توصیه های تغذیه ای برای ماه مبارک رمضان

مدیر گروه تغذیه مرکز بهداشت استان یزد عنوان کرد: با توجه به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و البته شیوع ویروس کرونا ضروری است که افراد برای سلامت خود به بحث تغذیه توجه ویژه ای داشته باشند.

یوسف نقیایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری یزد اظهار داشت: از آنجا که عنوان می شود نوشیدن مایعات نقش به سزایی در جلوگیری از ابتلا به کرونا دارد، می بایست بین وعده های افطار تا سحر به کرات از مایعات استفاده شود. با این شیوه به راحتی بدن را از کم آبی و دهیدراته شدن حفظ می کنیم.

وی ادامه داد: بدن با دریافت آب کافی در واکنش‌های ایمنی و مبارزه با عوامل بیماری زا مناسب تر عمل می کند.

 

در مصرف پروتئین ها زیاده روی نکنید

وی تاکید کرد: یکی دیگر از موارد بسیار مهم در افزایش سطح ایمنی مصرف مناسب پروتئین ها است که در انواع گوشت ها، تخم مرغ، ماهی و انواع حبوبات به وفور یافت می شود.

نقیایی ابراز داشت: در مصرف پروتئین ها باید دقت داشت که باید میزان لازم را در وعده افطار و سحر تقسیم کرد. این کار به جذب بهتر این مواد کمک می کند. چرا که اگر در یک وعده مقدار زیادی پروتئین بخوریم قسمتی از آن تبدیل به چربی خواهد شد.

وی اضافه کرد: بنابراین استفاده کافی از مواد مواد پروتئینی و توزیع مواد پروتئینی در واحدهای مختلف بسیار حائز اهمیت است. فقط کافیست که در مصرف آن ها زیاده روی نداشته باشید.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: بهترین گزینه‌ مصرف یک واحد از مواد گوشتی است. این میزان نصف ران مرغ، حدود ۵۰ تا ۶۰ گرم گوشت قرمز، یک تا دو عدد تخم مرغ و نصف لیوان حبوبات پخته را شامل می شود.

 

میوه ها را فراموش نکنید

مدیر گروه تغذیه مرکز بهداشت استان یزد با تاکید بر لزوم استفاده از میوه ها گفت: خرما هم یک میوه محسوب می‌شود و مصرف آن می‌تواند در کنار وعده‌های افطار و یا بین افطار و سحر در کنار مصرف میوه ها استفاده شود اما مصرف بیش از اندازه آن با توجه به اینکه افراد را به سمت چاقی می برد خیلی توصیه نمی‌شود.

وی ادامه داد: هر دو عدد خرما یک واحد میوه حساب می‌شود. در زمان روزه داری بهترین گزینه این است که ما دو تا سه واحد میوه مصرف کنیم که بهترین جایگاه آن هم بین افطار و سحر است. بنابراین خوب است در یک میان وعده از انواع میوه ها از جمله خرما استفاده کنیم. ولی اگر طبق سنت با خرما روزه را افطار کردیم دیگر نباید از آن استفاده کنیم.

 

بالا بردن سطح ایمنی بدن با مصرف آنتی اکسیدان ها

نقیایی اظهار کرد: مصرف آنتی اکسیدان ها مثل ویتامین های C و E سطح ایمنی بسیار خوبی به ما می دهند. و سبزی‌ها و میوه‌ها منابع غنی آنتی اکسیدان هستند.

وی گفت: آنتی اکسیدان ها به صورت کلی باعث افزایش سطح ایمنی بدن می شود و همان طور که از اسم آن ها بر می آید ضد اکسیدان هایی هستند که به صورت طبیعی و غیرطبیعی در بدن ما به وجود می آید. معمولا بخشی از واکنش های ویروسی و باکتریایی باعث تولید اکسیدان ها می‌شود و خنثی کردن این اکسیدان ها باعث آسیب کمتر به سلولهای بدن می شود.

انتهای پیام/

 

زمان انتشار: جمعه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹:۳۲

شناسه خبر: 87444

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب