کاوشگر «پارکر» ناسا رموز جدیدی از خورشید را برملا کرد خبرگزاری علم و فناوری - کاوشگر «پارکر» ناسا رموز جدیدی از خورشید را برملا کرد

کاوشگر «پارکر» ناسا رموز جدیدی از خورشید را برملا کرد

کاوشگر پارکر که مقاومت زیادی نسبت به حرارت دارد، از همه کاوشگرهای پیشین به خورشید نزدیک‌تر خواهد شد و با کمک نیروی گرانش سیاره ناهید پس از هفت سال در شش میلیون کیلومتری خورشید قرار خواهد گرفت؛ این کاوشگر اطلاعات تازه‌ای دربارهٔ تاج‌های خورشیدی مخابره خواهد کرد.

ناسا نتایج اولیه ماموریت لمس خورشید با کاوشگر «پارکر» را منتشر کرد. این کاوشگر خورشیدی حدود دو سال پیش از سطح زمین به فضا پرتاب شد. نتایج اولیه رفتار عجیب میدان مغناطیسی خورشید را نشان می‌دهد. هم‌چنین هزاران موج خورشیدی نامعمول یافت شد که هنگام گذر از کنار این کاوشگر، سرعتشان به بیش از ۵۰۰ هزار کیلومتر بر ساعت می‌رسید.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری و به نقل از نیوزویک، این نتایج در 4 مقاله علمی در نشریه «نیچر» به چاپ رسید. ناسا هم‌چنین یک نشست خبری با حضور اعضای ارشد این ماموریت برای بررسی نتایج به‌دست آمده برگزار می‌کند. علی‌رغم این‌که خورشید منبع اصلی انرژی و حیات بر روی زمین است، ما دانش کاملی از این ستاره در اختیار نداریم.

پارر از میدان‌های مغناطیسی عجیب و موج‌های خورشیدی نامعمول پرده‌برداری کرد

برای مثال، هاله خورشیدی – خارجی‌ترین لایه اتمسفر خورشید – با دمای بیش از یک میلیون درجه سلسیوس نسبت به دمای سطح خورشید با دمای ۵۵۰۰ درجه سلسیوس بسیار گرم‌تر است و علت این امر مشخص نیست. هم‌چنین بادهای خورشیدی پیوسته میدان مغناطیسی زمین را بمباران می‌کنند و بادهای قدرتمند می‌توانند از سپر دفاعی زمین رد شوند و در سیستم‌های ماهواره‌ای و ارتباطی و شبکه‌های انرژی بر روی زمین اختلال ایجاد کنند. درک بهتر نحوه تولید بادهای خورشیدی به ما در آینده در دفاع برابر طوفان‌های خورشیدی کمک می‌کند.

کاوشگر خورشیدی پارکر بیش از هر وسیله ساخت بشر دیگری به خورشید نزدیک شده است. قرار است در سه اقدام آخر خود برای نزدیک شدن به خورشید، که در سال‌های 2024 و 2025 اتفاق خواهد افتاد، این کاوشگر به فاصله حدود 6 میلیون کیلومتری خورشید برسد. در اقدام‌های اولیه‌ای که تاکنون توسط این کاوشگر انجام شده است، پارکر تا فاصله حدود 24 میلیون کیلومتری به خورشید نزدیک شده است.

از ویژگی‌های دیگر این کاوشگر این است که پس از نزدیک شدن به خورشید و با وجود گرمای محیط، به گونه‌ای طراحی شده که دمای داخل آن ۳۰ درجه سانتیگراد باقی بماند. پارکر توسط یک سپر حرارتی ضخیم محافظت می‌شود که در برابر تغییرات حرارتی تا ۵۰۰ برابر بیشتر از گرمایی که از خورشید به زمین می‌رسد، مقاوم است.

تیمور خسروی