دانشمندان در حال مطالعه  دستیابی به موفقیت در مورد تولد سیاهچاله ها را انجام می دهند

یک تیم از دانشگاه کاردیف برای به دست آوردن بینش بی سابقه در سیاه چاله ها از تکنیک جدیدی استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری استان تهران؛ یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی دانشمندان دانشگاه کاردیف ادعا کرده اند که تلاش زیادی در جهت درک چگونگی تولد سیاهچاله ابرقهرمان (SMBH) کرده اند.

دانشمندان از تکنیک جدیدی استفاده کردند که به آنها اجازه می داد یکی از غول های کیهانی را با جزئیاتی که قبلاً دیده نشده بود زوم کنند.

"سقوط مستقیم" یا رشد تدریجی؟

دانشمندان مدتهاست بحث می كنند كه SMBHS در فرآیندی بنام "فروپاشی مستقیم" كه توسط شرایط شدید جهان اندكی پس از انفجار بزرگ ایجاد شده است ، یا اینكه آیا آنها دیرتر از مرگ ستارگان عظیم به وجود آمده اند یا خیر.

اگر SMBHS با فرآیند "سقوط مستقیم" شکل بگیرد ، آنها با توده های بسیار بزرگ متولد می شوند و دارای حداقل اندازه ثابت هستند.  اگر با مرگ ستارگان عظیم شکل گرفتند ، SMBHS شروع می شود نسبتاً کوچک - تقریباً 100 برابر جرم خورشید ما - قبل از آن - با تغذیه در خورشید به تدریج بزرگتر می شود.

به تدریج با تغذیه ابرهای گازی و ستارگان در مجاورت آنها بزرگتر می شوند.

اخترشناسان مدتهاست که با جستجوی کمترین جرم SMBHS که به عنوان حلقه مفقوده در معادله دیده می شود ، سعی در کشف این مشکل داشتند.

مطالعه "شبح میراخ":

در یک مطالعه جدید ، که در اعلامیه های ماهانه انجمن نجوم سلطنتی منتشر شده است ، تیم دانشگاه کاردیف یکی از کمترین جرم SMBHS را که تاکنون مشاهده کرده است ، نشان داده است.

SMBH که وزن آن کمتر از یک میلیون برابر جرم خورشید ما است ، در مرکز یک کهکشان در نزدیکی به نام NGC 404 مشاهده شد که به دلیل سایه ای ارواح که توسط یک ستاره بسیار درخشان ریخته می شود به عنوان "Ghost M" نیز شناخته می شود.

این یافته ها با استفاده از تکنیک جدیدی انجام شده است که در هنگام مشاهده ارواح میراچ با آریتام بزرگ / میلی متر بزرگ آتاچاما (ALMA) مورد استفاده قرار گرفت.  ALMA در فلات Chajnantor در آند شیلی قرار دارد و برای مطالعه نور برخی از سردترین اشیاء موجود در جهان قابل مشاهده استفاده می شود.

تلسکوپ ALMA به تیم اجازه می دهد تا ابرهای گازی را در مرکز کهکشان با جزئیات فقط 1.5 سال نوری طی کنند ، و تجسم آنها را به یکی از بالاترین وضوح کهکشان دیگر تبدیل می کند.  نقشه بنزینی که تاکنون ساخته شده است

این تیم با مشاهده کهکشان با چنین وضوح بالا و سابقه ای بی سابقه ای ، توانست یک دهه اختلاف نتایج متناقضی را به رختخواب بیندازد و با این کار ماهیت واقعی SMBH را در قلب میراچ Ghost آشکار کند.

دکتر تیم دیویس از دانشکده فیزیک و نجوم دانشگاه کاردیف در بیانیه مطبوعاتی گفت: "مطالعه ما نشان می دهد که با این تکنیک جدید ما واقعاً می توانیم به بررسی خواص و منشأ این اشیاء اسرارآمیز بپردازیم."  دیویس تأکید کرد که "اگر حداقل یک جرم برای یک سیاه پوست فوق العاده وجود داشته باشد

دیویس توضیح داد که به نظر می رسد SMBH در شبح میراخ جرم وسیعی دارد که توسط مدلهای نظریه "فروپاشی مستقیم" پیش بینی می شود.

دیویس ادامه داد: "ما می دانیم که این گاز در حال حاضر فعال و در حال بلع است ، بنابراین برخی از مدل های" شدید فروپاشی "شدید که فقط باعث SMBHS بسیار گسترده می شوند ، نمی توانند درست باشند."

"این به تنهایی برای توضیح قطعی تفاوت بین تصویر" بذر "و" فروپاشی مستقیم "کافی نیست ، ما باید آمار را برای آن درک کنیم - اما این یک گام عظیم در جهت درست است."

قدم بعدی برای محققان ادامه استفاده از تکنیک جدید آنها برای بررسی سیاهچاله های فوق العاده معروف در مرکز کهکشان های دیگر خواهد بود.  با انجام این کار ، آنها ممکن است سرانجام منشأ واقعی آن غول های کیهانی مبهم را آشکار کنند.

خبرنگار:علیرضا یزدی نژاد