خبرگزاری علم و فناوری

مطالعه DNA نشان می دهد که مارها می توانند منبع شیوع کروناویروس باشند

دانشمندان چینی در حال ارائه اولین مطالعه ژنتیکی در مورد این ویروس جدید هستند که ویروس جدید ممکن است از مارها سرچشمه گرفته باشد، که مشخص شد در بازار حیوانات در ووهان جایی که شیوع آن شروع شده است فروخته می شود.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از اردبیل و به نقل از نیو اطلس؛ مقاله جدیدی که در ژورنال ویروس شناسی پزشکی منتشر شده است، اولین نتایج یک مطالعه ژنتیکی را در DNA جدید کروناویروس که در حال حاضر در سراسر جهان پخش می شود، گزارش می کند. این تحقیقات نشان می دهد که ویروس جدید ممکن است از مارها سرچشمه گرفته باشد، که مشخص شد در بازار حیوانات در ووهان جایی که شیوع آن شروع شده است فروخته می شود.

بسیاری از بدترین شیوع ویروسی که بشریت را درگیر کرده است از حیوانات سرچشمه گرفته است. این ویروس ها به بیماری های ویروسی زونوتیک مراجعه می کنند و در ابتدا در حیوانات تکامل می یابند و سپس جهش های ژنتیکی به دست می آورند که به آنها اجازه می دهد تا به سمت انسان پرش کنند.

تصور می شد که دو شیوع کروناویروس اخیر، SARS  و  MERS، در ابتدا در خفاش ها قبل از انتقال به حیوانات دیگر تکامل یافته و در نهایت انسان را آلوده کرده اند. در مورد  SARS، مرواریدهای کف دست ماسک شده مظنون اصلی برای انتقال اولیه بین حیوان و انسان هستند، در حالی که شترها به عنوان منشأ حیوانات در MERS نقش دارند.

تصور می شود این شیوع تاج ویروس جدید، به نام 2019 nCoV توسط سازمان بهداشت جهانی، در یک بازار حیوانات در ووهان چین سرچشمه گرفته است. بازار خاص برای فروشندگانی که طیف گسترده ای از حیوانات عجیب و غریب از جمله توله سگهای گرگ، طاووس و تمساح را می فروشند شناخته شده است.

اکنون تیمی از دانشمندان چینی در حال ارائه اولین مطالعه ژنتیکی در مورد این ویروس جدید هستند. تحقیقات جدید نشان می دهد که nCoV 2019 ترکیبی از یک کورو ویروس شناخته شده است که در خفاش ها یافت می شود و یک ویروس دوم با منشا ناشناخته. به این ویروس ها ویروس نوترکیب گفته می شود.

مطالعه بیشتر در مورد کدهای پروتئینی خاص که مورد حمایت ویروس است، نشان می دهد که حیواناتی که احتمالاً 2019 nCoV را پناه نمی دهند، قبل از پرش به انسان مارها بودند.

محققان در این تحقیق نتیجه می گیرند: نتایج بدست آمده از تجزیه و تحلیل تکاملی ما برای اولین بار نشان می دهد که مار محتملترین مخزن حیوانات حیات وحش برای 2019 NCoV است. اطلاعات جدید به دست آمده از تجزیه و تحلیل تکاملی ما برای کنترل موثر شیوع ناشی از ذات الریه ناشی از پنومونی ناشی از nCoV 2019 بسیار مهم است.

سرمقاله تحقیق جدید، از طرف سه دانشمندی که روی این مطالعه جدید کار کرده اند، نشان می دهد که این فرضیه مار مطمئناً قابل قبول است، اما قبل از اثبات قطعی هر منشاء، کار بسیار بیشتری لازم است. بسته شدن متعاقب بازار در ووهان باعث می شود تا خانه های حیوانات منبعی به چالش کشیده شود.

دانشمندان در این مکالمه می نویسند: مارها اغلب در حیوانات وحشی به خفاش ها شکار می کنند. گزارش ها حاکی از آن است که مارها در بازار غذاهای دریایی محلی در ووهان فروخته شده اند و این احتمال وجود دارد که nCoV 2019ممکن است از گونه های میزبان - خفاش ها - به مارها و سپس به ابتدای این شیوع تاج پرش کند. با این حال، چگونگی سازگاری ویروس با هر دو میزبان خونسرد و خونگرم همچنان یک رمز و راز است

این مطالعه جدید در مجله ویروس شناسی پزشکی منتشر شده است.

زمان انتشار: پنج شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۲:۴۰