علم و فناوری گزارش می دهد؛

طول عمر ویروس کرونا بر روی سطوح مختلف/ ماده ضدعفونی کننده‌ نانویی با ماندگاری ۷ روز توسط محققین ایرانی ساخته شد

محققین کشورمان با استفاده از فناوری نانو موفق به تولید نوعی ماده ضد عفونی کننده برای سطوح گردیده اند که علاوه بر آنکه برای بدن انسان زیانی ندارد می تواند با یکبار استفاده تا ۷ روز سطوح را از آلوده شدن به ویروس کرونا محافظت نماید .

گروه دانش خبرگزاری علم و فناوری این روزها استفاده از ژل های بهداشتی، انواع اسپری ها، الکل و مواد صنعتی برای ضدعفونی کردن و از بین بردن دست ها و سطوح از ویروس کرونا در بین مردم بسیار رواج یافته است. بر اساس هشدار متخصصین استفاده از این مواد در بلند مدت می تواند صدمات جبران ناپذیری همچون انواع سرطان ها برای انسان در پی داشته باشد. در این رابطه اما محققین کشورمان با استفاده از فناوری نانو موفق به تولید نوعی ماده ضد عفونی کننده برای سطوح گردیده اند که علاوه بر آنکه برای بدن انسان زیانی ندارد می تواند با یکبار استفاده تا 7 روز سطوح را از آلوده شدن به ویروس کرونا محافظت نماید .

فناوری نانو چیست ؟

فن‌آوری نانو توانایی ساخت، کنترل و استفاده ماده در ابعاد نانومتری است. اندازه ذرات در فن‌آوری نانو بسیار مهم است، چرا که در مقیاس نانویی، ابعاد ماده در خصوصیات آن بسیار تأثیرگذار است و خواص فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی تک تک اتم‌ها و مولکول‌ها با خواص توده ماده متفاوت است. این اندازه در مواد مختلف متفاوت است، اما به طور معمول مواد نانو به موادی که حداقل یکی از ابعاد آن‌ها کوچک‌تر از ۱۰۰ نانو متر باشد گفته می‌شود.

به عبارت دیگر، نانو تکنولوژی فهم و به کارگیری خواص جدیدی از مواد و سیستم‌هایی در این ابعاد است که اثرات فیزیکی جدیدی عمدتاً متاثر از غلبه خواص کوانتومی بر خواص کلاسیک از خود نشان می‌دهند.

فناوری نانو چه کاربردهایی دارد ؟

علوم و فناوری نانو، عنصری اساسی در درک بهتر طبیعت در دهه‌های آتی خواهد بود. تکنولوژی نانو در رشته‌هایی چون مهندسی مواد، پزشکی، داروسازی و طراحی دارو، دامپزشکی، زیست‌شناسی، فیزیک کاربردی، ابزارهای نیم رسانا، شیمی ابرمولکول و حتی مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی شیمی و مهندسی کشاورزی کاربرد وسیع دارد. در ادامه به بخشی از تأثیرات و کاربردهای نانوتکنولوژی اشاره خواهیم کرد :

1- فناوری نانو در صنایع پزشکی:

در پزشکی, نانوتکنولوژی به توسعه قابل توجهی در نوآوری های مرتبط با سلامت منجر شده است. طی سال های اخیر، در زمینه فناوری نانو و نانومواد, نوآوری های سلامت و داروهای بهتر محقق شده است. صنعت داروسازی از ایده های جدید به ویژه از طریق رهایش دارو, تصویربرداری در بدن و درمان های جدید انتظار دارد. پیش بینی آینده شامل ترمیم بافت و سلول از طریق نانوتکنولوژی است.

2- فناوری نانو در صنایع هوا و فضا :

محدودیت‌های شدید سوخت برای حمل بار به مدار زمین و ماورای آن، و علاقه به فرستادن فضاپیما برای مأموریتهای طولانی به مناطق دور از خورشید ، کاهش مداوم اندازه، وزن و توان مصرفی را اجتناب‌ناپذیر می‌سازد. مواد و ابزارآلات نانوساختاری، امید حل این مشکل را بوجود آورده‌است.

“نانوساختن” ( Nanofabrication ) همچنین در طرّاحی و ساخت مواد سبک‌وزن، پرقدرت و مقاوم در برابر حرارت، موردنیاز برای هواپیماها، راکت‌ها، ایستگاههای فضایی و سکّوهای اکتشافی سیّاره‌ا‌ی یا خورشیدی، تعیین‌کننده است. همچنین استفاده روزافزون از سیستمهای کوچک‌شده تمام خودکار، منجر به پیشرفتهای شگرفی در فنّاوری ساخت و تولید خواهدشد. این مسأله با توجه به اینکه محیط فضا، نیروی جاذبه کم و خلأ بالا دارد، موجب توسعه نانوساختارها و سیستمهای نانو – که ساخت آنها در زمین ممکن نیست- در فضا شده است.

3- فناوری نانو تکنولوژی در کشاورزی:

نانو تکنولوژی همچنین به دنبال ارائه راه حل هایی برای امنیت غذایی است. در سطح جهانی، مشکلات ناشی از خشکسالی باعث کاهش تولید مواد غذایی به ویژه در بخش کشاورزی شده است. در این مورد، نانوتکنولوژی به فن آوری موجود ارگانیسم های اصلاح شده ژنتیکی در یافتن راه های جدید برای بهبود تولید مواد غذایی کمک می کند. علاوه بر آن، نانوتکنولوژی به دنبال حذف خطرات مرتبط با ارگانیسم های اصلاح شده است. بنابراین، استفاده گسترده از نانوتکنولوژی منجر به تولید بهتر و بیشتر غذا برای جلوگیری از قحطی می شود .

4- فناوری نانو تکنولوژی در علوم مهندسی:

نانو تکنولوژی در زمینه مهندسی نیز کاربرد گسترده دارد. طی سال های اخیر، از طریق نانوتکنولوژی، مهندسی دقیق و قابل اعتمادتر شده است. این دقت کاهش قابل توجهی از مشکلات مکانیکی را نشان داده است که پیش از این در رابطه با حوادث و مرگ های ناشی از آن شایع شده بودند. در زیست شناسی، نانوتکنولوژی نیز به مطالعه بافت ها و سلول ها به روش دقیق تر کمک کرده است. در شیمی، عناصر و اتم های بیشتری با استفاده از نانوتکنولوژی و در نتیجه تحقیقات بهتر در مقایسه با مطالعات گذشته کشف می شوند. در نهایت، نانوتکنولوژی در تحقیق و طراحی (R &) برای بهبود تحقیقات و نوآوری های مورد استفاده قرار می گیرد. پیشرفت های تکنولوژی در تحقیقات از طریق این زمینه منجر به اختراعات با هدف بهبود زندگی خواهد شد.

شیوع طوفانی کرونا با ویروسی که ماندگاری طولانی مدت دارد

حدود 5 ماهی است که بیماری کرونا میهمان مردم جهان می باشد بیماری خطرناکی که به دلیل نداشتن درمان تاکنون جان هزاران نفر را گرفته است. اما نکته ای که در مورد این بیماری وجود دارد ، میزان ماندگاری بالای آن بر روی سطوح مختلف می باشد. بر اساس تحقیقات صورت گرفته ،  میزان فعال ماندن یا ماندگاری ویروس روی سطوح از میله واگن مترو و نرده پله گرفته تا حتی اسکناس‌ و سکه‌ نسبت به سایر ویروس ها بسیار طولانی تر می باشد. تحقیقی که در ۲ آوریل در ژورنال لنست منتشر شد نشان داده که ویروس جدید کرونا می‌تواند روی سطوحی مانند فولاد ضد زنگ (استیل)، پلاستیک و ماسک‌های جراحی یا پزشکی تا ۷ روز فعال بماند.

یک تحقیق دیگر درباره مدت فعال ماندن ویروس رویی سطوح که در ۱۷ مارس در ژورنال پزشکی نیوانگلند منتشر شد، نشان داد ویروس جدید کرونا در دمای ۲۰ درجه سلسیوس اتاق و رطوبت ۴۰ درصد تا چهار ساعت روی سکه مسی یا برنزی، تا یک روز روی مقوا و تا سه روز روی پلاستیک پروپیلن اتیلن (به کار رفته در اسباب‌بازی‌ها و قطعات ماشین) و فولاد ضد زنگ زنده می‌ماند. جدول زیر خلاصه‌ای از یافته‌های این دو تحقیق را نشان می‌دهد:

شست و شو ، بهترین روش برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا

کرونا ویروس عمدتا از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. وقتی شخصی که آلوده است، سرفه یا عطسه می‌کند، قطرات حاوی ویروس را به هوا می‌فرستد. اگر شما در فاصله 1 تا 3 متری فرد مبتلا به این ویروس قرار داشته باشید به این بیماری مبتلا می شوید. در فاصله های بیشتر از آنجا که این قطرات برای معلق بودن در هوا بسیار سنگین هستند، بنابراین بر روی زمین و یا سطوح می‌افتند و همانگونه که در بالا به آن اشاره کردیم  یک فرد سالم می‌تواند در صورت لمس سطوح یا اشیائی که ویروس بر روی آن قرار گرفته ، به این بیماری مبتلا شده و از راه لمس دهان، بینی و یا چشم‌ها آن را به درون بدن منتقل نماید، به همین دلیل پزشکان و متخصصین شستن مداوم دست ها و سطوح را به مردم توصیه میکنند. استفاده از ژل های ضدعفونی، اسپری های مخصوص و صابون بهترین روش برای از بین بردن ویروس کرونا بر روی دست انسان می باشد.

همچنین بر اساس تحقیقات انجام شده ، موادی مانند پراکسید هیدروژن، اتانول و هیپوکلریت سدیم (یک ماده شیمیایی در سفیدکننده)، ویروس‌های کرونا را روی سطوح مختلف به‌سرعت نابود می‌کنند. همچنین ضدعفونی کردن سطوح به‌مدت ۱ دقیقه با هیپوکلریت سدیم با غلظت ۰٫۱ درصد یا اتانول ۶۲ تا ۷۱ درصد، توان شیوع ویروس‌ها را به‌شدت کاهش می‌دهد.

استفاده از مواد ضدعفونی کننده می تواند باعث ایجاد سرطان گردد

مواد ضدعفونی‌کننده ای که امروزه بیشتر مردم برای از بین بردن ویروس کرونا از آن استفاده می کنند دارای اثرات سمی هستند، چراکه برای از بین بردن میکروب‌ها ساخته شده‌اند و می‌توانند اثرات سوئی روی سلول‌های انسانی بگذارند، ازاین‌رو برخی کشورها قوانین خاصی را در این رابطه وضع می‌کنند؛ به‌عنوان مثال آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA) و آژانس اداره مقررات آفت‌کش‌ها در کالیفرنیا مواد ضد عفونی‌کننده را ثبت و بررسی می‌کنند.

براساس تحقیقات انجام شده توسط این نهادها، برخی از این مواد موجب ایجاد آسم می‌شوند (به عنوان مثال سفیدکننده کلر/ هیپوکلریت سدیم، ترکیبات آمونیوم چهارتایی) بعضی در ایجاد سرطان نقش دارند (به عنوان مثال ارتو فنیل فنول) همچنین حساسیت پوست در استفاده از برخی مواد ضدعفونی‌کننده نیز دیده شده است (به عنوان مثال کلر سفیدکننده، روغن کاج و تیمول) .

تولید ماده ضدعفونی کننده‌ نانویی که تا 7 روز ماندگاری دارد

با توجه به مضررات گسترده مواد ضدعفونی کننده سطوح، تعدادی از محققین کشورمان موفق به ساخت نوعی محول با استفاده از فناوری نانو گردیده اند که علاوه بر انکه هیچ ضرری برای انسان ندارد می تواند با یکبار مصرف تا یک هفته سطوح را از آلوده شدن دوباره به ویروس کرونا محافظت نماید. در این رابطه سعید سرکار دبیر ستاد توسعه زیست فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست  جمهوری در مورد نحوه عملکرد این ماده گفت : بیشتر ضدعفونی‌کننده‌ها برپایه الکل است که می‌تواند عوارضی برای برخی افراد در پی داشته باشد، اما ضدعفونی‌کننده‌های حاوی نانوذرات نقره برپایه آب بوده و حساسیت‌های مربوط به الکل را ندارد.

وی درباره مزیت این مواد ضدعفونی کننده‌ها، گفت: ضدعفونی‌کننده‌های نانویی ماندگاری بالایی دارند و با توجه به اینکه شرکت‌های متفاوتی در این زمینه کار می‌کنند ماندگاری این مواد از ۱۲ ساعت تا ۷ روز است و تاییدیه این ضدعفونی‌کننده‌ها از وزارت بهداشت گرفته شده و روزانه حدود ۲۰۰ تن از این مواد بر پایه نانو تولید می‌شود.

انتهای پیام /