رئیس دانشکده طب سنتی ایرانی کرمان:

دو واحد درسی «آشنایی با طب سنتی و مکمل»/ اقدامی زیربنایی در جهت معرفی طب سنتی علمی به دانشجویان گروه پزشکی

محمد ستایش گفت: در حال حاضر علاوه بر تاسیس دانشکده های طب سنتی و آموزش تخصصی این رشته به پزشکان و داروسازان لازم بود که سایر گروه های پزشکی نیز آموزش لازم را در این خصوص داشته باشند، به همین منظور ۲ واحد درسی توسط وزارت بهداشت مصوب شد که برای ۷ رشته شامل پزشکی، دندانپزشکی داروسازی، تغذیه، پرستاری، مامایی و فیزیوتراپی به صورت اجباری و برای سایر رشته ها به صورت اختیاری می باشد.

 محمد ستایش رئیس دانشکده طب سنتی ایرانی کرمان در گفتگو با خبرنگار اس تی نیوز از کرمان در خصوص طب سنتی ایرانی، گفت : طب سنتی مجموعه ای از دانش ها و مهارت ها و شیوه های مبتنی بر باورها و تجارب بومی در فرهنگ های مختلف است که به منظور پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری های جسمی و روانی به کار می‌رود،


وی افزود: واژه دیگری به نام طب مکمل هم به مجموعه گسترده‌ای از شیوه های مراقبت های بهداشتی اشاره دارد که بخشی از طب رایج یک کشور نیست، طب سنتی و مکمل در حال حاضر به طور گسترده در جهان استفاده می‌شود و به کارگیری آن رو به افزایش است، بنا بر آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت کشورهای زیادی نقش طب سنتی و مکمل را در کشور خود به رسمیت شناخته اند و تا سال ۲۰۱۸ حدود ۱۰۰ کشور عضو این سازمان، سیاست های ملی خود را در حوزه طب سنتی و مکمل توسعه داده اند.


مدرس طب سنتی عنوان کرد: امروزه اکثر سازمان های جهانی به دلیل علاقه‌مندی مردم به طب سنتی و مکمل و اهمیت اقتصادی و ماهیت جهانی این بخش، نه تنها بر ضرورت ادغام این دونوع از طب در سیستم های سلامت، تاکید دارند بلکه ادغام طب سنتی و مکمل با طب رایج را الزامی می دانند.

رئیس دانشکده طب ایرانی تشریح کرد: در ایران اسناد بالادستی متعددی بر توسعه طب سنتی ایران تأکید دارند، بند ۱۲ از سیاست‌های کلی سلامت، ابلاغی مقام معظم رهبری بر بازشناسی، تبیین، ترویج، توسعه و نهادینه ساختن طب سنتی ایران تصریح می کند، در بندهای ششگانه ذیل این سیاست، به موارد مهمی همچون الزام نظارت وزارت بهداشت، استانداردسازی خدمات، تعامل طب سنتی و نوین، و اصلاح سبک زندگی در عرصه تغذیه اشاره می کند.


ستایش تاکید کرد: در ماده ۷۴ قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی اجتماعی مصوبه مجلس شورای اسلامی ،دولت مکلف شده است تا نسبت به ادغام خدمات تأیید شده طب سنتی در نظام سلامت و توسعه ارائه خدمات آموزشی پژوهشی و درمانی اقدام کند.


وی ادامه داد: تحقق برخی بندهای مصوب در سیاست‌های کلی نظام سلامت صرفاً در گرو آموزش صحیح و تلفیق با ساختار پزشکی مرسوم است، علیرغم آنکه طب سنتی ایرانی از مکاتب طبی با سابقه دنیاست اما ورود رسمی آن به نظام آموزشی درمانی رایج کشور در مقایسه با چین و برخی کشورهای دیگر صاحب طب سنتی بومی، با تاخیر شروع شده است .


مدرس طب سنتی تاکید کرد:  در بخش علمی و دانشگاهی از سال ۸۵ با صدور مجوز تشکیل رشته تخصصی طب سنتی تدریجاً ساختار های علمی در قالب دانشکده‌های طب سنتی و یا گروه های مربوطه در دانشکده پزشکی و داروسازی شکل گرفت، در سال ۸۶ رسماً رشته طب سنتی در قالب دکترای تخصصی راه اندازی شد.


