آیا تاثیرات مفید یوگا و مدیتیشن واقعا اثبات شده است؟

دانشمندان گمان می‌كنند كه تقویت کنترل عاطفی اثری بسیاری مهم بر تأثیرات مثبت یوگا بر مغز دارد. استرس در انسان و حیوان به کوچک شدن هیپوکامپ و عملکرد ضعیف‌تر در تست‌های حافظه ختم می‌شود. یوگا به افراد دارای اختلالات اضطرابی یا حتی بدون آن کمک می‌کند تا استرس خود را مدیریت کنند و به نظر می‌رسد این مهم عملکرد مغز را بهبود می بخشد.

دانشمندان سال‌هاست که می‌دانند ورزش هوازی باعث تقویت مغز می‌شود و به رشد نورون‌های جدید کمک می‌کند؛ اما مطالعات کمکی در مورد چگونگی تاثیر یوگا بر مغز انجام شده است. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد یوگا بسیاری از ساختارهای مشابه و عملکردهای مغزی را که در ورزش هوازی تقویت می‌شوند، تحریک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری و به نقل از ساینس‌دیلی، دانشمندان پس از مطالعات خود به این نتیجه رسیدند که یوگا همانند ورزش‌های هوازی برخی از مناطق مغز را تقویت می‌کند. به عنوان مثال، آن‌ها با افزایش تمرینات یوگا افزایش حجم «هیپوکامپ» را مشاهده کردند. بسیاری از مطالعات که به تأثیرات ورزش هوازی بر مغز پرداخته‌اند، تاثیر مشابهی بر اندازه هیپوکامپ با گذشت زمان نشان داده‌اند.

شواهد یافت شده توسط دانشمندان فواید یوگا بر مغز را نشان می‌دهد

هیپوکامپ در پردازش حافظه دخیل است و با افزایش سن فرسوده می‌شود. همچنین نقش این زائده در بیماری‌های زوال عقل و آلزایمر نیز دیده می‌شود. بسیاری از مطالعات به تغییرات مهم دیگر مغز مرتبط با تمرین منظم یوگا اشاره دارند و آن‌را محدود به افزایش حجم هیپوکامپ نمی‌بینند. مطالعات نشان می‌دهد که با تغییراتی که در مغز دیده می‌شود، افرادی که یوگا را تمرین می‌کنند عملکرد بهتری در تست‌های شناختی یا اقدامات تنظیم هیجان دارند.

دانشمندان گمان می‌كنند كه تقویت کنترل عاطفی اثری بسیاری مهم بر تأثیرات مثبت یوگا بر مغز دارد. استرس در انسان و حیوان به کوچک شدن هیپوکامپ و عملکرد ضعیف‌تر در تست‌های حافظه ختم می‌شود. یوگا به افراد دارای اختلالات اضطرابی یا حتی بدون آن کمک می‌کند تا استرس خود را مدیریت کنند و به نظر می‌رسد این مهم عملکرد مغز را بهبود می بخشد.

مدیتیشن یک تکنیک و تمرین ذهنی و بدنی است که در آن شخص به آرامی توجه خود را به درون می‌برد تا به آرامش جسمی و ذهنی دست پیدا کند. اکثر انواع مدیتیشن از تمرینات مذهبی شرقی به خصوص از هند، چین و ژاپن به غرب رفته‌است. تنها در سه دهه اخیر است که این تکنیک‌ها به‌طور جدی برای دستیابی به سلامتی، بخصوص برای درمان استرس و کاهش دردهای مزمن به کار می‌رود.

انتهای پیام/

تیمور خسروی

زمان انتشار: چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۵:۰۰

شناسه خبر: 84377

کلید واژه‌ها:
دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب