علم وفناوری گزارش می دهد:

دانشجویان خسته از آموزش مجازی/زیر ساخت های الکترونیکی در استان بسیار ضعیف/آموزش به صورت سنتی، فناوری به چشم نمیخورد

در پی شیوع ویروس کرونا در روزهای پر تنش و استرس‌زا که تصمیم به تعطیلی فضاهای آموزشی از جمله دانشگا ه ها و مدارس گرفته شد به نوعی سختی کار دانش جویان نیز آغاز شده است،تغییر ناگهانی آموزش حضوری به آموزش مجازی به دلیل نبود امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، مشکلاتی در پی داشت و بلاتکلیفی امتحانات پایان ترم و ارائه دروس عملی دانشجویان در این نیمسال، ناآشنایی دانشجویان و کمتر توجه کردن برخی از استادان به فضای آموزش مجازی، مشکلات سامانه و ضعف اینترنت از جمله مشکلات آنها در ترم جاری است.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری، در پی شیوع ویروس کرونا در روزهای پر تنش و استرس‌زا که تصمیم به تعطیلی فضاهای آموزشی از جمله دانشگا ه ها و مدارس گرفته شد به نوعی سختی کار دانش جویان نیز آغاز شده است، 


همیشه آموزشی در ایران به صورت سنتی بوده است و حتی هوشمند سازی مدارس و دانشگاه ها تنها در حد حرف و شعار باقی ماند و اگر هم کامپیوتری برای آموزشگاه ها خریداری شد معلمان و دانش آموزان استفاده نکردند و همین دانش آموزان به دانشگاه ها راه یافتند که به نوعی می توان گفت که کمتر از فناوری بهره برند.


اما با تعطیلی مدارس و دانشگا ها افراید توانستند در آموزش موفق باشند که الفبای استفاده از فناوری را یاد داشند که ای تعداد بسیار اندک و محدود است ای در حالی است که حتی دنشجویان رشته های مرتبط با این حوزه نیز آشنایی کافی در این حوزه ندارند چرا که اموزش همیشیه سنتی و حضور در کلاس بوده است و دانش جویان و اساتید کمتر از امکانات فنوری و کمک اموزشی استفاده می کردند که ناگهان کرونا همه را غافل کرد.

راه صد ساله یک شب طی نمی شود 

یکی از دانشجویان با بیان اینکه راه صد سال را نمی شود با یک شب طی کرد گفت: ما قشر دانشجو و حتی اساتید با اینگونه آموزش آشنایی نداریم و حتی برخی از دوستانم در این ایام یکبار کتاب های درسی را مرور نیز نکردند چرا که علاقه ای به آموزش از راه دور را ندارند.

 

سعید طاهر زاده افزود: البته بیشتر نرم افزاری های آموزشی دانشگا ها نیز سخت است و یا آنقدر دیر پیام ها و فایل ها ارسال و دریافت می شود که کفر دانشجویان را در آورده است، اساتید نیز متاسفانه با این گونه فضاها آشنا نیستند به این دلیل آموزش مجازی در استان دست و پا شکسته انجام شد.

 

آموزش الکترونیک نتوانست بار آموزشی را خوب به سر منزل برساند

وی گفت: با وجود اینکه نمی‌توان دست از آموزش و پژوهش برداشت  و دانشگاه ها هر کدام به روش های خود راهی برای انتقال علم و دانش پیدا کردند اما دانش جویان اسقبال خوبی نداشتند، آموزش الکترونیکی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی نتوانست بار آموزش را خوب به سر منزل برساند.

 

یکی از دانشجویان از اینترت کند گلایه کرد و افزود: متاسفانه اینترنت کند مانع آموزش مجازی شده است چرا که تنها وقت صرف کردن برای ما می ماند از آموزش چیزی عایدمان نمی شود.

 

فهیمه فرامرزی افزود: بیشتر دوستانم حتی استفاده از فضاهای آموزشی را یاد ندارند و تنها تعداد محدودی به نوعی سر کلاس درس مجازی حاضر می شوند و حضور می زنند غایبان نیز از آموزش محروم می مانند، البته در کلاس مجازی نیز آموزش زیادی نمی بینیم، معلم یک طرفه پیام هایی را ارسال می کند.

بسترسازی مناسبی وجود ندارد 

وی تصریح کرد: برگزاری کلاس‌های مجازی کیفیت پایینی خواهد داشت، زیرا برخی استادان، نحوه این نوع از شیوه آموزشی را کمتر مورد توجه قرار داده‌اند و در مجموع بسترسازی مناسبی وجود ندارد و کلاس‌ها با کمترین کیفیت برگزار می‌شود.

 

وی با بیان اینکه به سوالات دانشجویان پاسخی داده نمی شود افزود: برخی از رشته ها به خصوص علوم انسانی تا حدی مشکلات کم است اما متاسفانه این مشکل در رشته های مهندسی مشکلات و چالش ها مضاعف است.

 

وی اظهار داشت: نتواسته در این ترم چیز زیادی یاد بگیرد البته می گوید پایه اش برای ترم های آینده نیز بسیار ضعیف خواهد شد.

 

وی گفت: تغییر ناگهانی آموزش حضوری به آموزش مجازی به دلیل نبود امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، مشکلاتی در پی داشت و بلاتکلیفی امتحانات پایان ترم و ارائه دروس عملی دانشجویان در این نیمسال، ناآشنایی دانشجویان و کمتر توجه کردن برخی از استادان به فضای آموزش مجازی، مشکلات سامانه و ضعف اینترنت از جمله مشکلات آنها در ترم جاری است.

 

وی اظهار تصریح کرد: در بیشتر دانشگاه های استان به صورت بسیار سنتی کلاس ها برگزار می شدند و فناوری در این آموزشگاه ها به چشم نمی خوردند به یکباره توانایی چنین کاری وجود ندارند.

 

با گسترش شیوع ویروس کرونا در کشور و تعطیلی دانشگاه‌ها، شیوه آموزش مجازی جایگزین کلاس‌های حضوری دانشجویان شد که پس از گذشت سه ماه آنچنان که باید موثر و راضی کننده نیست.


دانشگاه ها در اوایل این موضوع را جدی نگرفتند اما دیدند که چاره ای جزءاین ندارند، در این ایام به گفته مسوولان دانشگاه های استان بیشتر دانشجویان واردفضاهای مجازی شده اند و در سر کلاس ها حضور می بابند اما دانشجویان ملاک را تنها آنلاین بودن نمی دانند چرا که کیفیت را ملاک می دانند.


دانشجویان زیر ساخت های الکترونیکی در استان را بسیار ضعیف دانسته اند و می گویند : علائه بر این دانشجویان نیز توانایی استفاده از کلاس های آنلاین را ندارند چرا که تاکنون به صورت سنتی چهره به چهره آموزش دریافت کرده اند.

برخی از دانشگاه های استان در این ایام روزهای امتحانات حضوری و غیر حضور را در پرتال ها اعلام کرده اند.

 

انتهای پیام/ محسن محمدی

زمان انتشار: دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۹:۴۹

شناسه خبر: 88130

کلید واژه‌ها:
دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب