ناسا از «هوش مصنوعی» برای کشف «سیارات فراخورشیدی» خبرگزاری علم و فناوری - ناسا از «هوش مصنوعی» برای کشف «سیارات فراخورشیدی» استفاده می‌کند

ناسا از «هوش مصنوعی» برای کشف «سیارات فراخورشیدی» استفاده می‌کند

در سال ۲۰۱۸ یک تیم از این گردهمایی‌ها آموزش دیدند تا یک تکنیک یادگیری ماشینی که شبکه‌های عصبی شبیه به مغز انسان دارد را طراحی کنند تا بتواند با بررسی تصاویر به‌دست آمده ساختار شیمیایی سیارات را به‌وسیله‌ی طول موج و مقدار نور دفعی یا جذبی مولکول‌های اتمسفر آن‌ها به دست بیاورد. ارنی اضافه می‌کند: «روش‌های هوش مصنوعی به ما کمک می‌کند که کارهای پردازشی برای محققان راحت‌تر شود. ولی این فناوری نمی‌تواند به‌زودی جایگزین انسان‌ها شود.»

مقامات ناسا می‌گویند هوش مصنوعی می‌تواند در جستجوی حیات بر روی سیارات خارجی و یافتن ستاره‌های نزدیک، کمک کند. بر اساس بیانیه‌ای از آژانس فضایی، ناسا امیدوار است بتواند از هوش مصنوعی یا فناوری هوش مصنوعی مانند یادگیری ماشینی در تحلیل داده‌هایی که توسط تلسکوپ‌های آینده مانند «جیمز وب اسپیس» جمع‌آوری خواهند شد، استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری و به نقل از اسپیس،‌ «گیدا ارنی»، اخترشناسی در مرکز پرواز فضایی «گودارد» ناسا در «گرین‌بلت»، توضیح داد: «این فناوری به‌ویژه برای تحلیل حجم زیادی از داده‌های جمع‌آوری شده بسیار مهم هستند. زیرا اطلاعاتی که ما از مشاهدات آینده به‌دست خواهیم آورد زیاد و پراکنده خواهند بود و درک آن‌ها نیز سخت خواهد بود. بنابراین استفاده از این ابزارها کمک بزرگی خواهد بود.»

چگونه هوش مصنوعی می‌تواند به یافتن سیارات و ستارگان کمک کند

ناسا برای توسعه‌ی تکنیک‌های پیشرفته‌ی یادگیری ماشین با شرکت‌هایی مانند «گوگل»، «اینتل» و «آی.بی.ام» همکاری کرده است. هر تابستان، ناسا فناوران در زمینه‌ی تکنولوژی و فضا را برای یک برنامه‌ی 8 هفته‌ای به‌نام «آزمایشگاه توسعه‌ی فرانتیر»، گرد هم می‌آورد.

در سال 2018 یک تیم از این گردهمایی‌ها آموزش دیدند تا یک تکنیک یادگیری ماشینی که شبکه‌های عصبی شبیه به مغز انسان دارد را طراحی کنند تا بتواند با بررسی تصاویر به‌دست آمده ساختار شیمیایی سیارات را به‌وسیله‌ی طول موج و مقدار نور دفعی یا جذبی مولکول‌های اتمسفر آن‌ها به دست بیاورد. ارنی اضافه می‌کند: «روش‌های هوش مصنوعی به ما کمک می‌کند که کارهای پردازشی برای محققان راحت‌تر شود. ولی این فناوری نمی‌تواند به‌زودی جایگزین انسان‌ها شود.»

نخستین شناسایی علمی وجود یک سیارهُ فراخورشیدی در سال ۱۹۸۸ انجام شد با این حال، نخستین تأیید در سال ۱۹۹۲ صورت گرفت. از آن به بعد، و تا اول مهُ ۲۰۱۷، شمار سیارگان فراخورشیدی شناسایی شده ۳٬۶۰۸ سیاره بوده که ۲۷۰۲ سیاره در ۶۱۰ سامانهُ سیاره‌ای مختلف، تأیید نیز شده. و این تعداد روز به روز در حال افزایش است.

تیمور خسروی