کشف قند و شکر در یک نوع شهاب‌سنگ؛ آیا موجودات فضای خبرگزاری علم و فناوری - کشف قند و شکر در یک نوع شهاب‌سنگ؛ آیا موجودات فضایی قند را به زمین آوردند؟

کشف قند و شکر در یک نوع شهاب‌سنگ؛ آیا موجودات فضایی قند را به زمین آوردند؟

در یک تحقیق جدید، محققان سه شهاب‌سنگ‌ را مطالعه کردند که یکی از آن‌ها شهاب‌سنگی بود که در سال ۱۹۶۹ به استرالیا برخورد کرد و میلیاردها سال قدمت دارد. البته پیشترها نیز شهاب‌سنگ‌ها برای وجود شکر بررسی شده بودند، اما این بار محققان روش جدیدی را برای استخراج با استفاده از آب و هیدروکلریک‌اسید استفاده کردند. دانشمندان قندهایی مانند «آرابینوز» (arabinose) و «گزیلوز» (xylose) را یافتند اما مهم‌ترین یافته آن‌ها «ریبوز» (ribose) بود.

شهاب‌سنگ‌هایی که میلیاردها سال قبل به زمین برخورد کردند حاوی شکر هستند، و این می‌تواند تاییدی بر این باشد که شهاب‌سنگ‌ها برخی از مواد موردنیاز برای تشکیل حیات را دارند. یک تیم متشکل از دانشمندان بین‌المللی در شهاب‌سنگ‌ها قندهای مورد نیاز برای حیات را یافتند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری و به نقل از سی‌ان‌ان، طبق بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه توسط ناسا منتشر شد، این شهاب‌سنگ‌ها همچنین دارای ترکیبات دیگری هستند که برای تشکیل حیات ضروری‌اند. بسیاری از شهاب‌سنگ‌ها از باقیمانده سیارک‌ها، سنگ‌هایی نزدیک به زمین که به‌دور خورشید می‌چرخند، بوجود آمده‌اند. نظریه‌ای وجود دارد که ادعا می‌کند واکنش‌های شیمیایی درون سیارک‌ها می‌تواند عناصر تشکیل‌دهنده حیات را بوجود بیاورد.

آیا موجودات فضایی قند و شکر را به زمین آورده‌اند؟

در یک تحقیق جدید، محققان سه شهاب‌سنگ‌ را مطالعه کردند که یکی از آن‌ها شهاب‌سنگی بود که در سال 1969 به استرالیا برخورد کرد و میلیاردها سال قدمت دارد. البته پیشترها نیز شهاب‌سنگ‌ها برای وجود شکر بررسی شده بودند، اما این بار محققان روش جدیدی را برای استخراج با استفاده از آب و هیدروکلریک‌اسید استفاده کردند. دانشمندان قندهایی مانند «آرابینوز» (arabinose) و «گزیلوز» (xylose) را یافتند اما مهم‌ترین یافته آن‌ها «ریبوز» (ribose) بود.

ریبوز نقش بسیار مهمی در بیولوژی انسان دارد. ریبوز در مولکول‌های «آر.ان.آ» (RNA) وجود دارد و پیام‌های «دی.ان.آ» (DNA) را منتقل می‌کند تا به پروتئین‌سازی کمک کند. این کشف نشان می‌دهد آر.ان.آ قبل از دی.ان.آ بوجود آمده است و کمک فراوانی به دانشمندان در کشف چگونگی تشکیل حیات می‌کند. البته این امکان وجود دارد که شهاب‌سنگ‌ها بعد از آن‌که به زمین برخورد کرده‌اند دارای این قندها شده‌اند، اما آزمایشات شواهدی پیدا کردند که این احتمال را رد می‌کند و این قندها احتمالا از فضا آمده‌اند.

شهاب‌سنگ‌ها بیشتر از سنگ و فلز تشکیل شده‌اند. این اجرام هنگامی که وارد جو زمین می‌شوند به دلیل قطر زیادشان از جو می‌گذرند و دهانه‌ها و عوارض گوناگونی را از خود بر جای می‌گذارندبرای نمونه دهانهٔ بارینجر در آریزونا و دهانهٔ وردفورت در آفریقای جنوبی. اهمیّت مطالعهٔ شهاب سنگ‌ها جهت تعیین سن زمین، منظومه خورشیدی (شمسی) و در نهایت تعیین سن کل کیهان نهفته‌است.

تیمور خسروی