تولید پروتئین های کلیدی انتقال الکترون/میکروب ها، خبرگزاری علم و فناوری - تولید پروتئین های کلیدی انتقال الکترون/میکروب ها، الکترون ها را از بین می برند
باکتری ها و انرژی الکتریکی؛

تولید پروتئین های کلیدی انتقال الکترون/میکروب ها، الکترون ها را از بین می برند

فرآیندی جدید نشان داده است که چگونه گونه ای از باکتری ها، انرژی الکتریکی را از طریق جذب ‏مستقیم از منبع الکترودی بدست می آورند.‏

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری به نقل از ساینس دیلی (sciencedaily)، براساس تحقیقات انجام شده، دانشمندان دریافتند که گونه ای خاصی از میکروب ها می توانند انرژی مورد نیاز خود را از بارهای الکتریکی دریافت نمایند.

باتوجه به تحقیقات صورت پذیرفته، این سوال برای دانشمندان مطرح گردید که چگونه اینگونه از باکتری ها انرژی خود برای حیات را تأمین می نمایند. باکتری ها فاقد دهان می باشند و به همین منظور میبایست به دنبال راه دیگری برای جذب انرژی خود باشند.

تحقیقات جدید در دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس آمریکا (Washington University in St. Louis) نشان می دهد که چگونه گونه ای از باکتری ها، انرژی الکتریکی را از طریق جذب مستقیم از منبع الکترودی از بدست می آورند.

در تاریخ 5 نوامبر سال 2019 میلادی، نتایج این تحقیقات توسط آرپیتا باز (Arpita Bose)، استادیار زیست شناسی در حوزه علم و هنر، در مجله ام بایو (journal mBio) منتشر گردید.

وی اذعان نمود، قبل از انجام تحقیقات جامع، ساختار مولکولی پشتیبان موردنظر، به دلیل پیچیدگی پروتیین های دخیل در این فرایند، قابل کشف نبوده است. ما اکنون دریافته ایم که چگونه میکروب ها و باکتری های فتوتروفیک می توانند الکترون ها را از مواد جامد و محلول جذب نمایند.

دنیش گوپتا (Dinesh Gupta) از آزمایشگاه باز (Bose laboratory)، نویسنده اصلی این تحقیق می باشد. وی در مصاحبه اذعان نمود که اینگونه از باکتری های فتوتروفیک، از فرآیندی جدید استفاده می کنند تا روند تولید پروتیین های کلیدی انتقال الکترون را تنظیم نمایند.

این تحقیق علمی به طراحی یک اساس باکتریایی کمک می کند تا از طریق آن باکتری ها بتوانند از برق و دی اکسیدکربن تغذیه نموده و ترکیبات با ارزشی مانند سوخت های زیستی را تولید نمایند. تنها مشکل اساسی وجود الکتریسیته در لایه بیرونی باکتری ها می باشد. این مانع برای کانی های غیر محلول آهن و یا الکترود نارسانا و غیر قابل نفوذ می باشد.

باز (Bose) و همکارانش از جمله رابرت کرانز (Robert Kranz)، استاد زسیت شناسی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس آمریکا (Washington University in St. Louis) نشان دادند که زنجیره طبیعی رودوسودوموناس پالوستریس تی آی ای 1 (Rhodopseudomonas palustris TIE-1)، مجرایی برای پذیرش الکترون ها در غشای بیرونی باکتری ایجاد می نماید.

این باکتری ها به مولکول پشتیبانی با نام دکا سیتوکروم سی (deca-heme cytochrome c) متکی می باشند که حاوی آهن بوده و در واقع با پردازش این پروتیین، تی آی ای 1 (TIE-1) می تواند پلی اصلی را به منبع الکترونی تشکیل دهد.

لازم بذکر است که در این فرآیند، جذب الکترون خارج سلولی (EEU)، می تواند در شرایط کمبود مواد مغذی به زنده ماندن میکروب ها کمک نماید. دانشمندان بر این باورند که می توان از این فرآیند به عنوان نشانگری بیولوژیکی بمنظور شناسایی سایر باکتری های مصرف کننده برق در طبیعت استفاده نمود. این یافته ها، به محققان کمک می کند تا اهمیت این عملکرد را در تکامل متابولیک و محیط زیست میکروبی درک نمایند.

مترجم: اشکان رفیعی