وی با بیان این مطلب که چین امروزه به عنوان یک الگوی موفق در طب تلفیقی شناخته شد است، گفت: دانشجویان طب چینی حدود ۳۰ درصد محتوای نظری و ۵۰ درصد آموزش بالینی را به یادگیری مبانی طب رایج می‌پردازند و یک بیستم محتوای نظری درس ها ی دانشجویان طب نوین نیز آموزش مبانی طب چینی است لذا ادغام خدمات تایید شده طب سنتی در نظام سلامت یک الزام قانونی و در عین حال یک نیاز اجتماعی است که از پیش نیاز های اصلی این اقدام آشنا کردن گروه‌های پزشکی با مفاهیم پایه و علمی طب سنتی و مکمل می‌باشد.


ستایش عنوان کرد: علاوه بر تاسیس دانشکده های طب سنتی و آموزش تخصصی این رشته به پزشکان و داروسازان لازم بود که سایر گروه های پزشکی نیز آموزش لازم را در این خصوص داشته باشند به همین منظور ۲ واحد درسی توسط وزارت محترم بهداشت مصوب شد که برای ۷ رشته شامل پزشکی، دندانپزشکی داروسازی، تغذیه، پرستاری، مامایی و فیزیوتراپی به صورت اجباری و برای سایر رشته ها به صورت اختیاری می باشد.


وی با اشاره به این امر که تصویب،ابلاغ و ارائه این دو واحد اقدام زیربنایی و موثری برای معرفی طب¬سنتی علمی به دانشجویان گروه پزشکی بود،ابراز کرد:این مصوبه حدود دو سال قبل ابلاغ شد که پس از تدوین محتواها در حال حاضر به صورت دو واحد درسی و توسط دانشکده علوم پزشکی مجازی ارائه شده است که دانشجویان واجد الشرایط این درس را انتخاب و از طریق سامانه نوید که از پلتفرم های خوب آموزشی وزارت بهداشت  است، محتواهای آموزشی را دریافت  و با اساتید مدرس در این فضا مباحثه کرده و به سوالات دانشجویان پاسخ داده می شود، این اساتید همگی از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی و تحت نظر وزارت بهداشت هستند.


ریاست دانشکده طب سنتی کرمان عنوان کرد: جایگاه طب سنتی و مکمل در جهان و ضرورت تلفیق آن در نظام رسمی سلامت بر اساس اسناد و قوانین موجود، تاریخچه طب ایرانی، نوآوری‌ها در طب سنتی ایرانی، آشنایی با برخی مفاهیم پایه در طب سنتی از جمله مبانی علمی مزاج، آشنایی با روش های مختلف درمانی در این رشته، نیازمند تعامل با طب جدید، آشنایی با اصول سبک زندگی سالم و شیوه های پیشگیری و ارتقاء سلامت با آموزه های مستند طب سنتی ایرانی، آشنایی با سایر مکاتب طب مکمل مثل طب سوزنی و آشنایی اجمالی با برخی داروهای گیاهی رایج و عوارض و تداخلات احتمالی آن ها، اهم سرفصل‌های آموزشی است.


وی در پایان به هدفگذاری اساتید و محتواهای درسی اشاره و خاطر نشان کرد: امیدواریم ارائه این دروس که با تکیه بر منابع اصیل طب سنتی و همینطور مقالات روز، مفاهیم اساسی این رشته به دانشجویان گروه پزشکی منتقل شود تا زمینه استفاده منطقی و کارآمد طب سنتی در تعامل و همراهی با طب جدید برای مردم فراهم شود، البته مسلم است که این دو واحد صرفاً برای آشنایی اجمالی با طب سنتی و مکمل است و دانشجویان علاقمند واجد الشرایط می توانند از مسیرهای رسمی در رشته‌های مصوب دانشگاهی دیگر و مرتبط با این بحث ادامه تحصیل دهند.

انتهای پیام /

زمان انتشار: یکشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۵:۰۰

شناسه خبر: 88823

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب