دانش ساخت و تعمیر قطعات هواپیما در کشور پیشرفت داش خبرگزاری علم و فناوری - دانش ساخت و تعمیر قطعات هواپیما در کشور پیشرفت داشته است
با استفاده از توان مهندسان ایرانی؛

دانش ساخت و تعمیر قطعات هواپیما در کشور پیشرفت داشته است

یک شرکت دانش بنیان با استفاده از توان و تجربه نیروهای بومی توانست به دانش ساخت و تعمیر تعدادی از قطعات موتور هواپیما، مطابق با استانداردهای سازمان هواپیمایی کشوری دست یابد.

به گزارش خبرگزاری علم وفناوری استان سمنان؛با پیشرفت تکنولوژی ها و فناوری های محققان در زمینه علوم هوایی، هرروز شاهد پیشرفت های بیشتری در عرصه خدمات هواپیماهای ناوگان هوایی کشورمان هستیم. برخلاف محدودیت های موجود در عرصه بین المللی، ناوگان هوایی کشورمان مجهز به چند فروند از مجهزترین هواپیماهای دنیاست این در حالی است که شرکت های سازنده شان برای تعمیر و سرویس قطعات موتور آن ها هیچ گونه خدماتی را ارائه نمی کنند و تحریم دراین حوزه نیز کشور را دچار مشکلاتی ساخته است.

در برخی از موارد واردات تکنولوژی و یا قطعات صنعت هوانوردی به داخل کشور غیرممکن است. به همین دلیل، تعمیر و یا تأمین داخلی قطعات مورد نیاز صنعت هوایی کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

آخــــرین وضعیت ناوگان هوایی ایران

میانگین سن ناوگان هوایی ایران 24 سال است و از 292 هواپیمای موجود شركت های هوایی در كشور120 فروند آن زمینگیر هستند، توقف و زمینگیرشدن این هواپیماها علاوه بر تحمیل هزینه های بیشتربه شركت ها، مشكلات زیادی را در صنعت هوانوردی به وجود آورده است.

تحریم های ظالمانه در طول 37 سال گذشته شركت های هوایی از جمله ایران ایر را در تنگناهای تامین قطعه قرارداد به طوری كه عدم دسترسی به شركت های تولید كننده قطعه سبب شده تعدادی از هواپیماهای شركت های ایرانی در سال های اخیر در فرودگاه های كشور زمینگیر شوند.

برخی از شركت های هوایی نیز برای تامین قطعه تلاش كردند با خرید هواپیماهای دست دوم فرسوده از سایر شركت های هوایی جهان و انتقال آن به كشور از قطعات یدكی این هواپیماها به عنوان انبار قطعات استفاده كنند تا بتوانند با این هواپیماهای فرسوده، تعدادی از هواپیماهای خود را در حوزه عملیاتی نگه دارند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که در راستای توسعه صنعت هوانوردی، محدودیت‌هایی از جمله زیرساخت و منابع انسانی، فضای پروازی، عدم تکنولوژی مناسب و در نهایت عدم وجود چارچوب قانونی لازم برای این حوزه وجود دارد که باعث شده نسبت استفاده از پتانسیل‌های موجود در بخش هوانوردی عمومی در ایران نسبت به سایر کشورهای منطقه و همچنین کشورهای مشابه خود در دنیا، رقم بسیار ناچیزی شود.

توسعه مشارکت بخش خصوصی در حوزه تولید مصنوعات هوانوردی عمومی و حمایت دولت در جایگاه سیاستگذاری و نظارت عالیه، از جمله عوامل مهم توسعه صنعت هوانوردی در کشور به شمار می‌آید.

بدون شک حوزه هوانوردی عمومی با گستره وسیع خود، دارای کاربردها و قابلیت‌هایی است که در دست بررسی بوده و ارائه اطلاعات و تبیین جنبه‌های گوناگون صنعت هوانوردی عمومی و توجه به این حوزه پربازده در اقتصاد، امری اجتناب ناپذیر و ضروری است.

