ساخت رنگ های نانو برای بدنه هواپیما بابالاترین کیف خبرگزاری علم و فناوری - ساخت رنگ های نانو برای بدنه هواپیما بابالاترین کیفیت پوشش دهی
گام بزرگ در عرصه ی نانوفناوری صنعتی ایران؛

ساخت رنگ های نانو برای بدنه هواپیما بابالاترین کیفیت پوشش دهی

یک شرکت دانش بنیان ایرانی موفق به تولید رنگ های بدنه هواپیما با فناوری نانو شدند که خاصیت ضد شرگی، مقاوم به اشعه یو.وی و ماندگاری بالا تا هزار ساعت را دارد.

به گـــزارش خبرگزاری علم و فناوری استان سمنان؛قطعاً در سال‌های اخیر کلمه نانو را زیاد شنیده‌اید؛ فناوری جدیدی که حاصل پیشرفت روزافزون فنّاوری بوده و حتی در وسایل و لوازم مختلف نیز واردشده است!

تکنولوژی نانو چیست؟

نانو درواقع یک بیلیونیوم از یک متر است و در این تکنولوژی می‌توان اتم‌ها و مولکول‌های مواد را به‌گونه‌ای هدفمند و با شکلی دیگر در کنار یکدیگر قرارداد و بدون هیچ محدودیتی عناصر و چیزهای جدید دیگری ایجاد کرد.

رنگ‌های نانو به چه نوع از رنگ‌هایی می‌گویند؟

خب مفهوم نانو و تکنولوژی آن اکنون برای شما به‌خوبی مشخص‌شده است.رنگ‌های نانو نیز از دستاوردهای این تکنولوژی بوده که با خود خواص مفیدی را همراه کرده‌اند. در ساختار این رنگ‌ها از ماده‌ای به نام رزین آکریلیک استفاده‌شده که در آن نانو کامپوزیت گنجانده‌شده است؛ نانو کامپوزیت‌ها یکی از عایق‌ترین موادی هستند که اکنون در دنیا وجود دارند. رنگ‌های نانو دارای دودسته شفاف و رنگی است.

استفاده از رنگ و رزین و انواع پوشش­ها در صنایع و قطعات مختلف با اهداف مشخصی مانند زیبایی، مقاومت به سایش و خوردگی یا افزایش خواص نوری و هدایتی و موارد دیگر، حائز اهمیت است.یکی از کاربردهای مهم انواع رنگ و رزین، پوشش­ دهی بدنه، تاسیسات و کابین هواپیماها است.

ویژگی های رنگ نانو

رنگ‌های نانو دارای ویژگی‌های متعددی هستند و همین ویژگی‌ها منجر شده تا آن‌ها به محصولی پرطرفدار تبدیل شوند، برخی از ویژگی‌های این نوع از رنگ‌ها به شرح زیر می‌باشند.

  •     رنگ‌های نانو قابل‌استفاده در رنگ‌آمیزی و عایق‌کاری دیوارها، کف و سقف ساختمان می‌باشند.
  •     در اثر استفاده از آن‌ها در مصرف انرژی سرمایش و گرمایش صرفه‌جویی خواهد شد.
  •     این رنگ‌ها بر پایه آب بوده و نیازی به حلال ندارند، بنابراین از دسته مواد دوستدار طبیعت به‌حساب خواهند آمد.
  •     رنگ‌های نانو آب‌گریز، مقاوم در برابر نفوذ باران و رطوبت محیط می‌باشند.
  •     به دلیل مقاومت بالا در شرایط جوی مختلف قابلیت استفاده در نماهای بیرونی و حتی در پشت‌بام‌ها رادارند.
  •     این رنگ‌ها دارای قدرت چسبندگی بالا بوده و بر روی هر سطحی همچون فلزی، چوبی، گچی، سیمانی، بتنی، گالوانیزه و … قرار می‌گیرند.
  •     شستشوی راحت توسط آب، آب و صابون و حتی آب باران
  •     رنگ‌هایی مقاوم در برابر رشد باکتری‌ها، کپک و قارچ
  •     به‌تناسب جنس سطح می‌توان این رنگ‌ها را به‌صورت شفاف نیز مورداستفاده قرارداد.
  •     قابلیت افزودن رنگ‌دانه‌های مختلف به آن و تولید طیف‌های مختلف رنگی
  •     ضد اشعه UV خورشید
  •     این رنگ‌ها از قیمت مناسب بهره برده و رقیب قوی در برابر رنگ‌های معمولی هستند.
  •     اجرای رنگ‌های نانو توسط هر وسیله رنگ‌آمیزی امکان‌پذیر است.
  •     دارای ماندگاری بسیار بالا
  •     مقاومت در برابر ذرات آلاینده معلق در هوا

نخستین تولیدکننده رنگ هواپیما در کشور

یک شرکت فعال در حوزه رنگ و رزین چهار محصول دانش بنیان دارد که شامل دو مورد از آن در حوزه پلاستیزول(پوشش ضخیم پلاستیکی)، یک محصول در حوزه رنگ صنعتی و یک محصول در حوزه رنگ هواپیمایی می‌شود. این شرکت محصولات متنوعی در حوزه رنگ، پوشش، رزین و رنگ‌های پودری دارد که در صنایع خودرو، هواپیما، ساختمانی، قطعات پلاستیکی و فولاد کاربرد دارد. رنگ‌ها، پوشش‌ها و رزین‌های این شرکت مقاومت بالایی در برابر سایش و ضربه دارند.

