ادعای یک ستاره‌شناس: ناسا تا سال آینده حیات هوشمند خبرگزاری علم و فناوری - ادعای یک ستاره‌شناس: ناسا تا سال آینده حیات هوشمند فضایی کشف خواهد کرد

ادعای یک ستاره‌شناس: ناسا تا سال آینده حیات هوشمند فضایی کشف خواهد کرد

دلایل دیگری وجود دارد که جستجوگران حیات فضایی به سال آینده خوش‌بین باشند. چندین پروژه موجود در سال بعد گسترش یا بهبود خواهند یافت. شوستاک می‌گوید: «البته همواره امکان اتفاقات غیرمنتظره وجود دارد. در سال ۱۹۹۶، بزرگترین داستان علمی سال ادعای کشف میکروب‌های مریخی در یک شهاب‌سنگ بود. کسی انتظار چنین چیزی را نداشت، پس همواره می‌توان به اتفاقات غیرمنتظره امیدوار بود.»

طی سه دهه گذشته، دانشمندان بیش از 4000 سیاره خارج از منظومه شمسی پیدا کرده‌اند. این کشفیات ادامه خواهند داشت، زیرا مشاهدات نشان می‌دهند هر ستاره در کهکشان راه شیری به‌طور میانگین میزبان بیش از یک سیاره است. آیا ما نزدیک به کشف حیات در سایر سیارات و یا اثبات وجود حیات هوشمند فضایی هستیم؟

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری و به نقل از اسپیس، «ست شوستاک» (Seth Shostak)، ستاره‌شناس ارشد در موسسه «ستی» (SETI) در «مانتن ویو» (Mountain View) کالیفرنیا می‌گوید: «سال 2020 احتمالا سالی نباشد که در آن اثری از حیات فضایی کشف خواهیم کرد. جستجو برای موجودات هوشمند فضایی با بررسی کردن ستاره‌های نزدیک برای اثری از سیگنال‌های رادیویی یا نور لیزر انجام می‌شود. این تلاش‌ها ممکن است هرلحظه به نتیجه برسند.»

آیا ناسا تا سال آینده حیات هوشمند فضایی را کشف خواهد کرد؟

این محقق ادامه می‌دهد: «این نوع جستجو به‌صورت فزاینده‌ای سریع‌تر می‌شود، اما اگر فرض کنیم 10هزار ایستگاه فرستنده در سراسر راه‌شیری وجود داشته باشد، ما باید حداقل بین 1 تا 10 میلیون ستاره را بررسی کنیم تا شانس برخورد با یکی از آن‌ها را داشته باشیم. این هدف طی دو دهه بعدی قابل دستیابی است اما مطمئنا در 2020 امکان آن وجود ندارد.»

اما دلایل دیگری وجود دارد که جستجوگران حیات فضایی به سال آینده خوش‌بین باشند. چندین پروژه موجود در سال بعد گسترش یا بهبود خواهند یافت. شوستاک می‌گوید: «البته همواره امکان اتفاقات غیرمنتظره وجود دارد. در سال 1996، بزرگترین داستان علمی سال ادعای کشف میکروب‌های مریخی در یک شهاب‌سنگ بود. کسی انتظار چنین چیزی را نداشت، پس همواره می‌توان به اتفاقات غیرمنتظره امیدوار بود.»

ین مسئله که آیا زیست در جای دیگری از جهان وجود دارد و اینکه آیا ممکن است تمدن ماورای زمینی وجود داشته باشد، موضوع مهمی برای دانشمندان و عموم مردم بوده‌است. با وجود چنین واقعیتی که هیچ موجود زنده‌ای در خارج از سیاره زمین کشف نشده‌است، علوم طبیعی جدید به قدری پیشرفت کرده‌اند که اکنون می‌توان این مسئله را بر مبنای علمی استواری بنیان نهاد. پژوهش‌هایی در این مورد به وسیله دانشمندانی که در بسیاری از زمینه‌ها فعالیت دارند، در دست اجرا است.

تیمور خسروی