یکی از بزرگترین چالش های پیش روی کشور در سال های بعد از انقلاب تأمین ناوگانان هواپیماهای غربی بوده است و همین امر موجب شده تا سن ناوگان هوایی ما بالا رفته و از نظر کمی و کیفی نیز پاسخگوی نیاز حمل و نقل ما نباشد. به طور کلی محیط کنونی صنعت هواپیمایی کشور با شرایط زیر مواجه است:

بخش عمده ای از ناوگان حمل و نقل هوایی کشور در اختیار دولت است و اغلب مراکز مربوط به حمل و نقل هوایی اعم از سیاست گذار، قانون گذار (مقررات) و بخش بازرگانی (شرکت های هوایی)، بخش تعمیرات، منابع مالی و . . . همه و همه دولتی است و بسیاری از آنها نیز از یک بخش از دولت اداره می شوند.

ناوگان ما تقریباً قدیمی است.

حمل و نقل هوایی ما جوابگوی تقاضای بازار نیست و برای توسعه تحت فشار است و هنوز دوران رشد خود را طی نکرده است و در صورت مهیا بودن شرایط و امکانات، بیشترین رشد جهانی حمل و نقل هوایی در ایران خواهد بود و برای این کار باید برنامه ریزی کرد. در مجموع ناوگان هوایی مورد نیاز کشور، خود بازار بزرگی را تشکیل می دهد.

هنوز در کشورهای همسایه، امکانات تعمیر و نگهداری کلیه هواپیماهای موجود منطقه راه اندازی نشده است و ظرفیت های خاص وجود دارد که این نیز فرصتی خوب تلقی می شود.

این بستر تعمیر، نگهداری و تولید هواپیمای ایران ۱۴۰ و سایر اقدامات در این زمینه، حکایت بر این مطلب دارد که توانمندی کشور در بخش هوایی بسیار رشد کرده است به گونه ای که طبق نظر متخصصین توانمندی ایران در صنایع هوایی به حدی رسیده است که باید کار بزرگتری را در کشور آغاز کرد.

تاریخچه ورود هواپیما به ایران و تعداد هواپیماهای ایران

خدمات هوایی و هواپیمایی در ایران دارای سابقه ای نزدیک به نیم قرن هستند. اولین هواپیمای ایران در سال ۱۳۳۲ و زمان حکومت احمد شاه به کشور وارد شد. روند رشد حضور هواپیما ها و شرکت های هوایی در ایران به سرعت در مسیر ترقی قرار گرفت و امروز ۲۲ ایرلاین در کشور در حال ارائه خدمات به مسافرین پروازی هستند و بالغ بر ۲۶۶ هواپیما در این ایرلاین ها در حال جابجایی مسافرانند.

مسلما می دانید که ناوگان هوایی ایران خیلی هم جوان نیست و هواپیماهای موجود بر خلاف عمر طولانی خود، هنوز هم درحال ارائه خدمات و جابجایی مسافران در مناطق مختلف داخلی و بین المللی اند. در این مقاله بهترین هواپیماهای ایران را معرفی خواهیم کرد.

ناوگان هوایی ایران شامل چه هواپیماهایی است؟

بدیهیست که ناوگان هوایی ایران شامل هواپیماهای زیادی است که برخی از آن ها سن بیشتری داشته و برخی دیگر جدیدتر هستند. در این ناوگان هوایی علاوه بر هواپیماهای مسافربری، هواپیماهای باربری نیز موجود است، اما ما در این مطلب تنها آنهایی را معرفی می کنیم که برای مقاصد مسافربری مورد استفاده قرار می گیرند. البته برخی از این مدل ها جزء هواپیماهای باربری نیز به حساب می آیند:

  •     BAE 146
  •     BAE
  •     Airbus A300
  •     Airbus A330
  •     Airbus A340
  •     Airbus A321
  •     Airbus A320
  •     Airbus A319
  •     Airbus A310
  •     Boeing 747
  •     Boeing 737
  •     Boeing 757
  •     Boeing 727
  •     Boeing 707
  •     فوکر ۱۰۰
  •     فوکر ۵۰
  •     MD-80
  •     ATR
  •     یالکوو ۴۲
  •     امبرائور
  •     توپولوف – تشریفات دولت

-----------------------------------------------------------------------------------------

 

عضو کمیسیون عمران مجلس:

۵۰ درصد هواپیماها فرسوده هستند

مجید کیان‌پور با بیان اینکه «متاسفانه تعداد زیادی از ناوگان هوایی کشور فرسوده است» اظهار کرد: براساس آماری که ارائه شده ۵۰ درصد هواپیماهای کشور فرسوده هستند بنابراین نوسازی ناوگان هوایی کشور ضروری است.

