موادغذایی لازم برای بدن جهت مقابله با کوید۱۹ خبرگزاری علم و فناوری - موادغذایی لازم برای بدن جهت مقابله با کوید۱۹

موادغذایی لازم برای بدن جهت مقابله با کوید۱۹

کمبود ویتامین و املاح ایمنی بدن را در مقابل بیماری کرونا کاهش می دهد پس با مواد غذایی ایمنی را بالا ببریم.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری فارس، این روزها کرونا ویروس به عنوان مهم ترین عامل مسری عفونی تنفسی در دنیا مطرح شده و در کشور ما نیز هر روز آمار فزاینده آن را می شنویم. لازم است بدانیم افراد با کمبود مواد مغذی و ضعف سیستم ایمنی بیشتر در معرض ابتلا به عفونت های ویروسی و تشدید این بیماری قرار دارند، با این حال با تغذیه مناسب می توان تا حدود زیادی به تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر این ویروس کمک کرد.

 

شبنم باقری، کارشناس ارشد دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز می گوید:  تعدادی از مواد غذایی به علت داشتن ویتامین C، در تقویت سیستم ایمنی نقش مهمی دارند. انواع میوه‌ها و سبزی‌ها مانند انواع لیمو، انواع مرکبات، گریپ فروت، انواع توت، کیوی، فلفل دلمه‌ای، سیب زمینی و سبزی های برگ سبز از قبیل انواع کلم به دلیل داشتن ویتامین C می‌ توانند در تقویت سیستم ایمنی موثر باشند.

 

او می افزاید: کمبود روی در بدن از طریق کاهش سلول های ایمنی باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود. در این زمینه مصرف منابع غنی روی شامل غلات کامل، لبنیات و منابع پروتئین حیوانی مانند تخم مرغ، گوشت قرمز، ماهی و ماکیان توصیه می شود. برای بالا بردن ایمنی بدن از خوردن لبنیات و به ویژه ماست پروبیوتیک‌دار نباید غافل شد. همچنین باید توجه داشته باشیم که منابع غذایی حیوانی به صورت کاملا پخته مصرف شوند.

 

این کارشناس تغذیه اذعان دارد که مصرف کافی «سلنیوم» به کمک کاهش التهاب و افزایش سلول های سیستم ایمنی، سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. منابع غنی سلنیوم شامل منابع پروتئین حیوانی، موز، لبنیات، قارچ هستند.

 

شبنم باقری ادامه می دهد: ویتامین E یکی دیگر از مواد مغذی است که عملکرد آنتی اکسیدانی قوی داشته و به بدن در تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با عوامل بیماری زا کمک می کند. منابع غنی این ویتامین شامل مغزها مانند بادام، بادام زمینی، فندق و روغن های گیاهی هستند.

 

وی ادامه می دهد: یکی دیگر از منابع غذایی موثر در تقویت ایمنی بدن، مواد غذایی دارای ویتامین A مانند تخم‌مرغ، هویج، انبه، سیب ‌زمینی، زردآلو، کدو حلوایی و سبزی های برگ سبز تیره مانند اسفناج است.

 

در ادامه به این نکته اشاره می نماید که : مصرف غلات سبوس ‌دار و حبوبات که منابع خوبی برای ویتامین‌های گروه B هستند نیز از بروز عفونت ‌های مکرر دستگاه تنفسی فوقانی پیشگیری می‌کند. مواد غذایی غنی از امگا ۳ نیز مانند ماهی قباد، قزل‌آلا، ماهی‌های روغنی، دانه کدو حلوایی و روغن شاه‌دانه که غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند، توصیه می شود.

 

او با ذکر یک نکته مهم که کم آبی بدن باعث می شود مخاط بدن عملکرد خوب خود را نداشته باشد. بنابراین باید با تامین آب کافی برای بدن لایه های مخاطی (موکوز) را آماده نگاه داشت تا بتوانند به بهترین شکل از ورود ویروس ها و باکتری ها به بدن جلوگیری کنند. به طور میانگین نوشیدن روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب توصیه می شود، زیرا هیدراته بودن به بدن برای دفع سموم و حفظ ایمنی مناسب کمک می کند.

 

 

خبرنگار: مهرآفرین وثوقی

انتهای خبر/

زمان انتشار: شنبه ۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۰:۰۰

شناسه خبر: 86684

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب