دانشمندان ۳۰۰ ویروس "عظیم" که ترفندهای عجیب و غریب دارند کشف کردند

دانشمندان ۳۰۰ ویروس "عظیم" را کشف کردند که باکتری ها را می خورند ، و DNA آنها باورنکردنی بزرگ است.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری استان تهران؛ دانشمندان هر روز ویروس های عجیب و غریب و جدیدی را از سراسر جهان پیدا می کنند.  این هفته ، گروهی از محققان از کشف باکتریوفاژهای نسبتاً گسترده ، که ویروس های آلوده کننده باکتری هستند ، خبر دادند.  میکروارگانیسم های غول پیکر نه تنها ویروس های اندازه گیری شده عادی بلکه توانایی انجام ترفندهای پیچیده ای را دارند که در طب مدرن نیز می بینیم.  آخرین به روز رسانی ها در مورد ویروس کرونوروویروس WUHAN ویروس های دارای ژن های بزرگتر از باکتری ها به تازگی دانشمندان با یک ویروس گسترده ویروس ها به نظر می رسند.

حتی غیر از بعضی از اشکال باکتریها به طور غیرمعمول بزرگ ، بزرگتر می شوند.  و ابعاد ماموت آنها به واسطه ژنتیک غرقانویی آنها تکرار می شود.  به عنوان مثال ، ویروس آنفلوانزا A دارای هشت ژن است ، که طول آن تا 13 جفت پایه DNA است.  اما با این کشف ، دانشمندان اکنون ژن هایی را برای ویروس هایی با صدها ژن و بیش از یک میلیون جفت پایه پیدا کرده اند.

به عبارت دیگر ، آنها تحت ضعیف ترین میکروسکوپ ها قابل مشاهده هستند.  این میکروارگانیسم های بزرگ که به سادگی به عنوان "ویروس های غول پیکر" شناخته می شوند ، عمدتاً در آمبول ها ، اغلب در مکان هایی که انسان ها به آنجا نمی روند ، یافت می شوند.  اما اکنون محققان دریافته اند که ویروس های مشابه زیادی در مکان هایی وجود دارند که هم "خارج از آنجا" و هم آشنا هستند.  در سال 2019 ، یک تیم ویروس های غول پیکر را که در روده مردم در بنگلادش زندگی می کردند ، مستند ساخت.  در یک مطالعه جدید ، که امروز در Nature منتشر شده است ، همان تیم شواهدی از ویروس های حتی بزرگتر در سراسر جهان منتشر کرده است.

تهیه سوپ DNA:

دانشمندان با تجزیه و تحلیل DNA جمع آوری شده در سوپ نمونه های به دست آمده از دنیای طبیعی ، ویروس های عجیب و غریب جدید را مطالعه و کشف می کنند.  این بار ، آنها نمونه هایی را که از مدفوع انسان و حیوانات ، اجسام تازه و دریایی آب ، رسوبات گل آلود ، گل چشمه های آب گرم و جاهای دیگر گرفته شده بود ، بررسی کردند.  دانشمندان سپس میکروبهایی را انتخاب کردند که فاژهای مورد نظرشان نیست.  سرانجام ، آنها ژنوم های باقی مانده در مخلوط را بازسازی کردند.  جیل بانفیلد ، استاد مطالعات زمین و سیاره های دانشگاه کالیفرنیا ، برکلی ، به Gizmodo گفت: "ژنوم ها [یافتیم] بزرگ هستند ، بسیار بزرگتر از فاژهای" معمولی است.

بانفیلد و همكارانش گفتند كه آنها بیش از 300 نوع فاژ مختلف را شناسایی كردند كه همگی DNA آنها بیش از 200000 جفت پایه است.  بزرگترین آنها بیش از 735،000 جفت پایه بود که بیش از 10 برابر میانگین ویروس جفت پایه است.  به نظر می رسد این فاژها "فاژهای عظیمی" از ژن ها استفاده می کنند ، ژنهایی که به طور معمول در موجودات زنده و سلول ها یافت می شوند ، ژنهایی هستند که باید به آنها امکان انجام ترفندهای شگفت انگیز را بدهد.  برنامه های کاربردی برای CRISPR تعداد زیادی از فاژهای عظیم ژنهایی دارند که برای سیستم مورد استفاده باکتریها برای مقابله با ویروسها مهم هستند.

CRISPR.به طور کلی مردم از: CRISPR به عنوان یک فناوری ویرایش ژن جدید و جالب استفاده می کنند ، اما در واقع از سیستم ایمنی باکتری باستان (و یک ارگانیسم تک سلولی دیگر به نام آرکه) استفاده می شود ، که از آن برای برش DNA ویروس های خصمانه با هدف عفونت و خراب کردن استفاده می شود.

با هدف قرار دادن و از بین بردن ویروس های دیگر که در همان سلول میزبان رقابت می کنند ، ژن های مرتبط با CRISPR می توانند برای کمک به فاژهای عظیم در تقویت دفاع میزبان خود ایجاد کنند.

خبرنگار:علیرضا یزدی نژاد