دانشمندان یکی از مرموزترین «رازهای داوینچی» را برم خبرگزاری علم و فناوری - دانشمندان یکی از مرموزترین «رازهای داوینچی» را برملا کردند

دانشمندان یکی از مرموزترین «رازهای داوینچی» را برملا کردند

با استفاده از یک تکنیک گرافیک کامپیوتری به‌نام تصویرسازی معکوس، دانشمندان قادر بودند تا نقاشی داوینچی را به‌صورت سه‌بعدی پس از صدها سال بازسازی کنند. طبق محاسبات آن‌ها، شعاع این گوی ۶.۸ سانتی‌متر است، و ۲۵ سانتی‌متر جلوتر از حضرت عیسی (ع) قرار دارد. هم‌چنین ضخامت این گوی بیشتر از ۱.۳ میلی‌متر نمی‌تواند باشد.

دانشمندان ممکن است یکی از بزرگ‌ترین رازهای نقاشی لئوناردو داوینچی را حل کرده باشند. علت این‌که چرا گوی شیشه‌ای که در دست نقاشی «سالواتور موندی» است (تاریخ این نقاشی به حدود 1500 میلادی برمی‌گردد)، هیچ‌گونه نشانی از انکسار یا انعکاس نور ندارد، یکی از رازهای نقاشی داوینچی بوده است.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری و به نقل از ساینس‌الرت، طبق یافته‌های مدل‌های کامپیوتری که توسط تیمی از دانشگاه کالیفرنیا طراحی شده‌اند، پاسخ این سوال این است که در این نقاشی حضرت عیسی (ع) یک گوی توخالی به‌جای یک گوی توپر شیشه‌ای در دست دارد. ایده‌ی گوی توخالی قبلا هم توسط مورخان هنری به‌همراه فرضیه‌های دیگری مانند کوارتز ارائه شده بود، اما اکنون یک تصویرسازی سه‌بعدی پیشرفته‌ نشان داده است که نقاشی داوینچی یک شیء شیشه‌ای توخالی را نشان می‌دهد.

دانشمندان یکی از عجیب‌ترین رازهای «لئوناردو داوینچی» را حل کردند

این محققان در گزارش خود نوشتند: «آزمایشات ما نشان می‌دهد که یک چنین تصویرسازی بصری دقیق با استفاده از مواد، منابع نوری و دانش علمی‌ای که برای داوینچی در 1500 میلادی در دسترس بود، امکان‌پذیر است.» لباس‌های حضرت عیسی (ع) که در پشت گوی در تابلوی سالواتور موندی (عبارت لاتین به‌معنای «منجی عالم») دیده می‌شود، تغییرشکل‌یافته یا بزرگ‌شده نیستند، و سه نقطه‌ی سفید بر سطح گوی کشیده شده است. برخی مورخین پیشنهاد داده‌اند که داوینچی عمدا گوی را به‌صورت غیرواقعی ترسیم کرده است.

با استفاده از یک تکنیک گرافیک کامپیوتری به‌نام تصویرسازی معکوس، دانشمندان قادر بودند تا نقاشی داوینچی را به‌صورت سه‌بعدی پس از صدها سال بازسازی کنند. طبق محاسبات آن‌ها، شعاع این گوی 6.8 سانتی‌متر است، و 25 سانتی‌متر جلوتر از حضرت عیسی (ع) قرار دارد. هم‌چنین ضخامت این گوی بیشتر از 1.3 میلی‌متر نمی‌تواند باشد.

لئوناردو یک نقاش پرکار نبود، در حقیقت او پرکارترین نقشه‌کش و طراح بود. او مقاله‌های زیادی در مورد کوچکترین مسائل و طرح‌هایی با کوچکترین جزئیات را در مورد مسائلی که توجهش را جلب می‌کرد، نگهداری می‌نمود. علاوه بر این مقالات و طرح‌ها، مطالعات زیادی پیرامون نقاشی انجام داده‌است که از آنان برای کشیدن برخی از تابلوهای معروف خود همچون بانوی صخره‌ها و «شام آخر» استفاده نموده‌ است.

انتهای پیام/

تیمور خسروی

زمان انتشار: دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰:۰۰

شناسه خبر: 85076

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب