ویروس کرونا چه تأثیری بر اندام های بدن می گذارد ؟ خبرگزاری علم و فناوری - ویروس کرونا چه تأثیری بر اندام های بدن می گذارد ؟ / داروی درمان Covid-۱۹ محقق ایرانی وارد فاز عملیاتی می شود
علم و فناوری گزارش می دهد؛

پس از آنکه نتایج آزمایش یک داروی پادتن مونوکلونال انسانی به نام leronlimab برای مقابله با ویروس کرونا موفقیت آمیز بوده، قرار است فاز دوم آزمایش انسانی این دارو آخر ماه جاری میلادی آغاز گردد .

گروه دانش خبرگزاری علم و فناوری سجاد عبدلی ؛ ویروس کرونا که برای اولین بار در چین شیوع پیدا کرده است طی چند ماه از یک دشمن ناشناخته در این کشور، به مشکل جهانی تبدیل شده است. همزمان با انتشار این ویروس در سرتاسر جهان، دانشمندان و محققان به دنبال آن هستند تا بتوانند راهی برای مقابله با این ویروس کشف نمایند به همین دلیل تلاش ویروس‌شناسان برای ساخت واکسنی یا داروی برای این بیماری متمرکز شده و تاکنون بیش  150 نوع دارو بر روی این ویروس آزمایش شده که تمامی این داروها یا کم اثر یا بدون تأثیر بوده اند . اما به تازگی یک گروه تحقیقاتی در کالج پزشکی "آلبرت انیشتن" در نیویورک، به مدیریت اجرایی محقق ایرانی نادر حسن‌پور، موفق به تولید داروی برای درمان ویروس کرونا شده است که آزمایشات اولیه خود را با موفقیت پشت سر گذاشته است. در این گزارش به تأثیر بیماری کرونا بر اندام های مختلف بدن و علت کشف دیرهنگام درمان یا واکسنی برای این بیماری و معرفی داروی احتمالی محقق ایرانی خواهیم پرداخت .

بیماری کرونا بر کدام یک از اندام های بدن اثر می گذارد ؟

هنوز ناشناخته‌ ها و ابهامات بسیاری در مورد کروناویروس جدیدی که از ووهان شیوع پیدا کرد و این روزها به یکی از بحران‌های عمده برای سلامت جمعیت جهان تبدیل شده است، وجود دارد اما یک نکته دراین باره قطعی است؛ این بیماری می‌تواند در سراسر بدن فرد مبتلا مشکلات اساسی ایجاد نماید و حتی مرگ بیمار را در پی داشته باشد. در ادامه به تأثیر این بیماری بر اندام های مختلف بدن خواهیم پرداخت :

1- تأثیر کروناویروس بر ریه ها :

مانند سایر موارد ویروس کرونا از جمله بیماریهای SARS ، MERS و سرماخوردگی، کروناویروس یک بیماری تنفسی است ، بنابراین معمولاً ابتدا ریه ها مبتلا می شوند. علائم اولیه این بیماری تب ، سرفه و تنگی نفس است که در مدت 2 تا 14 روز پس از مواجهه با ویروس ظاهر می شوند. شدت COVID-19 از علائم خفیف یا بدون علائم تا بیماری شدید یا بعضا کشنده متفاوت است. داده های مربوط به بیش از 17 هزار مورد گزارش شده در چین نشان داد که تقریبا 81 درصد موارد خفیف بوده و حدود 19 درصد نیز شدید و بحرانی بوده است .

2- معده و روده ها :

برخی از افراد مبتلا به ویروس کرونا گزارش کرده اند علائم گوارشی مانند تهوع یا اسهال دارند، اگرچه این علائم بسیار کمتر از مشکلات ریه ها هستند. در حالی که به نظر می رسد کرونا ویروس ها زمان بیشتری از طریق ریه ها وارد بدن می کنند ، روده ها از دسترس این ویروس ها دور نیستند.  دو مطالعه اخیر - یکی در مجله پزشکی نیو انگلستان و یک نسخه بر روی medRxiv  گزارش داده است که نمونه مدفوع برخی از افراد مبتلا به COVID-19 برای ویروس مثبت است.

3- قلب و عروق خونی :

قلب و ریه ارتباط نزدیکی با هم دارند هنگامی‌که پنومونی به وجود می‌آید قلب مجبور است سخت تر کار کند و در صورتی که بیمار از قبل دچار بیماری قلبی باشد فشار زیادی به قلب او وارد خواهد شد. گزارش‌های اولیه از زمان شروع این بیماری در چین نشان می‌دهد که ۴۰ درصد از افرادی که به علت بیماری در بیمارستان بستری شده بودند یا دچار بیماری قلبی عروقی بودند یا به علت برخی اختلالات از قبیل سکته مغزی جریان خون رسانی به مغز آنها به خوبی انجام نمی‌‌شد. داده‌های آماری به دست آمده به این معنا نیست که افراد مبتلا به بیماری قلبی بیشتر دچار ویروس کرونا می‌شوند بلکه به این معنا است که این گروه از افراد پس از ابتلا به این ویروس بیشتر دچار عوارض خواهد شد. افرادی که درون شریان‌های آنها پلاک یا توده‌های چربی وجود دارد در معرض خطر حمله قلبی قرار می‌گیرد زیرا بیماری‌های ویروسی از قبیل کوید ۱۹ باعث ناپایدار شدن این پلاک‌ها می‌شوند که شریان‌های منتهی به قلب را مسدود می‌کند.

4- کبد و کلیه ها :

هنگامی که سلولهای کبدی التهاب یا آسیب دیده باشند ، می توانند بیش از مقادیر طبیعی آنزیم به جریان خون نشت کنند. آنزیمهای کبدی بالا همیشه نشانه مشکل جدی نیستند، اما این یافته آزمایشگاهی در افرادی که دارای SARS یا MERS هستند ، دیده می شود. یک گزارش اخیر علائم آسیب کبد را در فرد مبتلا به COVID-19 مشاهده کرد. پزشکان می گویند هنوز مشخص نیست اگر ویروس یا داروهایی که برای درمان فرد استفاده می شود باعث ایجاد خسارت شود.

برخی از بیماران که دچار بیماری کرونا شده اند کلیه آن ها دچار آسیب جدی شده است و حتی گاهی نیاز به پیوند کلیه پیدا کرده اند. این اتفاق در SARS و MERS نیز رخ داده است. در حین شیوع SARS ، دانشمندان حتی ویروس ایجاد کننده این بیماری را در لوله های کلیه پیدا کردند. "شواهد کمی" وجود دارد که نشان می دهد ویروس مستقیماً باعث آسیب کلیه شده است. آسیب کلیه ممکن است به دلیل تغییراتی باشد که در طول عفونت کورنا ویروس اتفاق می افتد. هنگامی که شما پنومونی دارید ، اکسیژن کمتری در گردش است و این می تواند به کلیه ها آسیب برساند.

ویروس کرونا بیشتر برای چه گروهی خطرناک تر است ؟

متخصصان می‌گویند تاثیرات ویروس بستگی به این دارد که سیستم ایمنی چقدر ضعیف شده است. افراد مسن و آنهایی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند مانند دیابت و دیگر بیماری‌های مزمن در ابتلا به اشکال شدید مستعدتر هستند. افراد مسن به صورت خاص در معرض خطر قرار دارند، زیرا میزان مرگ و میر ناشی از کرونا از حدود ۶۵ سالگی به بعد افزایش می‌یابد. به عنوان مثال در چین میزان مرگ و میر افراد آلوده با ویروس کرونا تا سنین ۴۰ سالگی ۲ درصد است، اما بین ۷۰ تا ۷۹ سالگی این میزان ۸ درصد است. از ۸۰ سالگی به بالا میزان مرگ و میر ناشی از کرونا ۱۴،۸ درصد گزارش شده است.

تقریباً همه کسانی که جان شان را بر اثر ابتلا به ویرس کرونا از دست داده اند، قبلا بیمار بوده اند. براساس تحلیل سازمان بهداشت جهان از آمار مرگ و میر افراد مسن در چین، افراد مسن مبتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت فشار خون بالا، بیماری‌های مزمن تنفسی و سرطان بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

چرا واکسن یا دارویی برای درمان بیماری کرونا تاکنون ساخته نشده است ؟

اگر تاریخ پزشکی جهان را مورد بررسی قرار دهیم این اولین باری نیست که دانشمندان و پزشکان در حال مبارزه با ویروس هایی هستند که پنج میلیون بار از خودشان کوچکتر می باشند و معمولا هربار دارویی برای از بین بردن آن ها را در مدت زمان کوتاهی کشف کرده اند؛ اما به راستی ویروس کرونا چه تفاوتی با سایر ویروس ها دارد که تاکنون دارو یا واکسنی برای آن ها ساخته نشده است ؟

شکل ظاهری ویروس کرونا

روش اصلی درمان عفونت ‌های ویروسی یافتن مولکول‌های کوچکی است که مانع تکثیر ویروس در داخل سلول‌ها می‌شوند. در مورد ویروس کرونا در خارجی ترین لایه آن ، شاخک‌های پروتئینی وجود دارند که به اتصال ویروس به سلول‌های سالم کمک می‌کنند؛ وقتی ویروس وارد بدن فرد می‌شود شاخک‌های موجود بر سطح ویروس به مولکول‌های گیرنده موجود بر سطح غشا سلول‌های سالم متصل می‌شود و ویروس وارد سلول‌های بدن ما می‌شود. البته سلول‌ها نیازی به ورود به هسته سلول‌ها ندارند و می‌توانند مستقیما به بخشی از سلول دسترسی داشته باشند و از این طریق پروتئین‌های مورد نیاز برای تکثیر ویروس را می‌سازند و در نهایت یک ویروس جدید ساخته شده که شروع به حرکت به بافت‌های بدن می‌کند.

نحوه عملکرد ویروس کرونا در بدن انسان

به عبارت دیگر در داخل ویروس کرونا رشته ژنتیکی به نام RNA وجود دارد که هنگام انتقال می‌تواند به راحتی با سلول ها و پروتئین های آن ها ترکیب شود، به همین خاطر ویروس‌های کرونا خیلی راحت تغییر شکل می دهد، دلیل سختی مبارزه با این ویروس‌ها هم همین است - هدف گرفتن چیزی که مرتب تغییر می‌کند با واکسن و دارو کار راحتی نیست.

داروی درمان کرونایی محقق ایرانی وارد فاز آزمایشی بر روی انسان می شود

پس از  آنکه نتایج آزمایش  یک داروی پادتن مونوکلونال انسانی به نام leronlimab برای مقابله با ویروس کرونا موفقیت آمیز بوده، قرار است فاز دوم آزمایش انسانی این دارو آخر ماه جاری میلادی صورت بگیرد. این دارو در شرکتی به نام CytoDyn به مدیریت ارشد اجرایی نادر حسن‌پور تولید شده است؛ آزمایش این دارو برای درمان کووید ۱۹ با حضور ۱۰ بیمار در «مرکز درمانی مونت فیوره» واقع در کالج پزشکی آلبرت انیشتین در نیویورک انجام شد.

در آزمایش اولیه، leronlimab بار ویروس را کم کرده و سیستم ایمنی بیماران کووید ۱۹ را احیا کرده است. فاز دوم آزمایش این دارو  قرار است برای درمان ۷۵ بیمار مبتلا به ویروس کرونا آزمایش شود؛ «Leronlimab» دارویی است که توسط شرکت بیوتکنولوژی CytoDyn ساخته شده و در حال حاضر برای درمان HIV و سرطان در دست تولید است به گفته محققان این دارو می‌تواند طوفان سیتوکین را خنثی کند .

در ماه مارس این دارو برای هفت بیمار مبتلا به ویروس کرونا تجویز شد؛ دو تن از این افراد که تنفس آنها با کمک دستگاه بود، خوب شدند و حال بقیه آنها نیز به جزء یک نفر رو به بهبود است.

چرا جامعه جهانی نیاز به ساخت دارو یا واکسنی برای بیماری کرونا دارد ؟

واضح‌ترین جواب این است که داروی معالج بیماران مبتلا به ویروس کرونا برای حفظ جان انسان‌ها لازم است اما این موضوع را هم نباید فراموش کرد که داشتن داروی موثر شرایط مناسب را برای کاهش یا لغو محدودیت رفت و آمد و فعالیت‌های اقتصادی ایجاد می‌کند.

علاوه بر آن، کشف دارو یا ساخت واکسن برای این بیماری باعث می شود که ویروس کرونا به جای یک بیماری به شدت خطرناک به یک بیماری ملایم‌تر و قابل درمان تبدیل شود که این عامل باعث می شود مبتلایان به این ویروس که در بیمارستان ها بستری می شوند دیگر نیازی به ونتیلاتور (دستگاه تنفس مصنوعی) نداشته باشند و فشار بر بخش مراقبت های ویژه بیمارستان ها کمتر ‌شود و با افزایش امکانات درمانی، می‌توان محدودیت‌های موجود بر زندگی شهروندان را کاهش داد.

کد خبر : 87738