این شرکت فعال در حوزه رنگ و رزین بالغ بر ۶۰۰ تن در سال رنگ پودری در کشور تولید می کند. با این حال نخستین شرکت ایرانی است که اقدام به تولید رنگ مخصوص هواپیما کرده است.

قره‌داغی در این خصوص بیان کرد: تنها چند مورد از شرکت‎های هواپیمایی داخلی رنگ مخصوص هواپیما ما را خریداری می‌کنند. یکی از دلایل آن تکمیل نبودن سبد محصولات شرکت ماست اما دلیل اصلی عدم استقبال و عدم اعتماد به محصولات داخلی است.

کمتر از ۱۰ درصد از رنگ‌های موردنیاز برای هواپیماهای داخلی از این شرکت خریداری می‌شود. گردش مالی سالانه صنعت رنگ در کشور یک میلیارد دلار است. تخمین زده می‌شود سالانه ۱۰ میلیون دلار هزینه واردات رنگ می‌شود. خرید شرکت‌های هوایی داخلی از این شرکت دانش‌بنیان تنها حدود یک میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور دارد. این در حالی است که هزینه رنگ‌های خارجی مخصوص هواپیما پنج تا هشت برابر بیشتر از نمونه داخلی است.

خواصی همچون مقاومت شیمیایی مناسب، عدم شره شدن، استحکام کافی و مقاومت در برابر شوک­های حرارتی و اشعه فرابنفش از جمله خواص مورد نیاز رنگ­های مورد استفاده در پوشش­ دهی بدنه هواپیما است.

نوبخت قره داغی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان تولید کننده رنگ و رزین در نشستی خبری گفت: در این شرکت که از سال ۶۸ ایجاد شده موفق شدیم رنگ های صنایع فولاد، رنگ های صنعتی، رنگ های ساختمانی و... را به تولید و به دست مشتری برسانیم.

وی با بیان اینکه ما به تازگی موفق شدیم رنگ بدنه هواپیما را با تایید ستاد توسعه فناوری نانو تولید کنیم، گفت: این رنگی که تولید شده مورد تایید سازمان هواپیمای کشوری نیز هست.

قره داغی با تاکید بر اینکه ما توانایی تولید رنگ های بدنه همه هواپیما های کشور را داریم، خاطر نشان کرد: اما این موضوع بستگی به استقبال صنایع هواپیمایی و شرکتهای این حوزه دارد؛ با این حال توانسته ایم ۱۰ درصد رنگ صنعت هوایی را تامین کنیم.

وی ادامه داد: تولید رنگ های بدنه هواپیما در این شرکت ارزان تر از نمونه های خارجی است و طبق براوردهایی که شده رنگ بدنه هواپیمای ایرانی تقریبا قیمتی برابر با یک، پنجم نمونه های خارجی دارد و این می تواند صرفه جویی ارزی زیادی را به ارمغان بیاورد.

مدیر این شرکت دانش بنیان عنوان کرد: تاکنون به ۳۰ ایرلاین رنگ بدنه هواپیما فروخته ایم.

وی خاطر نشان کرد: اگر بتوانیم فروش این رنگ های بدنه را در کشور به خوبی داشته باشیم قادر هستیم این رنگ ها را به کشورهای همسایه صادر کنیم؛ عمان، عراق، سوریه، تاجیکستان می توانند مخاطب ما باشند.

خاصیت ضد شرگی و یووی از ویژگی های رنگ بدنه هواپیما

گلاره دائمی مسئول تحقیق و توسعه این شرکت دانش بنیان نیز  در ادامه خاطر نشان کرد: در این شرکت تاییدیه رنگ بدنه برای هواپیمای فوکر و یکی از هواپیماها  را اخذ کرده ایم.

دائمی با بیان اینکه این رنگ ها سه تا پنج سال گارانتی دارند، عنوان کرد: مقاوم به تنش های دمایی، مقاوم به روغن، ضد شرگی مقاوم به اشعه یو.وی و ماندگاری بالا تا هزار ساعت از جمله ویژگی های رنگ بدنه هواپیمای تولیدی در این شرکت است.

وی تاکید کرد: با ذرات نانو توانستیم ضد شرگی را بهبود بخشیم و رئولوژی رنگ(خاصیت ویسکوزیته رنگ برای پاشش بهتر) را کنترل کنیم. امروزه، استفاده از نانوذرات به منظور بهبود ویسکوزیته و عدم شره شدن رنگ اعمالی بر روی بدنه، راهکاری مهم در افزایش کیفیت پوشش ­دهی هواپیماست.

مسئول تحقیق و توسعه این شرکت گفت: رنگ استفاده شده در بدنه هواپیما باید قابلیت کافی برای مقاومت در برابر عوامل شیمیایی مانند روغن هیدرولیک (اسکایدرول) استفاده شده در بخش­های مختلف هواپیما مانند قطعات موتور را نیز فراهم کند. چرا که در صورت نشتی این روغن و تماس به بدنه هواپیما و انحلال رنگ بدنه، مشکلاتی در عملکرد هواپیما ایجاد می شود.

جمعی از خبرنگاران از این کارخانه تولید رنگ ورزین بازدید کردند. این شرکت برای تولید رنگ بدنه هواپیما گواهینامه نانومقیاس دریافت کرده است.

انتهای متن/ص

زمان انتشار: پنج شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰:۰۰

شناسه خبر: 85211

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب