعویض سرنگ، راه حلی برای جلوگیری از گسترش این بیماری محسوب می‌شوند.

تیمور خسروی