کیانپور ادامه داد: برای حل این مهم باید هواپیماهای نو از شرکت‌های تولید کننده خریداری کرد، البته با توجه به تحریم‌های آمریکا، شرکت‌های هواپیمایی(ایرباس، بوئینگ) توان فروش این هواپیماها را به ما ندارند.

-----------------------------------------------------------------------------------------

دستاوردی مهم در صنایع هواپیمایی کشور؛

تعمیر بعضی از قطعات موتور هواپیما به دست متخصصان ایرانی

یک شرکت دانش بنیان با استفاده از توان و تجربه نیروهای بومی توانست به دانش ساخت و تعمیر تعدادی از قطعات موتور هواپیما، مطابق با استانداردهای سازمان هواپیمایی کشوری دست یابد.

به گفته محمد حسن دیباجی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان ناوگان هواپیمایی ایران نسبتا قدیمی است و برای سرپا ماندن نیازمند کار علمی گسترده‌ است.

وی درباره فعالیت شرکت‌های داخلی که خدمات تعمیری موتور هواپیما ارائه می‌دهند گفت: در کشور هیچ شرکت خصوصی مجوز ساخت قطعات هواپیما را ندارد.

دیباجی ادامه داد: ‌همکاری با یک شرکت هواپیمایی از تعمیر موتور هواپیمای فوکر۱۰۰ آغاز و به مرور زمان به موتور هواپیمای ایرباس۳۲۰ و بوئینگ ۷۳۷ توسعه پیدا کرده است.

این فعال فناور افزود:‌ فوکر۱۰۰ یک هواپیمای پرکاربرد در داخل کشور است و موتور این هواپیماها ساخت شرکت «رولزرویس» است، این شرکت از هرگونه خدمات به این هواپیماها خودداری کرد. در نتیجه با استفاده از توان و دانش داخلی فعالیت خود را بر روی این موتور آغاز کردیم.

به گفته مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان ، این شرکت از دانش تعمیر و ساخت ۲ قطعه در موتور هواپیمای فوکر۱۰۰ به تعمیر ۸  قطعه در ۵ هواپیما رسیده است.

وی درباره میزان اشتغالزایی که در این حوزه شده است گفت: این شرکت برای ۳۵ نفر به صورت پاره وقت و تمام وقت اشتغالزایی کرده است.

جمع بندی+یک راهکار مهم

با توجه به آن چه در این گزارش گفته شد،حضور بخش خصوصی و متخصصان صنعت هوانوردی باعث توسعه صنعت تعمیر و نگهداری انواع هواپیماهای مسافری در كشور می شود و این عامل مهمی در افزایش اشتغال جوانان كشورمان در این بخش مهم است و حتی بسیاری از شركت های خارجی می توانند از این مزیت منطقه ای ایران ( تعمیر و نگهداری ) استفاده كنند.

از طرفی تعدادی از شركت های هوایی در ایران نیز از نظر بنیه مالی بسیار ضعیف هستند و تعداد پروازهای این شركت ها در ماه حتی به 50 پرواز نیز نمی رسد، لذا در این مقطع برای تقویت فعالیت این شركت ها ادغام آنها ضروری است تا با تشكیل شركت های بزرگ هوایی قدرتمند و افزایش نقدینگی و بنیه مالی بیشتر با هزینه كرد به موقع از زمینگیری ناوگان هوایی در كشور جلوگیری شود.

انتهای متن/ص

زمان انتشار: شنبه ۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۵:۴۲

شناسه خبر: 84546

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب