چرا ناسا یک شبه ۸.۲ میلیون دلار خسارت دید؟ خبرگزاری علم و فناوری - چرا ناسا یک شبه ۸.۲ میلیون دلار خسارت دید؟

چرا ناسا یک شبه ۸.۲ میلیون دلار خسارت دید؟

ناسا ارتباط با ماهواره استریا را از دست داد. «استریا» مخفف تلسکوپ فضایی «آرک‌سکند» است که برای ما امکان تحقیق در فیزیک نجومی را فراهم کرده است. هدف این مأموریت این بود که نشان دهد فناوری مورد نیاز برای کشف سیارات می‌تواند به اندازه‌ای کوچک شود که تا در ماهواره‌های کوچک قرار بگیرد. ایده‌ی اصلی این پروژه این است که سرانجام ماهواره‌های دیگر به مأموریت‌هایی برای یافتن سیاره‌ها اعزام خواهند ‌شد.

حدود یک ماه است که ناسا ارتباط خود را با یکی از ماهوارههای سری مأموریتهای خود، موسوم به «استریا» که وظیفه آن‌ها کشف سیارات جدید در خارج از منظومه شمسی بود، از دست داده است. این ماهواره که «کیوب‌ست» نام دارد، یک فضاپیما با اندازه‌ای کوچک است که در تاریخ 20 آبان 2017 به مدار زمین اعزام شد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری و به نقل از iflScience، اپراتورهای ماموریت از 5 آذرماه گذشته با فضاپیما ارتباطی نداشتهاند و همچنان در تلاشند تا از فروردین مجددا ارتباط خود را با آن برقرار کنند. این پروژه در حالی که ممکن است عمر عملیاتیاش به پایان رسیده باشد، داده‌های عظیمی را در طی دو سال و اندی گذشته تحویل داده است.

ناسا ارتباط با ماهواره استریا را از دست داد

«لورن فسق»، مدیر فعلی این برنامه، در بیانیهای اذعان داشت :«این پروژه در طول اولین ماموریت یک سال و سه ماهه خود به نتایج برجسته‌ای رسیده است. ما بعد از قطع ارتباط با ماهوارهی خود ناامید شدیم، اما از اطلاعات چشم‌گیری که با این ماهواره در طول این مأموریت به‌دست آوردیم، احساس هیجان میکنیم.»

«استریا» مخفف تلسکوپ فضایی «آرک‌سکند» است که برای ما امکان تحقیق در فیزیک نجومی را فراهم کرده است. هدف این مأموریت این بود که نشان دهد فناوری مورد نیاز برای کشف سیارات میتواند به اندازه‌ای کوچک شود که تا در ماهوارههای کوچک قرار بگیرد. ایده‌ی اصلی این پروژه این است که سرانجام ماهواره‌های دیگر به مأموریتهایی برای یافتن سیارهها اعزام خواهند شد.

این پروژه در کنار هدف اصلی خود دستاوردهای متنوع دیگری نیز دارد. از این فضاپیما برای آزمایش قابلیتهای خاص خودمختار ماهوارهها و تعیین چگونگی استفاده از هوش مصنوعی برای اجرای چنین مأموریتهایی استفاده میشد.

ناسا تعداد زیادی برنامه پرواز فضایی با و بدون سرنشین را در تاریخ خود به انجام رسانده‌است. برنامه‌های بدون سرنشین، موجب شدند تا نخستین ماهواره مصنوعی با کاربرد علمی و مخابراتی به مدار زمین فرستاده شود. این برنامه‌ها، همچنین سبب اکتشاف در منظومه شمسی شده است که با فرستادن کاوشگرهایی به زهره و مریخ آغاز شد و شامل برنامه وویجر برای کاوش سیاره‌های خارجی می‌شود.

تیمور خسروی