خبرگزاری علم و فناوری

کاهش نور ستاره ابطالجوزا ممکن است فقط گرد و غبار باشد ، نه به دلیل آمادگی برای انفجار!

ابطالجوزا ، یکی از درخشان ترین ستاره های آسمان، ناگهان در اواخر سال ۲۰۱۹ محو شد؛ این موضوع اخترشناسان را شگفت زده کرد و گمانه زنی هایی را مبنی بر انفجار این ستاره ایجاد نمود.

این تصویر مادون قرمز ، که در دسامبر سال 2019 با تلسکوپ بسیار بزرگ در شیلی گرفته شده است ، گرد و غبار اطراف ستاره ابط‌الجوزا را نشان می دهد. دانشمندان می گویند که این غبار می تواند دلیل کاهش نور اخیر ستاره را روشن سازد. نقطه نارنجی ابط‌الجوزا است و دیسک سیاه بیشتر نور این ستاره را مهار می کند تا گرد و غبار دیده شود.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از خراسان جنوبی و به نقل از ساینس نیوز، ابطالجوزا، یکی از درخشان ترین ستاره های آسمان، ناگهان در اواخر سال 2019 محو شد؛ این موضوع اخترشناسان را شگفت زده کرد و گمانه زنی هایی را مبنی بر انفجار این ستاره ایجاد نمود.

اما در اواخر ماه فوریه ، ابطالجوزا دوباره شروع به درخشش کرد و شایعات مربوط به درگذشت آن را از بین برد. اکنون یک مطالعه نشان می دهد که این کم نور شدن ناشی از گرد و غباریست که توسط ستاره ریخته شده است.

ابطالجوزا ، نوعی ستاره عظیم و قدیمی که یک ابرقهرمان قرمز نام گذاری شده است، در حدود 700 سال نوری از زمین فاصله دارد و شانه صورت فلکی اوریون را نشانه گرفته است. ستاره شناسان ده ها سال است می دانند که ، به زودی، این ستاره سوخت خود را به پایان خواهد رساند و در یک ابرنواختر درخشان خود را منفجر خواهد کرد .

محققان ابطالجوزا را با تلسکوپ بسیار بزرگ شیلی مشاهده کرده اند. این ستاره در دسامبر 2019 نسبت به ژانویه 2019، قبل از شروع محو شدن، به طور قابل توجهی کمرنگ تر به نظر می رسید. اما به نظر می رسد که کمبود نور فقط در نیمکره جنوبی ستاره ظاهر می شود ، نه به طور یکنواخت در سراسر ابطالجوزا. طبق تصویری که این تیم در 14 فوریه منتشر کرد، این امر می تواند توسط یک ابر غبار نامتقارن توضیح داده شود ، اگرچه ممکن است وضعیت پیچیده تر باشد. مونتارگس قصد دارد هفته 16 مارس را دوباره ابطالجوزا را مشاهده کند و نتایج را در اواخر سال جاری منتشر کند.

اگر کمبود نور ناشی از گرد و غبار باشد ، این امر به ستاره شناسان فرصتی خواهد داد تا یک ستاره در همان نزدیکی که جرم خود را در زمان واقعی از دست می دهد، تماشا کنند. مونتارگس می گوید: "یک ضرب المثل معروف وجود دارد که می گوید، ما تخیلی هستیم" و با نشان دادن خطی که اخترفیزیکولوژیست مشهور، کارل ساگان بیان کرده است می افزاید: "شاید اتم هایی که به آنها نگاه می کنیم بخشی از یک سیاره و شاید موجودات هوشمند باشند. به همین دلیل است که این موضوع بسیار هیجان انگیز است. "